Gå til innhold
Arkivverket

[#78426] Kirkebøker i farger


Gjest Werner Vesterås
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Vesterås

Jeg har benyttet meg av de skannede kirkebøkene siden tjenesten åpnet, og jeg må si at jeg ble ganske overrasket da jeg i dag fant en kirkebok som er skannet i farger.Eksempel: LenkeEr dette basert på mikrofilm, eller er det ny skanning av kildematerialet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebøker som ikke tidligere er mikrofilmet, vil måtte skannes fra original - og da med farger. Det har så langt ikke vært igangsatt noen bred skanning av 'yngre kirkebøker' (annet materiale er prioritert), men Riksarkivet har skanna enkelte kirkebøker fra statsarkivene på Hamar og Kongsberg ved midlertidig ledig kapasitet. Kirkeboka du viser til, er skanna 23. juni 2009, jf. leddet 090623 i permanent bildelenke.Planen er at statsarkivene selv skal skanne 'yngre kirkebøker', slik at disse ikke behøver sendes til Riksarkivet. Det arbeides derfor med å kjøpe skannere til statsarkivene. Det vil imidlertid være opp til statsarkivene hvor store ressurser de kan og vil avse til skanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.