Gå til innhold
Arkivverket

[#78490] Å finne gull


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

Nei, ingen som jeg vet om i anetreet mitt har vært innom Klondyke. Men i går fikk jeg hånd om en plastpose med 'gammel dritt'.Den viste seg å inneholde rundt 50 negativer, noen av dem fra en serie jeg her postet utdrag fra før. I tilegg var det ca 100 papirbilder i ulikt format og ulik tilstand. Dessuten var det livsforsikringspolisen til min farmor (fra 1933) og helseattest for sjøfolk skrevet ut til hennes bror (i 1946) oppi posen. Kjøpekontrakten for tomta der mitt barndomshjem står lå også oppi. Forøvrig attest fra min farfars arbeidsgiver, som inneholder datoer for når han kom til byen, når han gikk i lære, når han fikk svennebrev som snekker etc etc.Det er også en del andre ting oppi der som jeg ennå ikke har full oversikt over.Jeg fortalte om funnet på jobb i dag, og sa at om noen hadde gitt meg en sekk med sedler vet jeg ikke om jeg hadde blitt like opprømt. 'Det er som å finne gull!' sa jeg.Ingen forsto hva jeg mente, men nå poster jeg et innlegg her hvor folk vet å verdsette slike funn.Jeg scannet i all hast noen av negativene i går kveld. Lenke De blir nok bedre når jeg får jobbet litt med dem.Tor, Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Herleg, Tor, du kan vere sikker på at vi forstår deg! Som småborn i ein godtebutikk, er ikkje det noko som heiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gratulerer fra meg også!Jeg skjønner akkurat følelsen: Åpnet bestefars gamle kleskiste for noen år siden, som hadde stått urørt siden han døde på slutten av 60-tallet. Ved siden av eksotiske plagg som hans egen bryllupsskjorte fra 1935 og et par av bestemors silkestrømper, lå det i et 'hemmelig' rom i lokket bl.a. gamle bilder fra 30-40-årene av bestefar, hans mor og søsken, kvitteringer for andel i 'villagris' fra krigsårene og mange av datidens hovedstadsaviser fra maidagene 1945. Funnet føltes som å oppleve julaften, fødselsdag og 17. mai på én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg kikket på bildene og lurer på¨om noen i din familie hadde tilknytning til noen av øyene i Stavanger? For eks. Buøy, Vassøy, Roaldsøy, Ormøy, Hundvåg, Steinsøy. Noen av bildene minnet meg om disse øyene.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Tor, veldig bra å finne slikt, bilder, gamle brev og notater er bedre enn gull eller penger, det er sant.Så gjennom bildene, fine, men kjente dessverre ikke noen der.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror noen av bildene (nr. 3 og 4) er fra Kristiansund. I et annet innlegg for litt tid siden var det også lignende bilder med den samme kirka i bakgrunnen og med det lille huset og med kanonen som disse 5 sitter på/ved. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er helt enig at det å finne gull i form av gamle private dokumenter og bilder er ubeskrivelig morsomt, og jeg har selv vært så heldig å finne det. Men jeg er som kjent en arkiv-'leter', og jeg skal gi dere to eksempler på hva jeg har funnet på Statsarkivet i Hamar og i Riksarkivet.I lesesalen på SA fant jeg 3 bind med avtegninger av tyske adelsvåpen fra 1700 tallet: [url="http://wangensteen.net/heraldikk/vappen1/index.html>Lenke, Lenke, Lenke. I ettertid har det vist seg at disse verkene er uhyre sjeldne. Faktisk har jeg ikke funnet at disse verkene er å oppdrive i verken antikvariater, biblioteker eller andre arkiver i Europa. Men på Hamar var de! Og nå står de ikke i lesesalen, men er trygt plassert bak tykke ståldører.Et annet eksempel er dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har fått hand om brev som vart skrivne omkring 1960 (pluss-minus), ikkje så veldig gamle, men det er brev frå bestemor(mormor) til dottera (mor mi), og frå div. andre familiemedlemer.Fortalde dette til mamma, ho meinte at dette var no berre til å kastast! Nei, dette er familiehistorie, sa eg, det er jo kjempeinteressant!Så her får du full forståelse for at dette er viktige ting, det eg synst er dumt er at det vert vel 'boss' når eg ikkje hegnar om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Gratulerer fra meg også :o)Ja, dette er en skatt, som de som ikke bryr seg kan fatte verdien av.Min mor kastet en gang alle kjærlighetsbrevene hennes far hadde skrevet til hennes mor! Uff og Uff!Godt at noen setter pris på sånne skatter og tar vare på de for ettertiden.