Gå til innhold
Arkivverket

[#78445] Eidsvollmanden Anders Rambech Friis født 1767 i Lesja, Oppland


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Herkomsten til Alf Rambech (c1545-før1705) kjenner jeg ikke, men han hadde barna Ingeborg, Peder og Ellen. Sistenevnte 'Madmoiselle' hadde i 1739 tjent i 16 år hos sin svoger Brostrup Jacobsen Tax, som ble g. for 2. gang på Røros i 1704 m. hennes søster Ingeborg. Brostrup Tax (c1669-1738) var verksdirektør ved Fådalsverket, Tynset, senere på Løkken. (Han var oppkalt etter berghauptmann Brostrup Giedde). Peder Rambech (1688-1764) var overstiger på Røros (Kvikne ?) og bodde på Vollan (Vollum) i Kvikne. Han var g.m. prestedatteren Karen Christoffersdatter Lossius fra Kvikne/Tynset og far til Anders Rambech (1715-1780), kapellan i Tynset, senere sogneprest (i Tolga ?).(Jeg vet du ikke spurte om noe av dette, Geir. Jeg synes navnet 'Rambech' virker dansk, kanskje tysk; Alf ser tross alt ut til å være tilknyttet bergverksvirksomheten ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Et opprinnelsessted for mange norske Rambech'er synes å være Vardal, nær Gjøvik. Jeg mener at jeg har sett enkelte av dem på Kongsberg på 1700-tallet, men det beviser jo ikke at slekten hadde noen spesiell bergverkstilknytning. Mange av bondeslekt søkte jo arbeid på Kongsberg. Jeg kjenner ikke til om Rambech'ene i Nord-Østerdalen og Sør-Trøndelag kom fra Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Per og Stig: Grunnen til at jeg hengte meg opp i navnet er at jeg og noen andre i 2008 reviderte Per Braastads bok om slekter i bla. Vardal, og etter hva jeg klarte å finne på nettet er det bare en Rambekk gard i Norge - i Vardal. Det ville vært rart om det var en forbindelse til Presten, men man kan aldrig vite. Jeg finner ingen Alf i boka, så han er vel annetsteds fra.Men, Stig, jeg er meget interessert i hva du måtte ha om folk som har flyttet ut fra Rambekk. Jeg prøver å samle litt oppdateringer til boka som publiseres med ujevne mellomrom. geir punktum thorud krølla getmail puntum no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Geir: Jeg skal bla litt i gamle notater ved anledning og se om jeg har notert noe av det. Ellers er det endel 'Wardahl' å finne i Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 på DA, hvis du søker blant Bustad eller Merknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenTakker for Jeres indlæg.Det har jo hjulpet både mig selv og Marie og Nermo.Nermo med hensyn til at få hein Ditlevsen korrekt placeret.Og til Marie:Du får lige en generation mere så. Noget af det er et uddrag af et skifte fra Aurelias hjemmeside:Ejer af Tranemose Mølle i Herfølge. Dette er hans 2. ægteskab. Ellers se Aurelias skifter på nettet. Jacob Hansen Moller i Tranemose Molle d.2 Dec 1673 pg 461 2WIFE: Maren Christensdtr CH: Hans Jacobsen 16 Margrethe Jacobsdtr tien i Khvn Ane Jacobsdtr = Hein Ditlefsen Fris borger indvaner i Khvn 1WIFE: CH: Mogens Jacobsen sogner deigen i Endislov (? Magnus or Marchus ) BRO: Lars Hansen i Disfuershoug? ? Anders Hansen i Sollerup wgd: Jep Andersen i Herfogle [Vallo gods probates; Book 5 1665-1677; film 50858]Herfølge ligger ved Køge på Sjælland. Altså ca. 40 km syd for København.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har funnet dette om Rambech på Kongsberg blant mine notater:Kommunikanter på Kongsberg:Berthe Amundsdatter Rambæch fra Waerdal, hos Østen Preus (Ukentlig kommunikant, 10.04.1783)Ingeborg Larsdatter Rambæch fra Waerdal, som er hos enken Lisbeth Lie (1783, trolig mellom Dom Exaudi og Dom 16 post Trin)Peder Haagensen Rambech og kone Johanne Torkelsdatter (23.01.1787, trolig identisk med to viede 01.12.1767, men der er Rambech-navnet ikke brukt, derimot noe annet.)Konfirmanter på Kongsberg (DA):15.04.1787 Konfirmant Petronelle Pedersdtr. Rambek 07.04.1793 Konfirmant Berthe Maria Pedersdtr. RambechBegravet Kongsberg 11.12.1790 Pigen Aleth Olsdr. som døde hos Peder Rambech, 25 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk Stig.Alle disse, unntatt ei, er nevnt som døpte i boka, men nå vet vi altså hvor de ble av.Berte Amundsdatter dp. 1754, datter av Amund Pedersen Rambekk 1732-71 og Dorte Engebretsdatter Torke (i Vardal) 1726-69Ingeborg Mathea Larsdatter dp. 1753, datter av Lars Jensen Rambekk ca1692-1767 og Mari Knudsdatter Grevløs (på Toten) 1717-94Peder Haagensen dp. 1731, sønn av Haagen Torgersen Kopperud (i Vardal) ca 1693-1741 på Rambekk fra 1728 g.m. Berte Hansdatter Nygard (i Vardal) begr. 1744.Men Aleth Olsdtr. er ikke funnet i Vardal, var vel tjenestepige hos Peder.Nå har det vel gått på bekjentskaper, men når det er såvidt mange fra en gard i Vardal er det vel ikke usannsynlig at det er flere fra Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

