Gå til innhold
Arkivverket

[#78448] Nils Hansen ca. 1803 fra Solum Telemark


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Nils Hansen og Alethe Maria Larsdtr. gifter seg 29-12-1854 i bamble [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1345&idx_id=1345&uid=ny&idx_side=-225>LenkeNils oppgir da Hans Abrahamsen som far.Alethe er enke i FT 1865 LenkeEn Nils Hansen dør 19-08-1847, 45 år gammel. Oppgitt å være født i Solum. Lenke Den eneste Nils Hansen med far Hans Abrahamsen jeg finner født i Solum på den tiden er Nils Hansen Bjørntvedt LenkeMen han ser ut til å dø 12-11-1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er mulig at den Niels Hansen som dør på Bjørntvet i 1828 er en annen enn den jeg har antatt. Alderen på 22 år ved begravelsen tilsier at han er født i 1806. Nå er ikke presisjonsnivået på aldersangivelser oppsiktsvekkende høyt i denne kirkeboka, men sammen med opplysningen om at Hans Abrahamsens sønn gifter seg i Bamble i 1854 gir det god grunn til å reise tvil om identiteten. Det er en annen Niels Hansen fra Kongerød under samme Bjørntvet-gård som er født i 1806: (Lenke) og jeg begynner å helle til at det er denne gutten som er død i 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Vil det si at du mener denne Nils Lenke er han som blir gift i Bamble 1845 (ser nå at jeg byttet om på de to siste tall i 1. innlegg) Leif?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ja, jeg synes at alt tyder på det. Her har jeg ganske sikkert begravet feil Niels Hansen, giftermålet du har funnet i Bamble er temmelig entydig evidens for at det må være slik. Så langt jeg har registrert er det bare den ene Niels Hansen som er sønn av en Hans Abrahamsen i passende alder.Dette er for øvrig tjukke slekta, Hans Abrahamsen er bror til min tipptippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ja, etter å ha sett på det skiftet og alderen på den Nils som dør i 1828 vil jeg si jeg er helt enig med deg. Et av barna til Alethe, Isak, (far Nils Frantsen har jeg tolket det som) ble gift med datter til Berthe Marie Hansdtr. Syverstad., søster av min tippoldefar. Så da ser det ut som vi løste to floker i en smell. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har funnet foreldrene til Alett Maria hvis det er interessant. I en digitalisert og foreløpig upublisert versjon av bygdeboka for Bamble etter 1814 finner jeg under Hafreaker eller Havråker dette avsnittet:Tilliggende plass «Grønmyr» (Taransplassen).Denne ligger i vestre kant av skogen og nær grensen med Vingerei. Størrelsen var til omtr. 1 kus fôr. Blant husmenn ser vi:Sersjant Lars Olsen Evensvika, dpt. ca. 1780. Han var g. m. Aslaug Gullichsdatter, opphold på Berg, dpt. ca. 1785. De kom til Grønmyr omkr. 1814 fra Evensvika på Rognstrand med de 4 barna: Maren Gurine, f. 1806, Ole 1809, Ole Christian 1810 og Inger Marie i 1812. Her på plassen fikk de: Oline i 1815, Alet Maria 1817, Larine 1820 og Karen i 1822. - Lars Olsen døde på Gjerstad-Eie i 1851.Jeg er usikker på hvem Ole Larsen er, det er nok han som bor på Gjømle i 1801: ([url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010814&gardpostnr=8&personpostnr=124&merk=124>Lenke). Samtidig har jeg også registrert en soldat Lars Olsen på Vestsida i Porsgrunn i 1801: (Lenke) som muligens kan være en dobbeltføring av samme gutten. (Jeg har sett flere av disse.)Mora Aslaug Gullichsdatter er ihvertfall ganske sikkert fra Solum: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hjertelig leif. Jeg har ikke noe særlig på han fra før av, annet enn fødested og århundre. Og vielsesdatoMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Tar meg friheten til å legge ut dette. Må gåes igjennom da alle kildene ikke er kontrollert enda.Nils Hansen 1.Kirkebok for 0818 Solum Mini 3 (1761-1814). Døpte, side 152-153. 02.10.1803: Et Drengebarn kaldet Niels, foreldre Hans Abrahamsen under Biørntvedt og Aavet Margrethe Gunulsdatter. Faddere: Kari Christensdatter Kone, Kari Christensdatter Pige, Peder Biørntvedt, Jon Kirkeslette, Kiel Biørntvedt. 2.Kirkebok for 0814 Bamble Mini 4 (1834-1853). Viede side 410-411. 29.12.1845: Ungkarl Nils Hansen Solum/Findal 41 år far Hans Abrahamsen, og Pige Aleth Maria Larsdatter Hafreager 28 år far Lars Olsen. Forlovere John Laurentzius Svendsen og Isak Hansen Findal. 3.Kirkebok for 0814 Bamble Mini 4 (1834-1853). Begravde side 528-529. Død 19.08.1847, begravd 29.08.1847: Inderst Nils Hansen 45 aar Findal, født i Solum. «Druknet paa Findal Bugten»Hans Abrahamsen Bjørntvet: 1.Kirkebok for 0818 Solum Mini 3 (1761-1814). Døpte, side 20-21. 12.08.1770: Hans, foreldre Abraham Jonsen og Marthe Andersdatter Biørntved S. Faddere: Kiersti Kystolsdatter Biørntved S, Marichen Jonsdatter Biørntved plads, Ole Nielsen Nenset, Thomas Kieldsen Biørntved, Anders Andersen Veholt. 2.Skifteprotokoll for Nedre Telemark Sorenskriveri nr. 15 (Hba 0015), 1775-1784 side 727b. Bjørntvet søndre i Solum 02.06.1783: Abraham Jonsen. 3.Kirkebok for 0818 Solum diverse (1743-1791). Konfirmerte, 15.04.1787 i Mælum kirke: Hans Abrahamsen Biørntvedt 17 aar. 4.Kirkebok for 0813 Eidanger Mini 6 (1764-1814). Forlovede/gifte, side 124. 10.11.1799: Ungkarl Hans Abrahamsen Bjørntved i Solum herred og Pige Margit Gunnulsdatter Herøen. Forlovere Anders Hansen og Ingebret Isachsen Herøen. 5.Folketellingen av 1801 i avskrift på Digitalarkivet. 0818 Solum, Bjørntvet søndre. Husstand nr. 10: Husmann med jord og skomaker Hans Abrahamsen.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Det er riktig. Og jeg har forståelse for ditt svar. Det er bare kildene som er trukket ut og som jeg nevnte så ville jeg sjekke kildene. De ser nå ut til å stemme godt med mine. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.