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Lars Ove(8): Du kan være sikekr på at ting blir publisert etterhvert som jeg får tid og oversikt.Birger (5): Min far Onkel Odd bosatte seg på Vassøy og slektreet har en liten avlegger der.Johan Arthur(7): Det var meg som postet bildene fra Kristiansund forrige gang. Disse nye negativene jeg har funnet har nok samme opphav. Det er mye de samme personene og stedene som går igjen. Noen har jeg idetifisert, men andre forblir ennå ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Herlig Tor ... jeg skjønner at du er glad for denne presangen.(10) Jeg har brent alle mine kjærlighetsbrev ... jeg vil ikke at alt skal frem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(12) - siste vekene har eg hatt den store gleda av å lese dagboka til systra mi frå 1965, i avskrift, der ho har fjerna alt som ikkje var egna til å lesast av andre. Gullgruve de luxe!Vurderer å gjere det same med mine eigne dagbøker, som for tida ligg i ei att-teipa kasse på loftet med påskrift om at dei ikkje skal opnast før etter min død. Men det var å få tid -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Marianne (12)Det er forståelig, men i denne forbindelse satt min bestefar i Amerika og skrev til sin kjære forlovede og ventet på at hun skulle komme etter til Amerika med min mor. Min bestemor gikk og ventet på brev fra ham i 9 år før hun giftet seg med en annen. Hun trodde han hadde glemt henne. Brevene hadde min oldemor tatt og gjemt, og de ble funnet da hun døde.Min mor fikk de av min bestemor og tok vare på de i mange år med en stor rød sløyfe rundt. Hun prøvde å finne sin far gjennom frelsesarmeen, men de lyktes ikke. Hun kastet nok brevene i full frustrasjon og sinne da hun ikke lyktes. Jeg hadde en god del innlegg om min bestefar Peder Kværum i 2001 og jeg fant ham heldigvis til slutt og fikk mange fine opplysninger om ham. Hadde jeg hatt brevene ville det hjulpet så mye mer i min leting. Min mor fikk desverre aldri høre hva jeg fant ut om hennes far.Vel, sånn var min historie i korte trekk :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannSkjønner godt hva du mener. Jeg hadde likedan følelse da jeg fikk 'Amerika-pakke' med bilder for ei stund siden.Tilbake til dine bilder, så er jeg enig i at det ser ut som om det er bilder fra Kr.Sund. Både Nordlandskirka på bilde nr. 4, og bautaen på Innlandet på bilde nr. 7. Dessuten er det en kanon med på bildet nr. 3 og 4, og etter vinkelen på bildet å dømme kan det vel være tatt fra Innlandet muligens.Synes det er noe kjent med mannen i front på bilde nr. 12, vet du hvem det er? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tor, Du sier: 'Min far Onkel Odd bosatte seg på Vassøy og slektreet har en liten avlegger der.' Er han din far eller onkel eller begge deler? :-) Jeg har bodd på en av naboøyene og har slekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Skrevefeil der Birger. Odd Trondsen var min fars onkel. Per Trondsen på Vassøy er min fars søskenbarn. Min far jobbet i mange år på på de kommunale ferjene så han har du sikkert sett.Liten verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Til Wenche(15): Jeg mener mannen i forgrunnen er (Petter) Ludvig Trondsen, født 5 august 1893, på Bolsøy. Samme menn som på dette bildet: LenkeTor, Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.