Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Else Lillefuhr

[#78459] Magnhild Hagen, f 1919, Stange, Hedmark

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

lett denne her. finner henne også i minestralboken [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1509&idx_id=1509&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Litt lettere å lese. Far er Staldkar Gustav Arvidsen fra N. Saastad Mor er Tjenstepike Martha Johnsdatter fra FokholFokhol er et fattighjem på Stange i denne perioden og det kan være vanskelig å vite hvor lenge moren bodde der. Kanskje noen kjenner til arkivmateriale herfra?Lenke til Stangeboka, register

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Linde-Nielsen

mente: Ikke lett denne her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei. Nei, det er jeg enig i. Jeg har riktignok funnet èn med navnet til moren i Stange - her står hun oppført som Marta Johnsen: Lenke f. 10.08.1900, så alderen er jo riktig..Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg tror at den Gustav du har funnet kan være riktig, for Marken er en husmannsplass under g. nr. 123 nordre Saastad, som er oppgitt i kirkeboken ved Magnhilds dåp.Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Litt lettvint å si at den Gustav (Pettersen) som er funnet er den rette.Det står N. Saastad som boplass på han når Gustav ble født. Det betyr aldeles ikke at han er derfra, han er ugift Staldkarl.Han er født ETTER 1900 tellinga et sted, har sett på konfirmerte i Stange, Ottestad, Tangen 1914-1915. O resultat. Han er nok innflyttet fra et sted.Det spørs om ikke du må vente på 1910 tellinga i desember.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Uff trykkleifen erter meg. Mener når Magnild ble født...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Jeg sa KAN være, Hans (6). En ser jo på andre opplysninger, før en kan fastslå noe. En må jo følge NOEN spor for å vite om en kan forkaste antakelsen eller ikke, ikke sant?Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne. Etter en nøye sjekk ser jeg at din antagelse er god..det må være navneforvirring fra presten side her. Ved dåpen blir det usikkert hva som menes, Arvidsen, Fredriksen eller Petersen. Ved konfirmasjonen ble det Pettersen . Her er dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1509&idx_id=1509&uid=ny&idx_side=-102>Lenke Her konfirmasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Her er konfirmasjonen til Magnhild. Da står det Gustav Arvidsen. Lenke Ser en på folketellingen 1900, som jeg la lenke til i innlegg 1, står mor sitt navn som Elen Pettersen. Ved Gustav sin konfirmasjon er navnet Elen Monsdatter. Jeg har ikke funnet noen med det navnet i 1900 tellingen. Med andre ord, er det gal Gustav?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Else.Her er dåpen til Elen Monsdatter: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange i Stange, Ministerialbok nr. 13 (1862-1879), Fødte og døpte 1867, side 37. Permanent sidelenke: LenkeElen Monsdatter tar vel mannens etternavn istedet for patronym, som jo var vanlig på denne tiden.Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Glemte å si at det er nr. 80.Her er denne Gustavs dåp: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange i Stange, Ministerialbok nr. 20 (1894-1905), Fødte og døpte 1900, side 41. (nr. 45) Permanent sidelenke: LenkeMvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Jeg fant konfirmasjonen til Gustav: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange i Stange, Ministerialbok nr. 20 (1894-1905), Fødte og døpte 1900, side 41. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3571&idx_id=3571&uid=ny&idx_side=-44>LenkeFaren er dagarbeider og Gustav er født på Vethammereie og bor på Remnen i Stange når han blir konfirmert 19. april 1914.Til spørsmålet ditt om navnet til Gustavs mor. Dette er den samme, selv om hun kalles både Monsdatter og Pettersen. Overgangen fra patronymikon til fast etternavn skjedde gradvis fra 1800 til personnavnloven kom i 1923 og krevde bruk av fast etternavn. Denne overgangen skjedde tidligere i byene enn på landsbygda. (Se også artikkel i medlemsbladet til DIS-Hordaland om etternavn.