Gå til innhold
Arkivverket

[#78483] Sevald S. Hansen - Bergen/Åkvåg/Søndeled - Hvem var hans forfedre ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Sevald Sigvardt Hansen ble født i Søndeled 30/10-1873, av foreldre sagmester Jens Hansen og Gunhild Marie Sigurdsdatter, da bosatt på Korstvedt i Søndeled (nr. 89): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=826&idx_id=826&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Han ble døpt i Bergen domkirke i 1889, og familien var da bosatt i Theatergade 8, men kan ikke sees bosatt i Bergen i 1875 eller 1900, og heller ikke i Søndeled/Risør. Foreldrene ble viet i Risør 12/11-1870, og fedrenes navn synes å være Hans Thoresen (?) og Sigurd Torjesen (?)nr. 21:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Her er vielsen til foreldrene i 1870 nummer 21: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled, Klokkerbok nr. B 4 (1857-1884), Ekteviede 1871, side 209. Permanent sidelenke: LenkeSom du ser er navnene på fedrene: Sigurd Torjesen(far til Gunnhild) Hans Thorsen (far til Jens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

De hadde også en datter nummer 106: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled, Ministerialbok nr. A 3 (1861-1879), Fødte og døpte 1875, side 130. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=826&idx_id=826&uid=ny&idx_side=-138>LenkeDette kan være Hilda i 1900 tellingen: Lenke Og dette er vel Sevald i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Lisbeth, og takk for innspill. Klokkeren skriver noe tydeligere enn presten, så det ser ut som Hans Thorsen er det riktige, og Sigurd Torjesen (eller Terjesen). Datteren Hilda er riktig, men det er ikke hun som oppholdt seg på Sandøya i 1900, 'vår' Hilda arbeidet som hushjlep i Risør. Men kan vi finne deres foreldre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg leter jeg;) En annen ting jeg ser er at Jens er født i Aurskog.Men har ikke funnet han der ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg takker for et raskt og noe overraskende resultat av denne forespørselen. Digitalarkivets debattforum er i sannhet en kunnskapskilde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.