Gå til innhold
Arkivverket

[#78470] Søker etter dåpen og anene til Sigri Olsdatter (Ulland?) fra Snåsa (f.ca.1799)


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Trodde jeg skulle klare å finne denne selv og har brukt et par dager på å bla gjennom kirkebøker for Snåsa, Sørli og Lierne uten å lykkes. :-(De data jeg har er fra vielsen - Permanent sidelenke - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16861&uid=ny&idx_side=-73>Lenke og Permanent bildelenke - Lenke. Det er vielse nr.6, 1825 oppe på høyre side.Ved dåpen til sønnen Ola Svendson står det 'Ulland' etter morens navn (dåp nr. 9, til venstre). Permanent lenke: Lenke, Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har ikke lett etter eller funnet dåpen hennes, men kanskje det er Sigri Olsdtr som bor med foreldrene på Devik i 1801.Ole Knudsen Mand 44 Begges 1ste ægteskab Inderster og kaarfolk hos gaardmanden MKiersren Olsdtr Hans kone 30 Begges 1ste ægteskab KKnud Olsen Deres børn 11 MOle Olsen Deres børn 3 MSigrie Olsdtr Deres børn 2Paret har også en sønn John født i 1801 som gifter seg med en jente fra Sverige og bor på Nyborg i Lierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til sønnen Joe/John nevnt i innlegg 2 av Anne Hildrum, se høyre side nr. 6: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A02 (1787-1817), Fødte og døpte 1801, side 254-255. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16449&idx_id=16449&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk alle tre!Er det noen som vet hva betegnelsen 'Inderster' betyr som brukes på Sigrids far?Randi (eller noen andre?) - Hvordan ville du gå frem for å finne dåpen til Sigrid og mer informasjon om foreldrene enn det FT1801 gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Stein Arne.Siden det ikke er lagt ut kirkebøker med dåper eller konfirmasjoner i Snåsa for den tiden det er aktuelt å se etter Sigri, ville jeg lett i fortegnelsen over døde, for i de bøkene fra Snåsa jeg har sett, er det skrevet inn fødselsdato på avdøde også.Jeg har søkt på mulige barn av Svend og Sigri i 1865- tellingen og funnet en John Svenson (37 år, f. ca. 1827) på en gård som heter Vaagsmoen i Snåsa. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=f61736&gardpostnr=60&personpostnr=382#nedre>Lenke For å se hvem som var foreldrene hans, så jeg på konfirmasjoner og ja, foreldrene het Svend og Sigri og han var født på Ullan(d), som du sa Sigri kom fra. Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A04 (1834-1853), Konfirmerte 1844, side 72. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk igjen Anne Lise. Du har alltid noe konkret nyttig å komme med!!Finner ingen Sigri Olsdatter som ser ut til å passe i FT1865, så da må jeg vel kunne anta at hun døde før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Stein Arne.Ja, det er nok sannsynlig. Prøv å finne ut hvor det blir av alle barna deres. Dersom noen har flyttet ut av bygda, kan hun bodd hos en av dem som enke og ha dødd et annet sted enn Snåsa.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har sett litt i bygdeboka, og Ole Knudsen som er nevnt ovenfor var fra Udland. Han var sønn av Knud Olsen på Udland, og overtok Udland fra faren i 1776 for 200 Rdl. men i 1779 selger han gården og flytter til Eidet under Endset. Der blir han boende til rett før århundreskiftet. Han flytter fra Eidet og til Devik. Ole Knudsen og Kiersten Olsdtr skal iflg bygdeboka ha giftet seg i 1787, mens de bodde på Eidet. Uten at dette helt hjelper deg med ditt spørsmål.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Anne (12) - Visst hjelper det meg! Det gir meg vielsesåret til Sigri. Dessuten har du akkurat gitt meg farfaren hennes!Det går ikke an å spørre om det står mer interessant om tidligere generasjoner på Udland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

jeg har funnet en Ole Knudsen på FamilySearch: Lenke, Nord Trondelag, Norway&toYear=1760&givenName=OleFødselsåret stemmer ikke helt med folketellingen 1801, men gjør det vel egentlig sjelden :-)Her står det at han er født 1752 og døde i Snåsa 1836. Hva tror du om holdbarheten i det?Fant også to Knud Olsen på samme sted (skjermbilde vedlagt) En tidlig Knud Olsen Ulland, født 1638, død 1737. Tror du hans finnes i bygdeboka?Den andre heter Knud Olsøn Rennen f.1719 d.1781. Tror du han kan være faren til Ole Knudsen?Stein Arne

bilete9412.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

(13) Fra Lierne bygdebøker, Sørli B IV s46.I koppskattmanntallet av 1645 finner vi Olle Uland som bonde på Udland., men Poffuel Ulland nevnes i Landkommisjonens jordebok av 1661, og i prestens manntall samme år. han er da 80 år og holder tjenestedrengen Peder Jonsen, 12 år.I Matrikkelen av 1668 derimot finner vi at Paul Knudsen Vldland er oppsitter. han 'eier self 18 mrkl. bøxler self'. han betaler 1 ort i leding og 3 ort i tiende tilsammen 4 ort i skatt.I Manntallet av 1701 og i jordeboka av 1711 nevnes Knud Udland og i matrikkel av 1723 er Olle Knudsen, muligens sønnen blitt bonde og eier av Udland-gården. Så gies det en beskrivelse av gården.Den svenske grensekommisjonens rapport av 7143 nevner Knud Olofson (Olsen) som bonde på Udland. Vi må vel gå ut ifra at også han har overtatt etter faren, Olle Knudsen.I 1776 overdrar Knud Olsen gården til sønnen Ole Knudsen for 200 riksdaler. (Skjøte av 05.07.1776) Tre år senere i 1779 selger Ole Knudsen gården til Ole Danielsen Ringen. Salgsummen er satt til 240 Rd., skjøte av 20.09.1779.Kan vel se ut som om det var flere generasjoner etter hverandre her.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Ole Knudsen og Kirstens Oldatters sønn Knud, (Sigrid Olsdatters bror), se nr. 22, høyre side: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A02 (1787-1817), Fødte og døpte 1788, side 112-113. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16449&idx_id=16449&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.