Gå til innhold
Arkivverket

[#78457] Johan Andreas Ursin f ca. 1825 i Lofoten


Gjest Hans Fr. Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Fr. Haug

Johan Andreas Ursin f ca. 1825 i Lofoten, g 31/8 1858 i Ofoten m Bergithe Christine Nergaard f 28/11 1836 i Trondheim. Johan Andreas sin fødselsdato og år? Johans far var Mikal Ursin - mor ukjent. Data for dem?Johan Andreas var handelsmann på Evenæs i Ofoten.Kjenner noen til denne familien?Mvh Hans Fr. Haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hi Hans Fr.Johan Andreas Ursin (b1825 i Wågan) var sønn av Michael Hvidt Ursin (b1790 i Wågan) og Fredericia Antonetta Allan (b1797 i Molde).Michael var sønn av Johan Andreas Andersen Ursin (b1745, d1793) og Karen Strømer Jørgensdatter Blix (b1757, d1812).Fredericia var datter av Hans Fredrik Allan (b1762, d1847) og Ulrikke Antonette Jalles (b1766, d1833).Johan Andreas Ursin og Bergithe hadde barnene Augusta Sophie (b1858, d1903), Laura Gunhilde (b1860), Mecal Fr. (b1861), Jenny (b1863), og Johan Hans Neergaard (b1868).Laura Gunhilde ble gift med Carl Johan Smith (b1858), og de hadde 9 barn med etternavnet Ursin-Smith.Jeg har Johan Andreas sin familie veldig godt beskrevet, mens Bergithe's familie har vært mer vanskelig å finne ut av...Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om Birgittes far (Lars Neergaard) opplyses det at han i 1827 er 50 år og født på KVIKNE. (K.bok ved ekteskaps-inngåelsen i 1827). Lars sin far står oppført som ANDERS Neergaard.Det er bare ett barn som døpes på Kvikne i den aktuelle tidsperioden som kalles LARS og har en far som heter ANDERS. 2.søndag i advent 1777, - først på høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9229&idx_id=9229&uid=ny&idx_side=-87>Lenke .På FS er farens navn tolket til Anders Iversen, mens morens navn er tolket til Malene Helgesdatter.(Navnene er tolket på samme måte ved en dåp i3. søndag etter påske 1766, - IVER, -midt på venstre spalte Lenke . Den Iver (Lars sin bror?) gjennfinner vvi på Kvikne ved FT1801 Lenke ).Birgittes mor (Gjertrud Christine Møller) er døpt i Domkirken 2.jan.1807 ( Nr.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Mange takk til Freddy og Iver!De fire første barna til Johan Andreas Ursin og Bergithe har jeg funnet, men ikke Johan Hans Neergaarsd f 1868. Hvor ble han født?Laura Gunhilda g 21/9 1883 i Kistrand m Karl Johan Smith f 26/8 1858 i Bergen. Deres ni barn har jeg funnet, og den eldste, Dagny f 28/8 1885 i Kistrand ble g m optiker Buck i Stavanger. De skal ha sønnen Carl Rolf. Lyder det kjent, Freddy? Min grandtante Marie f 19/3 1890 ble g 15/9 1919 med barn nr. fire, Rolf f 28/10 1890 i Kistrand.Til Iver. Lars Neergaard var enkemann da han giftet seg i 1827. Jeg kan ikke tyde yrke. Gjertrud Christine Møller ble vel f 2. jan. 1807 og døpt 18/1 (2. søndag etter Hellige tre kongers dag) 1807.Mvh Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(5): Det er ikke lett å tolke yrket til Lars Neergaard ved vielsen i 1827. Men står det Glassmester? Ellers har du nok rett vedr. Gjertrud.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ops: Jeg oppdaget noe som kan forklare stave-vanskeligheten - særlig når jeg ikke vet hva en Glarmester er. Kan denne Lars Andersen 24 år og i lære, være identisk med Lars Neergaard ? (FT 1801. Trondheim Lenke . )Dessuten ser jeg at yrkestittelen ”Glassmester” (Event. Glarmester) kommer tydeligere fram ved dåpen i 1837. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges håndverksmestere:Buch, Carl Rolf, optisk instrumentmakermester, Stavanger, f.10-12-1915 i Stavanger. Foreldre: Instrumentmaker Carl Emil Buch og Dagny f. Ursin Smith.Sv.brev 1939. Håndv.brev 1943. Læretid i firma Carl E.Buch. Artium og handelsgym. Driver firma Carl E.Buch sammen med sin mor (etabl.1908 av hans far). Tilsl. N.H.F. og medlem av lokal håndv.for. og laug. Form. i lauget og medl. av styret i Optikerforb. Interessert i motorsport og har vært formann i Stavanger K.N.A.Gift 1940 med Else Kavli. Foreldre: Fredrik og Louise Kavli. 4 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