HejLige for at komme med det endegyldige bevis m.h.t. Friis slægten i Romsdalen.I Københavns Overformynderi hovedbog over værgemål 29-2 - 5-9-1712.Heri står der bl.a. følgende: ' Thi geråder at være kurator for en søn, som er myndig, og nu svorenskriver i Romsdahlen i Norge, blev begæret: Sr. Christian Galschiøt, for Johannes Friis, gl. 31 år, som den salig mand avlede med sin mellemste salig hustru ved navn Anna Jacobsdatter. Etc. Etc.'Overformynderi hovedbogen er over islandsk købmand Hein Ditlevsen Friis som var død af pesten i København i 1711.I uddragene bekræftes det ligeledes, at Johannes Friis`s søster er Niels Iversen Tyrholm på Bragernæs hustru Dorthe Heinsdatter Friis.Dette blot til orientering.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

I juni 1808 gifter Even Christen Rambec seg med jomfru Marie Margrethe Cold i Talvik i Finnmark. Lenke Marie Margrethe er fra Bratsberg i Strinda i Sør Trøndelag. Se også tema 80151. Jeg finner ikke verken Even Christen eller Anders i landsomfattende søk i tellingen 1801. Kan Anders være den samme som ble sorenskriver i Orkdal? Hvorfor befant han seg i Talvik? I skiftet etter moren til Margrethe Marie Cold, Susanna Arentz, i Bratsberg i 1832 kalles en datter for madam Rambech, det må være den samme som gifter seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(37:) En Albrecht Andreas Cold skal ha giftet seg i Bratsberg, Strinda, den 15 Sep 1767 med Anne Elisabeth Aagesdatter Birch (Bierch) (1743 Vår Frue - 1807 Molde) som skal ha fått en barn u.e. i 1872 (Elisabeth Margrethe Birch).En (annen ?) Albrecht Andreas Cold eide og bebodde i 1773 gården Skalle i Bolsøy (Molde), og var g.m. (Anne Elisabeth's søster ?) Kirstine Margaretha, med hvem han fikk flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Anders Olsen Rambech bodde på Syrstad i Meldal ved FT 1801. Anders ble gift i 1800 med datter til sorenskriver Nicolai Christian Krog, Fredrikke Dortea Krog. LenkeFredrikke døde året etter og Anders ble gift med Johanna Drejer Nissen i 1803. Med henne fikk han 4 barn. Anders døde i 1838. (fra Meldal bygdebok, bind 4, Gard og Ætt II, av Nils Lykkja, side 547).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ved søk på hele landet etter personer med varianter av etternavn Rambech i 1865 finnes kun to familier og en kvinne.Det er Ole Martinius Rambech 59år sogneprest i Grong, født i Meldal gift med Peggy Sørensen 28 år fra Grong og med 6 barn mellom 2 og 8 år.så er det C. Rambech , sogneprest i meldal, født i Meldal 61 år med 6 barn mellom 2 og 16 år. Disse to kan vel være barn av Anders OlsenDen siste er Hanna Rambek 51 år bor i Tromsø men født i Alten. Henne finner vi døpt i Talvik 28 mai 1815 , født 25 nov 1814 med foreldre Anders Andersen Rambeck i Bosekop og hustru Anne Hansdtr Nøjesen. Lenke Dette må vel være samme Anders som er forlover for Even Christen i 1808. Han er jo for gammel til å være sønn av Anders Olsen hvis Anders Olsen var gift første gang i 1800. Even Christian er også for gammel. Hvor kan de da høre til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg kan bekrefte at Ole Martinus (f 1807) og Nicolai Christian (f 1805)er sønner av Johanna D. Nissen og Anders O. Rambech. De hadde også to døtre: Friderica Dorthea, f 1804, gm presten P. Holtermann, Anna Johanna Kjerulf, f 1813. Nicolai Christian var prest i Meldal fra 1832 - 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Christen Rambech og Marie Margrethe døper datteren Anna Nicolina i Talvik kirke dom 16 p tirinitas 1808. Født 19 august. (De giftet seg 26 juni) Faddere er Madam Norager, jomfru Wadel, Jomfru Wegner, Foged Astrup og hr Søren Sevel Lenke Kan ikke finne noen flere barn døpt ( søkbar database for døpte i dette tidsrommet. Hva slags stilling kan (Even) Christen ha hatt? Flyttet de etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(37:) Susanna Arentz var (iflg. deb. 80151) først gift med Nils Cold, som må være løytnant Nils Simonsen Cold (c1735?-1773 Strinda), bror av Albrecht Andreas Cold som nevnes i innlegg #38. Deres far Simon Nielsen Cold var verkseier på Leerens bruk.Når det gjelder fadder i Talvik i 1808 Anders Rambech så er det vel rimelig å tippe at han er bror av brudgommen Even Christen Rambech. Anders gifter seg altså i Talvik seks år etter Even C. Ders ev. far 'Anders Rambech' f. ca. 1740? er ikke lett å plassere ...Hvem er foreldre til Even's svigermor Susanna Arentz (c1741-c1832) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I følge genealogy.munthe.net er Susanne Aretz sine foreldre Otto Hansen Arentz ( 1704-1782) gift 11 sep 1732 med Margrethe Marie Gottschesen ( 1710-22 des 1775)f i Stadsbygd.Ottos foreldre er Hans Petersen Arentz ( 24 mai 1670-Kvinherad- 23 mai 1720 Rein , Fosen)gift 1698 med Susanna Ottesdtr Schreuder ( 1675-1742)Ottos eldste bror Friedrich Arentz ( 1699-1779) var biskop i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

