Gå til innhold
Arkivverket

[#78440] Anders Adamsen fra Tana prestegjeld


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Anders Adamsen kjøpte en part av garden Lyngstad, Eide på Nordmøre ved skjøte datert 15. januar 1814 for 50 riksbankdaler sølvverdiDenne Anders var f. ca. 1788 trolig i Tana, Finnmark og ble g. 1813 m. Maria Nilsdtr. Øver-Tungset f. 1787 på Øver-Tungset, Averøy.Ved folketellinga i 1801 bodde han på Dønnes herregard, Nesna prestegjeld, Nordland hos enka Maria Anna Emahus Coldevin, hennes barn og mange tjenere. Han var da 16 år gl., var fosterbarn hos henne og oppgis å være lappfinn. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011828&gardpostnr=96&personpostnr=1859&merk=1859#ovre>LenkeElse Maria Coldevin, datter til Maria Anna, gifta seg rett etter med Jakob Sakarias von Hersetter som drev Torvikneset, Gjemnes fra 1803, Gards- og ættesoge for Gjemnes b. 1, s. 309 og b. 7, s. 621, samt Gards- og ættesoge for Straumsnes, b. 1, s. 22. Anders ble med Else Marie Coldevin hit ned da hun ble gift med Hersetter og flytta til Torvikneset. Anders ble konfirmert i 1803 i Tingvoll kirke, bodde da på Torvikneset og er oppgitt å være 17 år gl. Nr 1 blant konfirmantene. Lenke Jeg har så langt ikke greid å finne hvor og når han ble født. Da han gifta seg for andre gang i 1844, er Adam Andersen fra Tana prestegjeld oppgitt som far hans, se giftermål nr. 2. LenkeI august 1786 ble ungkar Adam Andersen og piken Maren Maria Nilsdtr. Havnes vigd i Karlsøy kirke, Troms. Dette er trolig hans foreldre, se øverst på s. 130. I anmerkningene står det at de var trolova i Skjervøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Jeg glemte å legge inn forlovelsen til Adam Andersen og piken Maren (Maria) Nilsdtr. Havnes 1. august 1786 i SkjervøyLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Sånn som jeg tolker kirkeboken ved Anders Adamsens andre vielse i 1844, så er faren oppgitt å være 'Adam Andersen af Ranens Prestegjeld'. Dette er også en mer nærliggende tolkning all den tid Anders Adamsen befinner seg på Dønness i Næsna ved FT-1801.Hvorvidt det er Anders' foreldre som giftet seg i Karlsøy i 1784 er ikke så lett å avgjøre. Det er lang vei fra Karlsøy i Troms til Næsna i Nordland, men det er fullt mulig all den tid Adam Andersen og Maren Marie Nilsdatter synes å forsvinne fra Karlsøy etter vielsen (kan iallfall ikke finne noen barn til paret hverken i Karlsøy eller Skjervøy). Det er ikke umulig at det er samme Adam Andersen som døper en datter i Hemnes (Nord-Rana) prestegjeld i 1792 (nede høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-18>Lenke'Lap Adam Andersens B: Christina' Her er ikke oppgitt noe stedsnavn, men ut fra faddernes bosteder, så kan en vel anta at denne Adam Andersen bodde et sted i Dunderlandsdalen, og dette kan være forenlig med at Anders Adamsen oppgav at faren var fra Ranens Prestegjeld.Den Adam Andersen som giftet seg med Maren Marie Nilsdatter er forøvrig født i Karlsøy og døpt 8. søndag etter trefoldighet, 1761. Foreldre Anders Olsen og Luci Erichsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Takk skal du ha, Odd Villy.Det står Ranen.Jeg har også sjekka trolovelsesboka fra den tida, og der står det også Ranen, se helt nederst til høgreLenkeJeg hadde hengt meg for mye opp i det som gammelt folk hadde fortalt meg om denne karen for over 30 år sia. De kalte ham 'Finn-Anders' fordi han var finn og kom fra Finnmark. Hans eldste datter ble kalt for 'Finn -Else.'Jeg kan ikke finne Adam Andersen i folketellinga for 1801 i dette området. Finnes det et eget manntall for de som var lapper/finn på denne tida?Da skal jeg legge dette inn under Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kan jo legge til at foreldrene til Adam, Anders Olsen og Luci Erichsdatter, begge var i live ved FT-1801. De var da tjenestefolk hos sognepresten i Karlsøy, Ejler Hagerup Kaurin: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011936&gardpostnr=1&personpostnr=7&merk=7#ovre>Lenke Dette er også en mulig forbindelse til den tids øvre sosiale lag, ved FT-1801 var jo Anders Adamsen fosterbarn hos 'oberstlieutnantinden' Maria Anna Emahus på Dønnes herregård. Forøvrig finnes det en Emaus-slekt i Skjervøy som jeg ikke er helt sikker på hvor har sitt opphav, mulig den har forbindelser til nevnte Emahus.Ser at jeg tidfestet vielsen til Adam Andersen og Maren Marie Nilsdatter til 1784, det riktige er selvfølgelig 1786 (som angitt i innlegg 1).Legger ved lenker til dataregistrerte opplysninger vedrørende trolovelse/vielse:KB Skjervøy 1786: LenkeKB Karlsøy 1786:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.