HiJeg må nok tilstå at jeg er tredje sønn av opticus Carl Rolf Buch (b1915 i Stavanger, d1995), og således er Dagny Ursin-Smith (b1885 i Kistrand, Finnmark) min bestemor.Så Hans Fr. (#5) du er på sporet! Jeg tar gjerne mer informasjon om Rolf sin familie...I FT1900 finner jeg Johan Hans Neergaard Ursin (b1868) som ugift Typograf i Tromsøposten. Lars Andersen Neergaard finnes i FT1801, og 1817 nevnes han som Glasmester (Glarmester). Jeg tror første konen hans var Anna Martha Olsdatter Waaseth (Olava), og barnet deres Mathias Larsen Neergaard (b1814).Til Iver (#8), jeg har en Loretz Neergaard i FT1801, nevnt som 26 år gammel, i Trondheim. Jeg trodde dette var vår Lars...Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(Freddy 11). Antakelig er navnet på Ursin-sønnen ved dåpen i Tromsø 4.nov.1868 (lenke i innlegg 5) feilført i kirkeboka, siden verken FT1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=100&filnamn=f01902&gardpostnr=363&personpostnr=3925&merk=3925#ovre>Lenke , du, eller Hans Fr. kaller ham Johan OLAUS, men Johan HANS. (Det ble neppe to sønner i 1868).Man kan vel forklare denne feilføringen med at dåpsbarnets onkel bar navnet Joh. Olaus som det fremgår av FT1875 i Tromsø Lenke , der denne ugifte onkelen befinner seg i samme husstand som „madamen” (som hun kalles i dåpen i -68) og ”fosterbarnet” (NB) Carl Andreas Hoff Ursin.Når det gjelder Lars Neergaard og FT1801 i Trondheim, beror mitt forslag i innlegg 8 Lenke ikke på noe annet enn at Lars bør jo ha vært i lære for senere å kunne kalle seg Glarmester (NB:Glassmester). En slik læretid må etter all sannsynlighet ha vært lokalisert til Trondheim, og derfor synes jeg sannsyligheten er stor for at dette kan være rett person, siden også alderen også stemmer.Ditt forslag: Hobøyist Lorents Neergaard (her ved FT1801 Lenke ) som var gift med Anna Marta Olsd. Waaseth matcher også godt, både i alder og navn, og de fikk ei datter i 1804, Maren Sirine (nr. 41 Lenke ). Jo! - Lorentz og Lars Nergaard kan være identiske, men Lorentz har ennå ikke begynt i læra som skal gi ham mesterbrev. Men det pussige er at Glarmager (Glassmaker) Lars Neergård blir far i 1811 til Maren Lucia ( Nr.66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten ting til yrkesbetegnelsen HOBØYIST (Lorentz Neergaard) i forrige innlegg.Det riktige skal nok være HOBOIST. – Det vil si militær-musiker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det spørs om ikke hoboisten Lorentz Neergaard ble urmaker i Trondheim 1803 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=bo16011818&gardpostnr=437&merk=437#ovre>Lenke , noe som bekreftes ved datterens dåp i 1804. Og Lars Andersen Neergaard er ført som glassmester i 1817 Lenke . At Lars og Lorentz er identiske, blir enda mer tvilsomt da Lorentz dør som URMAKER i Trondheim i1849 Lenke .Glassmester Lars Neergaard og Olava Johannesdatter bærer forresten også et barn til dåpen 22. jan.1815. - MATIAS (Nr 5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sollied Lykke