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det ble feil lenke.. Her er konfirmasjonen til Gustav: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange i Stange, Ministerialbok nr. 24 (1906-1922), Konfirmerte 1914, side 166. Permanent sidelenke: LenkeAnne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Dette var rart.. Det står riktig kirkebokinformasjon, men kommer opp med en helt annen side? Da får jeg prøve permanent bildelenke: Lenke (nr. 24)Håper dette blir riktig, da. (Kildeinformasjonen er som over.)Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Takk for all hjelp. Så en ting til. Johanne Eriksdatter f ca 1826 gifter seg med Mons Larsen f 17.04.1820 link Hedmark fylke, Stange, Klokkerbok nr. 1 (1814-1825), Fødte og døpte 1820, side 79-80. Her er gift 19.11.1845 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9120&idx_id=9120&uid=ny&idx_side=-296>Lenke Så kommer det. Hvem er foreldrene til Johanne? Har funnet 2 som heter Johanne Eriksdatter født i 1826 på Stange. Her er linkene Lenke nr 61 og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Else.Her er Mons og Johannes førstefødte, Inge f. 17. des. 1845, døpt 25. jan. 1846. Da står det at de bor på Huse eie og første fadder er Marthe Huse eie. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange i Stange, Klokkerbok nr. 3 (1840-1864), Fødte og døpte 1846, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9120&idx_id=9120&uid=ny&idx_side=-40>LenkeDa blir det vel den første Johanne (nr. 61) som er din. :-)De har vel også flere barn enn de som står i 1865-tellingen siden de giftet seg i 1845:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Takk. Jeg tror jeg har funnet alle barna, men fremdeles ikke 100% sikker på hvem som er foreldrene til Johanne Eriksdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Else. :-)Jeg har funnet vielsen til Johanne Eriksdatter født på Huseby-eie (med far Erik Olsen) og hun gifter seg 4/7-1853 med Hans Olsen N. Atlungstad, f. på Lalum-eie. Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 12 (1852-1862), Ekteviede 1853, side 243. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8860&idx_id=8860&uid=ny&idx_side=-165>LenkeI 1865-tellingen i Stange er Johanne enke med tre barn: LenkeDette skulle tilsi at den Johanne Eriksdatter som er gift med Mons Larsen, er henne i din lenke som har foreldrene Erik Olsen Huse-eie og Marthe Pedersdatter.(nr. 61).Johanne og Mons bor på Lindstad-eie fra første barn blir født til siste. 'Din' Johanne dør 50 år gammel 27/4-1876. gravlagt 7/5-1876, s. 364 nr. 9. Hedmark fylke, Stange i Stange, Ministerialbok nr. 13 (1862-1879), Døde og begravede kvinner 1876, side 364. Permanent sidelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Det kan ikke være min Johanne som gifter seg med Hans i 1853. Min Johanne gifter seg med Mons 19 nov 1845, Stange. De har barn født fra 17 des 1845 til 1 jul 1867. Det vil si at den Johanne du nå har funnet er ikke min Johanne.Else

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Jeg glemte å takke deg for jobben du har gjort. Takk. Her er linken til 1900 tellingen hvor Johanne og Mons er.Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Else.Det var nettopp det som var mitt poeng - å finne den Johanne Eriksdatter du kunne utelukke. Hun som gifter seg med Hans Olsen kommer fra Huseby-eie og er født 14. sept. 1826. 'Din' Johanne gift med Mons Larsen er født 6. mai 1826 og er fra Huse-eie. Foreldre: Erik Olsen og Marthe Pedersdatter, som lenkene dine i (16) viser.Jeg oppdaget forøvrig i går at noen har lagt inn denne familien på FamilySearch med 'feil' Johanne.Vennlig hilsen Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Uff da, så feil jeg tok. Jeg kan jo skylde på brillene som ikke var ferdig hos optikeren, så jeg ser litt dårlig. Da er vi jo helt enige da, så fint. Takk skal du ha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Helt i orden, Else. :-) Bare morsomt, dette. En kan jo ikke gi seg før en har funnet ut av det heller..?Vennlig hilsen Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Lillefuhr

Tusen takk Anne-Lise. En kan jo ikke det, selv om det noen ganger virker håpløst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.