Gå til innhold
Arkivverket

[#78445] Eidsvollmanden Anders Rambech Friis født 1767 i Lesja, Oppland


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejDenne Anders Rambech Friis har Nermo til at være født i 1767 eller 1777. Hans forældre burde iflg. Nermos hjemmeside være Carl Johannesen Friis og Anne Femmer Bie.Men når jeg går ind i Lesja kirkebogen for året 1767 står denne Anders Rambech (ikke Friis navnet nævnt her såvidt jeg husker ?) til at være søn af Ole Olsen Groneng og Marit Knudsdatter.Og hvis man ser i skifter efter Carl Johannesen Friis i 1794, står hans søn Anders til at være 16 år gl. Denne søn Anders er så i 1793 taget til søs med kaptajn Lautsen i Molde. Kurator for Anders er Laus ? Jacob Frisvold.Så min umiddelbare mening er den, at Carl Johannesen Friis`s søn Anders ikke umiddelbart kan være Eidsvold manden.Eller hvordan kan det evt. hænge sammen ?????mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, Eidsvoll-mannen er sønn av en som het Ole - jeg kjenner en av hans etterkommere, Ole, og han fortalte at Anders og Ole var fast navnetradisjon i familien. Dette stemmer også med opplysningene i Norsk Biografisk Leksikon om Anders (Olson) Rambech,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Jeg burde vel lagt til at foreldrene hans var de du nevnte, Ole Olsen Graneng og Marit Knutsdatter Bubakken.Astrid. PS: Rambech-navnet fikk han etter Kvikne-presten Anders Rambech, som var barnløs og 'tok seg tidleg av den gåverike husmannsguten Anders Graneng...' (NBL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Mange takk for korreksjonen. Jeg skal rette disse opplysningene, som vil komme 'på nett' ved første oppdatering.Jeg hadde forøvrig også 'den riktige' Anders Rambech (som altså ikke het 'Friis' ?) i mitt register, med riktige foreldre. Han var sorenskriver i Orkdal. Hvem var foreldre til hans kone Fridrika Dorthea Krog ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

For ikkje å forvirre: eidsvollsmannen var altså _ikkje_ fødd i Lesja i 1767, men i Kvikne. Permanent sidelenke (øverst til venstre): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kalte eidsvoldsmannen (f. i Kvikne i 1767, døpt 'Anders' [Olsen Graneng]) seg 'Anders Rambech' eller 'Anders Rambech Friis' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(4:) Anders' svigerfar var sorenskriver i Orkdal, Nicolai Christian Krog (1741-1818), hos hvem Anders tilstrådte som fullmektig i sept. 1794 etter å ha avlagt dansk juridisk embedseksamen året før. I 1800 tiltrådte Anders Rambech som sorenskriver i Orkdal, og døde der i sept. 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenTakker mange gange for Jeres indlæg.Så fik man da lige helt styr på dette problem.Til NermoJeg mener, at du på din hjemmeside ligeledes har en Hein Ditlevsen Friis ?Så kan jeg nu oplyse, at Carl Johannesen Friis`s farfar var denne islandske købmand Hein Ditlevsen Friis.Så med andre ord er Carl Johannesen Friis`s faster Dorthea Heinsdatter Friis som var gift med Niels Tyrholm i Bragernes.Men noget som driller mig er fortsat det, at ved Carls børns dåb er han nævnt som Mons. og ved sit bryllup er han nævnt som Sr.Men hans yrke mangler jeg stadigvæk at finde ud af.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Carl var nok gardbrukar (bonde) på Hauje på Lesja. Den garden var det mor hans, Else Gammelgård, som eigde. Carl overtok nok garden ca 1750 etter at kompanisjefen i distriktet hadde bygsla, og Carl fekk skøyte i 1755. Han var også kyrkjeverge i Lesja, men det var neppe ein omfattande jobb. Han selde så Hauje i 1785 og der sluttar spora etter han og familien i bygdeboka for Lesja.I ein omtale av garden frå 1792 står det at egaren måtte 'i største Armod forlade samme [garden], uagtet han var baade en Formuendes, som og Vindskibelig og strævsom mand, da han samme tiltrædde'.Skiftet etter han i 1794 er ikke kjent på Lesja. Ligg det i skanna versjon her på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej ArnfinnTakker for indlægget dit.Gardbrukar ? Ja og nej.Som gardbrukar bliver man vel ikke ?? titulert Sr. eller Mons. ??Jo. Der er skifte efter ham under Romsdal Sorenskriver.En pudsig ting er den, at kun hans søn Anders Rambeck Friis (16 år i 1794) bliver nævnt heri.En anden søn Lars Henrik som er 2 år yngre, er ikke nævnt. Og han skulle være i live.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

