Gå til innhold
Arkivverket

[#78452] Ljusnedals bruks krønika, Gruvedrift i Härjedalen


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Har kommet over denne boken som er utgitt i Stockholm 1958. Den er på 170 sider. Mye historikk her både om gruvedriften og om de personer som hadde sitt virke der. Det er også endel henvisninger til Røros og den driften som var der.Hvis noen har interesse av informasjon herfra kan jeg prøve å lage et register over personer som er nevnt. Boken er litt tunglest.Sist i boken er det kildehenvisninger. Sikkert mye interssant for de som graver i de gamle gruvesamfunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! Det høres spennende ut! Jeg har en bok som heter: Släkten Näs från Bruksvallarna. Den er en slektsbok som begynner med Sven Larsson g.m. Anna Andersdotter, bør ha kommet til bruket omkring 1700, og deres sønn Eric Svensson f.1684 i Hede, g.m. Märet Gulliksdotter i 1723 (Far Gullik Mattson)Deres datter Anna Ersdotter f.1725 død 1809 i Ljusnedal g.m. Olof Olofsson f. 1721 død 1761 i Ljusnedal. (Han var den første som ble begravd på Ljusnedals nylagde kirkegård.)Kan det stå noe om disse der?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Boken 'Gruvarbetare torpare och bruksfolk' av Frans Jarnankar fra 1987 inneholder masse stoff omkring folket i og omkring Ljusnedals bruk. Olof Olofsson og Anna Ersdatter holdt til på Torrbergsvallen. Han var sønn av bruksarbeideren Olof Larsson ved Vallarna, født og oppvokst i Tannas.(Mangler tødlene til a) Etterkommerne er listet opp fra s. 242 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk for opplysningen! Jeg skal forsøke å skaffe meg den boken!Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Har startet en registrering av nevnte personer. Har kun tatt 50 sider, kommer tilbake med resten etterhvert. Når jeg er ferdig kan jeg gjøre oppslag for de som er interessert.Andersson Per, Bachman Lorentz, Bagge Per, Blanck Brynil, Blix Hans Olofson, Blix Olof, Blix Magnus, Blix Christina, Dierff Olof, Drake Henrich , Drake Olof, Drefling Knut Danielsson, Ehrenkrok, Eliesson Olof, Eliesson Elias, Fagg Sven, Falck Carl, Faxell Daniel, Fleming Jöran, Flodin Jonas, Forssman E. Abrahamsson, Frantzos Johan Phersson, Frästadius Petter, Hansson Daniel, Hassel, Hjärne Urban, Holm Sven, Höök Anders, Höök Carl, Irgens Henning, Irgens Henning Georgsson, Jürgens Jochum, Jönsson Erik, Jönsson Halfur, Lohreman Gustaf, Lossius Lorentz, Lossius Anders, Lovisins Erik, Luth, Mackay Isak, Malsy Mårten, Mattson Hans, Mattson Erik, Nordschöld Johan, Olsson Hans, Olsson Pers enke, Palmcrans Magnus, Persson Johan, Phallen Nils, Phallen Johannes, Påfvelson Olof, Reenstierna Anna Maria, Rudbeckius Olof, Sadelin Berthold, Schildropp Rasmus, Schönström Peter, Sohlberg Erik, Stenklyft Christopher, Teet Erik, Tomassen Hans, Tommson Hans, Torkillson Mittifjäll Jonas, Uhr Nils, Ulfsparre Åke, Weelingk Otto, Werwing Jonas, Kierstin(Johan Frantzos hustru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er 'Jürgens, Jochum' id. m. Joachim Irgens (1611-1675), bror av Johannes Irgens (1612-1659), 2. dir. ved Røros kobberverk fra 1651 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Det er nok korrekt i 6 og 7. Det er mange henvisninger til Røros her og tidsrommet forløpig er midten av 1600-tallet og frem til 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.