Hei Fredrik!Innlegg # 2: Johan Andreas' sønn Mecal Fr. ble født 25 mai 1862 (Kb Evenes 1858-1876 folio 33 # 48, og datteren Jenny 11. jan 1864, Hamnes, Evenes. Iver! (#3) Jeg er usikker på dåpsdagen til Bergithe Christine (Larsdatter), det er utydelig om det er 15. eller 19.,den 19 som står etter er tydeligere 9. Hans Fr. (#5) Hva het din grandtante Marie som pike, og hvor ble hun født? Ellers takk til alle! Mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Hei Peter! Min grandtante Marie f Haug ble født i Øststua Haug i Nord-Odal, Hedmark. Se Nord-Odal, Sand sogn.Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Johan Andreas Ursin og Bergithe Christine Nergaard hadde også barna: - Otto Valdemar, født 1.juni 1866. døpt 30.09.66 Tromsø- Karl Andreas Hoff, f. 8.des.1871, døpt 24.03.1872 TromsøBergithe Nergaard døde 26. juni 1874 etter barsel. Jeg vet ikke hva som skjedde med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Karl Andreas er jo fosterbarn hos sin morbror i 1875 (innlegg #12). Er faren Johan Andreas Ursin også død før 1875 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg er glad for all den nye informasjonen som er kommet fram her!Nå til en annen gren, Fredericia Antonetta Allan (b1797 i Molde)(#2). Hun hadde barnene Hans Fredrik (b1820), Johan Andreas (b1825), og Ulrikke Antonette (b1827).Antonetta's foreldre var (#2) Hans Fredrik Allan og Ulrikke Antonette Jalles. De hadde barnene Maria Alsing (b1794, d1851), Fredericia Antonetta, Wilhelmine (b1800), og Anton Fredrik (b1803, d1851).Ulrikke Antonette Jalles var datter av Peder Adamsen Jalles (b1720, d1795) og Christence Hansdatter Wingaard (b1733, d1778). Peder og Christence hadde barnene Ulrikke Antonette, Johanne Barbara (b1769, d1817), og Inger Margrethe (b1769).Peder's første kone var Ulrica Antonette Eeg (b1722, d1764), og de hadde barnene Mette Susanne (b1759, d1849), Adam Pedersen (b1761, d1827), og Anne Cathrine (b1764, d1784).Christence's første mann var Johan Thue Finne (b1731, d1762), og de hadde barnene Hans Wingaard (b1758, d1830) og Paul Michel (b1766, d1804).Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg vet ikke hvor mye som er gjort på anetavla til Johan Andreas Ursin og Bergithe Christine Nergaard sine barn, men siden det innledningsvis (innlegg 2) ble nevnt at det var vanskelig å finne ut av Bergithe's familie, så minner jeg om dette temaet som jeg tror vedrører hennes fars-familie (Neergaard i Kvikne): - 37907: 'Skanke ätten' -- noen spørsmål ang. Nergård i Kvikne - LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Til (18). Johan Andreas Ursin bodde i 1875 som enkemann og 'Krydsbetjent' i Tollbogade Nordre i Tromsø sammen med barna Laura, Michal Frithjof, Otto og Johan. Etternavnet er i 1875 skrevet Uhrsin.Michal Frithjof Hvidt Ursin kalte seg senere for Fritjof Ursin, og jeg har funne han i en sjømannsrulle fra Tromsø. Dessverre har jeg ikke årstallet fordi jeg pt er på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I 1885 bodde kystbetjent Johan Ursin f: Waagan 1824 i Grønnegt. i Tromsø sammen med sønnen Johan Ursin boktrykkerlærling f: Tromsø 1869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Vet ikke om det er interesant men Johan Andreas Ursin f. Hammarøy 1846 d. 1931 i Flå S.Tr.lag kan kanskje vere noe slekt. Han var stasjonsmester i Flå fra 1876 til 1915. Gift 1875 med Elisabet Kristine Eriksen. Hammarøy. Deres datter Hildur leiet hos i mange år. Er det til nytte for deg kan du få alle barna. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.