For å ta det siste først: Lars Henrik Friis (1779-1849) var stiger ved Vingelsgruva i Tolga kommune g1815m Berit Eriksdt Os, 3 barn iflg. Vingelen bygdebok.Enig, merkelig at Lars Henrik og de øvrige søsknene (Johannes, Else Maria og Christen som alle lever), ikke er nevnt i skiftet etter faren, men det var vel lite å dele på for jeg har lest/forstått det slik at denne Carl Johannesen Friis hadde ødet en formue. (I skiftet etter moren hans, Else Gammelgård, var det store verdier).Så til Lars Henriks bror, Anders Rambek Friis (1777-??). Deres mor, Anne Femer Bie (gm Carl Johannesen Friis) ble rimeligvis oppfostret på Vollan på Kvikne hos sin barnløse tante, Sophie Ascanius, som var gm presten der, Anders Pedersen Rambech. At den ene sønnen ble døpt Anders Rambek er vel rett og slett en gest til fosterfaren som døde få år senere.Så var det disse titlene, Mons./Sr. Carl Friis. Han er 30-35 år eldre enn Anne Bie! Kan han ha vært 'gunstig' gift før slik at en tittel har 'fulgt med'? Eller kan han ha vært i utlendighet og skaffet seg en eller annen posisjon?Skulle noen ha utfyllende opplysninger, er jeg svært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) En 'ekstra' grunn til at gutten (som altså dro til sjøs i 1793) fikk navnet Anders RAMBECH (Friis) ved dåpen i Lesja i 1777 var at hans mor Anne Femmer Bie selv var fosterbarn hos (og antakelig viet av i 1773 ?) sognepresten i Kvikne, Anders RAMBECH, som var gift med hennes moster Sophie Lucie Mentzdatter Ascanius. Ekteparet (som bodde på Vollan) var forøvrig barnløse, og tok altså i tillegg husmannsgutten Anders Olsen Graneng (f. i Kvikne 1767), senere sorenskriver og eidsvoldsmann Anders RAMBECH, under sine vinger, slik at han fikk skolegang, kunne studere i København og ble jurist (1793).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Carsten (15): joda, i Noreg det er slett ikkje uvanleg at personar blir titulert 'Sr.', 'Mons.' o.l. og likevel i praksis er gardbrukarar. Dei er da oftast av embetsmanns- eller borgarslekt, slik Carl Friis var.Slike 'kondisjonerte' måtte ha noko å leve av, og talet på embete var avgrensa (som i dag var dei fleste stillingane i sentraladministrasjonen, den gong København :-).Ved Høgskulen i Volda prøver vi faktisk å studere korleis relasjonane mellom embets- og allmugefolket arta seg: http://www.hivolda.no/shp-kultur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenTil MarieFine og gode oplysninger som du kom med her.Lars Henrik Friis var stiger. Jeg har på fornemmelsen (eller er det noget som jeg har set et andet sted ?), at hans far Carl Johannesen Friis også var indenfor bjergindustrien. Du skriver, at alle søskende er i live ved farens død. Hvor ved du det fra. ? Kan du evt. henvise til folketællinger ? 