Gå til innhold
Arkivverket

[#78466] Kaptein Philip Johan Fleischer (1699-1763)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg er ute etter å finne leddene mellom Kaptein P J Fleischer og de personer som er oppført nedenfor, i SNL sitatet. Jeg vet at Kaptein Fleischer og hans kone Anne Olufsdatter Schjerven hadde 12 barn, og jeg kjenner navn på følgende sønner: Kaptein Ole Nicolai F (1731-1783)2 barn en sønn Johan Fredrik F (1778-1825), hadde sønnene Nikolai, Mattis og Karl, Kammerråd Ulrich Friederich F (1738-1817)(hadde ingen barn), Oberstlt Andreas Jacob F (1743-1810)(10 barn)blant annet sønnene Kaptein Johan Christian v F (1782-1818)5 barn, Kaptein Hans Holmboe F (1790-1854), 5 barn.Fra SNL siteres følgende: ''Til kaptein P. J. Fleischers slektsgren hører bl.a. sogneprest Carl Edward Fleischer (1843–85), som var far til biskop Andreas Fleischer (1878–1957) og generalmajor Carl Gustav Fleischer (1883–1942). Til samme slektsgren hører grosserer Johan Christian Severin Fleischer (1868–1941), som var far til byrettsjustitiarius Carl Johan Seckman Fleischer (1903–81) og ambassadør Julius Christian August Fleischer (f. 1907). Førstnevnte var far til professor Carl August Fleischer (f. 1936).''Er det noen som har en av bøkene om Slekten Fleischer (er litt vanskelig å finne disse på biblotek her i Sverige) og kan fylle disse mangler inn for meg el som kan vise til en event nettside hvor disse opplysninger kan finnes. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har fått på plass det meste av det jeg ønsket, men mangler kona til Johan Christian Severin Fleischer (1868-1941). Kjenner noen til henne, giftermålet må ha vært engang mellom 1900 og 1902/03, da en sønn er f 1903? Videre så mangler jeg kona til Ambassadør Julius Christian August Fleischer f 1907? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. hvem er hvem 1955 så giftet J.C.A.F. seg i 1941 med Magnhild Othilie Sundby, f.13-5-1916, datter av disp. August Sundby f.1875, Oslo og Olga Marie Stenberg, f.1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Anne Olufsdatter Schjerven er nevnt i innlegg 1. Hun var Philip Johan Fleisher sin kone, og var, ifølge mine opptegnelser, født i 1700 på Tjølling i Østfold. Var hun datter av Oluf Lauritsen Schierven og Elsa Jacobsdatter Falck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jan ! Anne Olufsdatter Schjerven f ca 1700 Tjølling, Vestfold (ikke Østfold). Hun var datter av Kjøpmann i Larvik Oluf Nilssøn Schjerven, døde før 20.4. 1724, (mens han var på reise), og Anne Clausdatter døde 24.10.1729. Oluf Nilssøn Schjerven var sønn av Borger i Larvik Nils Olufsen Schjerven, oppgitt til 30 år iflg mantall i Hedrum i 1655, d 1670/71. Gift med Anne Andersdatter Thurmann d 1677,(antatt datter av Borgemester i Tønsberg Anders Thurmann), hun gift 2. gang med Mads Hanssøn Faugerholt i Larvik, en sønn i dette ekteskapet Hans Madssøn. Borger Nils Olufsen Schjerven var sønn av Lensmann i Lardal/Bonde Oluf Nilssønn Schjerven (ca 1595-1649) og Karen Lauritzdatter (ca 1603-1671). Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jan ! Du har feil m h t ektemannen til Elsa Jacobsdatter Falck, han het Lauritz(s) Olufssønn (Olufsen) Schjerven (ca 1630 - d Mar 1697), (var 35 år iflg mantall for Hedrum i 1665). Denne Lauritz Olufssønn Schjerven er bror av Nils Olufsen Schjerven, g m Anne Andersdatter Thurmann. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk for oppklaringen Jan Erling. Du har rett, og det var Laurits Olufsen jeg mente, ikke Oluf Lauritsen. Forresten, vet du om det finnes noe litteratur på området om Schierven slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Jan ! Det er ganske mye som er skrevet, med varierende grad av pålitelighet, så en bør trå varsom her og sjekke mot kilder. En hjemmeside som ser bra ut er: LenkeEllers så har du følgende, som jeg kjenner til: Norsk Slekthistorisk Tidsskrift Bd IX, Oslo 1944 en art av Hennig Sollid 'Nogen opplysninger om Schierven-slekten fra Lardal og dens forfedre', Mogens Bugges bok 'Schjerven i Lardal - Slekthistoriske opplysninger', C M Munthes bok 'Vores Fælles Ahner'. Lardal Bygdebok bd II. Etterhvert som du leser her så vil du se at det er kritiske røster fra flere innvolverte, så en må være oppmerksom på hva en godtar, og som sagt gå til kildene. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei igjen Jan ! Jeg har alle disse bøkene som jeg ref til, så hvis du har konkrete spm send meg en mail på: jeh-manor(krøllalfa)bredband.net så får jeg se om jeg event kan hjelpe deg. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.