Gå til innhold
Arkivverket

[#78456] Ole Edevart Olsen, f. 10-05-1851. Bamble, Telemark


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Ole Edevard be døpt 24-08-1851 LenkeFar oppgitt til Ole Eriksen af Vestre PorsgrundNoen som kjenner til hvem dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Sannsynligvis denne gutten: (Lenke). Jeg har avskrift av skifte etter broren hans fra 1854:Sk.Forh.pr 1 s. 68 23.09.1854 og Sk.Utl.pr 1 s. 375. 01.09.1855. Kleven u/ Klyve Ø. Jens Eriksen Kleven død. Registrering i boet ble foretatt i Anders Eriksens hus i Heiegata u/ Ø.Klyve, hvor avdøde losjerte. Han ble borte under en sjøreise fra London med skipet 'Norden'. Ungkar Jens Eriksen Klevens arvinger var: 1.bror Ole Eriksen, sist kjente oppholdssted Vold jernverk, nåværende ukjent, 2. søster Maren Eriksdatter, gift med Karl Tolfsen Ø. Porsgrunn, 3. søster Ellen Eriksdatter, oppholdssted ukjent. Dessuten har han et barn med pike Karen Andrea Andersdatter. Barnets navn er Lisbet Karine, f. 22.07.1853. Skiftesamling 1/9 1855 etter matros Jens Eriksen Kleven i Solum viste Brt: 32 spd 107 sk Utg: 9 spd 59 sk. Av nettobeløpet gikk 4% til arveavgift, 11-28 sk til broren og 5-74 sk til hver av søstrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Meget interesant Leif. jeg trodde Porsgrund kom litt utenfor grensene til Solum, men nå er jeg ikke lommekjent der, så du er et funn i denne sammenheng. Her blir mye å jobbe med nå. Takker så mye.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Grensa på Vestsida var svært trang fram til utvidelsen i 1920, og mye av den bymessige bebyggelsen lå utenfor grensa mot Solum, under gårdene Klyve østre og Bjørntvet søndre. De som bodde her følte seg nok som Vestsida-folk, selv om de altså bodde i Solum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Fint, da lærte man litt geografi i kveld og. Jeg inbilte meg, uten å ha sjekket nærmere, at Solum kanskje lå litt mer inn i landet. Men slik kan man ta feil. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.