Gå til innhold
Arkivverket

[#78476] 'froepr.' hva betyr det?


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Kan noen si meg hva 'froepr.' betyr som jeg har funnet under Merknad i Digitalarkivet Vigde i Bergen 1663-1816 Ingebrigt Gabriels. Møchlebust Rachel Olsd. Bergstad enkemand pige froepr. Apr 23 1815 DK Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christel Rasmussen

Beklager, Berit Knutsen, at jeg først nå takker for informasjonen. Jeg har selv tenkt på denne betydningen, men har ikke fått det til å rime med en vielse. Det var vel ikke så vanlig at vielser foregikk ved morgengry, eller? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg mener at dette spørsmålet har vært oppe før. Og jeg mener å huske at et svar var at det var billigere å bli viet under froprekenen? Folk sto vel opp tidligere før enn hva vi gjør i dag.Ellers så tror jeg ikke det var så uvanlig å bli viet på det tidspunktet. Jeg har sett ganske mange av dem i Bergen, men i farten så kan jeg ikke huske at jeg har sett det andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.