Gå til innhold
Arkivverket

[#78491] Hvem var Knut Olsen Myren / Kongshavnbakken (ca. 1791-1849) i Askøy prestegjeld?


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Ole Monsen Åstveit f. 1767 d. 1845Gift 1. 1789 på Askøy med Brita Hansdatter Kleppe f. 1748 på Askøy d. 1819 på TertnesGift 2. 1822 med Jøda Jonsdatter Aa f. 1776 i Gloppen d. 1847 på TertnesBrita var datter til Hans Olsen og Marta Jakobsdtr. Juvik under Kleppen på Askøy. Jøda var datter til Jon Jakobsen og Alet Nilsdtr. Aa i Gloppen. Hun var søster til Johanna Jonsdtr. Haukedal (andre). I 1801 var Ole og Brita jordløse husfolk og fiskere på Tertnes.Barn:a. Mons f. 1790 på Åstveit d. 1790 på Åstveitb. Oline Martine f. 1792 på Åstveit d. 1868 g. 1819 m. Knut Olsen Myren f. ca. 1791 d. 1849. Bst. Kongshavnbakken i Askøy prestegjeld…(ligger den husmannsplassen under gården Kongshavn i Loddefjord?)Problemet mitt her er å identifisere foreldrene til Knut Olsen Myren. Siden det er flere som forsker på Askøy-slekter håper jeg at noen kan hjelpe meg å identifisere hans fødselsår og hvem foreldrene hans var.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

HeiIht. bygdeboka for Tysnes under garden Lunde side 628, så er Ole Olsen Øvre Lunde g. Kari Rasmusdatter Myren, Loddefjord. Dei overtok på Øvre Lunde etter skjøte datert 1784, men solgte igjen i 1788 og flytta til Myren. Dei har 2 sønner og 3 døttre som lever i 1830. Utifra dette burde det jo gå ann å finne ei bekrefting på Knut Olsen.Eg ser på ett gammelt kart over Loddefjord og det ser ut for meg at Kongshavnbakken er en del av Kongshavn. Det står ihvertfall Bakken og ligger like ved Søre Havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heifikk tips om denne debatten. Jeg er etterkommer til Ole Olsen som er bror til Knut, og har fått hjelp til å finne fram forferdre her på denne debatten, som du kanskje har sett. Lenkede var nr. 5 og 6 av 10 søsken. Ole hadde 9 barn og den yngste er min tippoldemor.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.