Gå til innhold
Arkivverket

[#78457] Johan Andreas Ursin f ca. 1825 i Lofoten


Gjest Hans Fr. Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Til (25) Borgny. 'Din' Johan Andreas Ursin (f. i Hamarøy 1846) sin far, Andreas Johansen Ursin f. 1812 er tremenning med Hans Fr. (1) sin Johan Andreas Ursin (f. i Lofoten 1825) Deres bestefedre var søsken med foreldre Anders Olsen f. 1699 på Helle, Vågan og Johanne Johannesdatter Ursin f. 1716 i Storfjord, Vestvågøy. (Så langt jeg har funnet ut..)Jeg har sett litt på denne slekten, fordi naboen min er etterkommer etter Johan A. Ursins (f. 1846) søster Christine Marie Ursin , f, 1851. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21/4:) Johan Andreas Ursin's kone Bergithe Christine Nergaard sin far Lars Neergaard fra Kvikne er altså sønn av Anders Iversen Neergaard, som igjen vel må være sønn av Iver Jensen Nergård på Nordre (Lille) Nergård, Kvikne, Hedmar (se Lenke) og dermed bror av Jens og Steen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til Per 27: Slik tolker jeg også dette, selv om det synes å foreligge noe ufullkommen dokumentasjon.Det er vel ingen annen IVER enn Iver Jensen (Nergaard) i Kvikne som kan være far-far til Lars og Iver (Anders-sønner).(- Men herfra blir det jo mye morsomt på anetavla.) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva ble egentlig konklusjonen mht.a) Lorentz Neergaard, g.m. Anna Martha Olsdatter Waaseth, foreldre til Maren Sirine, f.1804 og Mathias Larsen Neergaard, f. 1815b) Lars Neergaard f. des. 1777 (fra Kvikne), g. i 1827 m. Gjertrud Christine Møller f. 1807, foreldre til Johan Olaus f. 1830 og Bergithe Christine, f. 1836Er dette samme 'glarmester' eller ei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

GLEM LORENTZ! Hoboisten og urmakeren som var gift med ANNA MARTHA OLSDATTER WAASETH og ble far til Maren Sirine, 1804.Urmaker LORENTZ Nergaard har så vidt jeg vet IKKE anvendt navnet Lars.Glarmester LARS Nergaard, født i Kvikne har så vidt jeg vet IKKE anvendt Lorentz.Lars Nergaard fikk minst 2 barn med OLAVA JOHANNESDATTER: MAREN LUCIA 1811 og MATIAS 1815. Vi har ikke funnet ut når Olava døde, eller når ekteskapet med Lars og Olava ble innstiftet.Som enkemann gifter Lars seg på ny i 1827 med GJERTRUD CHRISTINE MØLLER. Det er her datteren Bergithe Christine (Larsdatter) Neergaard (blivende URSIN) kommer inn i bildet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg er begeistret for all den nye informasjonen!Hoboisten Lorentz med familie er tatt ut av treet (takk Iver #31), og Olava Johannesdatter og to barn er inkludert. I tillegg har jeg Dorothea Feline Larsdatter Neergaard (b17.11.1832, dp6.1.1833 i Trondheim).Per's summering (#27) er grei! Jeg har Steen Iversen Neergaard d1808, og moren var som nevnt tidligere Kirsti Knudsdatter Bagge. Steen's farfar var Jens Iversen Neergaard, og farmoren var Maren Iversdatter Prytz (b1659, d1746), datter av Iver Johansen Prytz.Så spennende!!!Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Litt mer om Peder Adamsen Jalles (b1.3.1720 i Bergen, d12.6.1795)(#19)...Peder var byfogd og sorenskriver i Molde. Faren var kjøpmann Adam Jansen Rydz Jalles (b1681 i Bergen, d1729 i Bergen), som var sønn av Jan Jalles (b~1656, d1684) fra Hamburg og Barbara Adamsdatter Rydz (far: Adam Rytz, mor: Elisabeth Hansdatter Heiberg) som drev krambod og nordfar handel. Barbara var ogsa gift med Johan Ehlers som døde i 1691, og senere med Johan Nielsen Weinvich (b1640).Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(35:) Jeg tror 'Reutz' er en mer korrekt skrivemåte for 'Rydz'. Barbara's brødre Martin og Stevelin skal ha benyttet 'Reutz'.Hvem var foreldre til Adam Reutz' kone Elisabeth Hansdatter Heiberg ?Jeg har notert en 'Johan Nielsen Weinwich' født 1640 som g. i 1669 i Bergen m. en Margrethe Willadsdatter, død 1714. Dette må vel da være en annen JNW.Adam Jansen Reutz Jalles (1681-1729) var g.m. Mette Susanne Harboe (c1703-1737), antakelig yngste datter av sogneprest i Selje, Peder Nilsson Harboe (c1633-1703) i hans 2. ekteskap m. Margrethe (Nielsdatter ?) Randulf (c1664-et1722).Ulrikke Antonette Jalles' mor var Kristine Wingaard, (2. g.?) g.m. Peder Adamsen Jalles (hans 2. ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Per!Noen navn var nok veldig vanskelige og stave, jeg tenker på Smith og Gievertz, og Reutz var blant dem. Ser ut som de fleste bruke navnet Rys (Rydz, Rydtz) rundt 1700, og at navnet Reutz ble brukt senere. Stort set er jeg enig med deg, Reutz ble mest brukt.Og jeg har ikke peiling på hvem Hans Heiberg var...I Korskirken i 1699 var Johan Nielsen Weinwich's kone Barbara Reutz fadder. Men det passer ikke med Johan Nielsen Weinwich født i 1640, og jeg har ingen andre JNWs. Kanskje var fadderen Barbara Martinisdatter Rytz (b1670, d1718), siden mannen hennes var Johan's yngre bror Abraham Nielsen Weinvich (b1650, d1709)? Men hva med Barbara's barn Gierche Johansdatter Weinvich (b1696, d before 1735)? Noe a grave litt i...Og jeg er enig i resten :)Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Etter litt graving...I Sollieds skiftavskrifter for Bergen finner vi på side 1178 skiftet etter Johan Nielsen Weinvich's kone Margrethe Corneliesdatter (Willadsen), det gjør det klart at Gierche (b1696) er hennes barn.Så fadderen i Korskirken i 1699 (#37) må ha vært Barbara Martinisdatter Rytz/Reutz, ABRAHAM Nielsen Weinvich's kone. Så jeg konkluderer at Barbara Adamsdatter Rytz/Reutz ikke var gift med Johan Nielsen Weivich...Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.