1801 ?Han kan selvfølgelig havde været gift før. Men jeg har på fornemmelsen, at han evt. har haft en lidt større stilling indenfor bjergindustrien.Til PerInteressant at se Ascanius navnet i forbindelse med Friis navnet her. Ved et af Hein Ditlevsen Friis`s børns dåb i København i begyndelsen af 1700 årerne, er en Ascanius fadder ved dette barns dåb. Så der er altså en eller anden forbindelse imellem Friis og Ascanius navnet. Og den er familiemæssig. At den så kommer fra Danmark og til Norge viser jo blot, at blod er jo tykkere end vand.Til ArnfinnJa. På denne tid må jeg jo nok give dig ret i din antagelse (selvom det jo nok ikke ses så ofte). Det samme er jo også gældende i Danmark.mvhcarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Else Maria Friis Huus jomfrue 23 UgiftHvis id. gift i Bragernes 01 AUG 1802 (FS?): ELSE MARIA CARLSDR med EVENSEN STROM NIELSIngen garanti for at det er samme person, men en Johannes Friis i passende alder finnes her i 1801: Johannes Friis, Guttelvig gård, Stoksund sokn, Bjørnør p.gj. Trondhiem amt: 28 år, ug.- Logerende - SkredderBygdeboka Bjørnørfolket (Roald Terningen) har ingen opplysninger om herkomst, men flg står: 'Johannes Friis (1773)-1820 bodde i 1801 hos Ole Olsen. Han var skredder. I 1817 bodde han i Sundgård hos Holger Andersen. I andre kilder er Friis oppført som lærer. Skifte etter han i 1821 er i Grindvik under Nordgård. Boet var fallitt'.Anders Rambech og Lars Henrik, min tipp-tipp, har jeg ikke klart å spore opp i 1801. Har noen andre funnet dem? Ei heller moren, Anne Femer Bie, har jeg funnet i 1801, men hun kan jo være død før. Sier skiftet i 1794 noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Første delen av innlegget jeg skrev, er blitt borte!! Der sto flg.:Lenge siden jeg holdt på med dette, men skal prøve å rekonstruere noe.Lesja bygdebok 3 s 266 er kilde for flg. opplysning om Christen Carlsen f 1781: 'I kompanirulla for Lesja kompani 1798: 'I Folldalen for hr. Carlsen''Else Maria mener jeg å ha funnet her i 1801:AGershuus Ullensager Præstegaard1 Jacob Lund_munthe Huus bonde 52 Begge i 1ste ægtesk. Sognepræst M2 Sophia Amalia Buch Hans kone 52 Begge i 1ste ægtesk. K3 Andreas Micael Deres søn 16 Ugift M4 Else Maria Friis Huus jomfrue 23 Ugift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej MarieTak for interessante oplysninger.Dem vil jeg lige prøve at arbejde med.Men hvis Lars Henrik er din tip 2 må hans forfædre jo være disse ?2. Carl Johannesen Friis (ca. 1715-20/1794) 3. Anne Femmer Bie (ca. 1749- ?)4. Johannes Heinsen Friis (ca. 1679-1752) 5. Else Christensdatter Gammelgaard (1693-1774)8. Hein Ditlevsen Friis ( ? - død imellem 1707-1714 i Køb- enhavn. Islandsk købmand. 9. Anne Jacobsdatter Møller (hans 1. ægteskab)Men som sagt. Nu vil jeg lige prøve at arbejde med de oplysninger som du er fremkommet med.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej igenFandt lige dette fra Genealogen 1/2001.'Slektsmysterium i Vingelen løst'Forfatter: Ole Nygaard.Forfedrene til stigeren ved Vingels-gruva (i nåværende Tolga kommune), Lars Henrik Carlsen Friis (1779-1849), har inntil nylig ikke latt seg opspore. Han har en mengde etterkommere i Nord-Østerdalen, slik at stamtreet vil være av interesse for mange slektsinteresserte. Det er et svært interessant stamtre som kan føres langt bakover og inneholder en rekke kjente familier innen geistlighet og borgerskap etc. etc. etc.Artiklen slutter med dette: Til slutt skylder jeg å oppgi at Vingels-stigeren far var Carl Johannesen Friis. Hans far igjen var borgermester i Molde og gift med datteren til soknepresten i Lesja, Kristen Kristensen Gammelgård.At forfatteren siger at Lars Henrik Carlsen Friis`s farfar var borgermester i Molde, er jeg nu ikke helt enig i. Sorenskriver var han.Artiklen nævner ligeledes præsten på Kvikne Anders Rambech med hustru.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk, Carsten!Nå fikk jeg endelig patronym til Johannes Friis samt foreldrene hans, og dermed en generasjon til på den grenen av slektstreet mitt. Flott!Her er to tema som også toucher:12895: Carl Johannessen Friis og Anne Femmer Bie, Kristiansund/Kvikne/Lesja30959: Mathias Carlsen, 'eiendomsbesitter i Hevne', 1700-talletIkke sikkert du finner noe nytt, men kanskje et eller annet spor..Mvh Marie T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.