7 desember 1811 dør kone Anna Evensdtr Rambek 47 år gammel i Alta. Jeg har prøvd å lete i skifteprotokollen uten å finne noe skifte, men akkurat den protokollen har ikke register så det er lett å overse noe. Kan hun være mor til Even Christian og Anders tro? Ingen av dem finnes i Alta/ Talvik i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Har prøvd å lete på landsomfattende søk 1801. Finner en familie i Trondheim som forsåvidt passer bra bortsett fra at navnet Rambek ike er nevnt. Andreas Andersen 37 år Arbeider på tollboden Anne Evensdtr 36 år Even Christen sønn 11 år Karen Olsdtr hendes moder 60 ÅRDa vi i tilfelle forloveren ved bryllupet mellem Even Christen Rambeck og Margrethe Marie Cold i 1808 være faren Anders Andersen, og ikke broren. Even Christen vil da være 18 år mens Margrethe Marie Cold er 35.Når så moren Anna Evensdtr dør i 1811 gifter faren seg på nytt med Anne Hansdtr Nøjen og får et barn i 1814 Men hvor kommer da Rambeknavnet fra i tilfelle?Og hvordan har Even Christian i tilfelle klart å rote sedg borti ei dobbelt så gammel dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Finner denne vielsen Trondheim 17.5.1791: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&uid=ny&idx_side=-49>Lenke Mandhaftige? Grenadier af 2det Regiment 4de? Compagnie Ungekarl Anders Andersen og Agtbare Pige Anne Evensdt Strand af Bakke Sogn - tror jeg det står. Noen kan sikkert tyde resten.Even Christian (uekte) er døpt 5.9.1790 i Strinda (ved/i Trondheim):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Han er døpt i Bakke i STrinda, rett over Nidelva fra Trondheim. Det må ihvertfall være de samme som vi finner i Alta senere. De bruker konsekvent Rambeknavnet videre og Margrethe Maria kalles enkemadam Rambech i skiftet etter moren i 1832. Det går ikke frram der hvor hun bor på det tidspunkt, men ut fra at det står bosted på to andre søsken kan en kanskje gå ut fra at hun bor i Trondheim.Hvis hun som jeg går ut fra er den Jomfru Cold som blir mor til et uekte barn Simon 19.03.1807 i Leinstrand ( rett sør for Trondheim) se tema 80151 og 80090Så blir hun trolovet med Even Christian Rambek i Alta i mars 1808, gifter seg i juni og får et nytt barn med han 19 august.Har jomfruen på 35 år skapt så stor skandale ved å bli gravid to ganger etter hverandre utenfor ekteskap at familien har sendt henne nordover sammen med hele guttens familie? Eller har de sendt henne nordover etter første gang og så har familien til Even Christen allerede hvert der? Anders Rambek er altså først grenader og så toldbetjent. Hva slags job kunne han ha i Alta?. Det var fintfolk som var faddere til barnet Anna Nicolina som ble født i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.