Gå til innhold
Arkivverket

[#78496] Håvel Pedersen på Enger i Ringsaker


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Håvel Pedersen på Enger. Hans opphav er er mysterium. Han tok over som leilending på Enger uti Ringsak (altså ikke Veldre). Kanskje hadde han en bror som het Amund Pedersen. Jeg synes å huske at Amund Pedersen Leine var fadder for et av Håvels barn, men finner det ikke igjen nå. Men er rimelig sikker på at Amund var fadder. Navnet på denne mulige broren kan muligens hjelpe oss videre med opphavet til brødrene?Forrige leilending på Enger var Golek (Gullik) Amundsen. Kanske gikk gården over til en slektning. Muligens hadde ikke Golek barn, eller de kunne ha kommet til andre garder i sognet. I hvert fall er det flere som kunne ha vært barn av Golek uten at det er studert.Det som trigger nysjerrigheten er Amundnavnet dukker opp både hos forrige bruker i etternavnet og som fornavn hos den mulige broren.En av Håvel sine sønner hadde også navnet Golek. Dermed kan man ledes til å tro at det er en slektsmessig oppkalling. Det kan selvsagt også være andre gode grunner til oppkallingen.Noen som kan bidra med noe informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tja, et mysterium ja, enig i det. Hovol Pedersen og Eli Hansdtr. hadde 7 barn, også som du nevner en Gulich. Paret er IKKE gift i Ringsaker...Han er f. ca. 1709 og hun ca. 1715. Aner ikke om Amund Pedersen på Leine er bror, han er f. ca. 1707. Vel har bar et barn på Amund Pedersen og Hovol Pedersen , Enger er fadder. Sannsynligheten for at de er brødre er stor.Amund er heller ikke gift i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Gullik-navnet finnes også rett over Mjøsa. Skjerven i Vardal Gullik Bufastesen på Prestsætra i Furnes. Det er flere både på Biri og i Fåberg. En finner navnet i Øyer. I Ringebu er navnet tildels mye brukt. Altså, selv om det er skjeldent i dag, så var navnet så mye brukt den tid at det ikke gir noen pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Både Amund og Hovel kan vel strengt tatt være gift i Ringsaker,Amund er iallefall gift før 1734 og kirkebokstart. Det kan jo også Hovel være. Amund er en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari: Du får oss ned på bakken igjen. Jeg har tenkt samme tanken - gift før kjørkje-boka kom. Men da er mine noteringer feil. Jeg har notert Håvel og Eli som gift 13 nov 1738. Dersom jeg har hatt bra styring på tommeltotten, så er det over ett år etter at sønnen Peder ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det kan se ut til at Amund Pedersen giftet seg til Østre Leene. Hans hustru var Anne Haagensdtr. Hun er vel trolig datteren til Haagen Jensen og Siri Findsdtr på Østre Leene, det skiftes etter Siri i 1725,to barn Jens og Anne (25 år)Amund og Anne kaller sine to døtre Siri og Anne, men de hadde ingen Gullik.Jeg har notert meg for veeldig lenge siden Peder Amundsen Skruen som far til Amund, samt begravet Ringsaker krk 18/10 1741 80 år enkemann.Aner ikke hvor Skruen er ? Eller hvordan jeg har kokt ihop dette!Har dere peiling på denne Skruen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Skruen lå vel utti Gaupen? og er en gård som ikke lenger eksisterer. Har vært borti Skruen ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg ser at Haagen Leene er caut når Gullik Amundsen Enger vies 2/4 1838 med Marith Hansdtr? Kios. Tette bånd var det nok mellom alle disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Tette bånd til Skruen også? Nils Olsen Båberg f 1735 g m Marte Monsdatter Skruen. Nes bygdebok sier at Bertel Monsen Skruven ble g m Anne Jørgensdatter Dalby, men etter min mening er det feil at han var fra Skruen. Etter min mening var han fra Stav, men kona var av Leineætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Gift i Ringsaker og ikke. Hovol Pedersen fikk første barn Peder i 1743 Amund Pedersen fikk bare ett i Ringsaker det jeg kan se, Anne i 1745. Tror ikke at begge er gift før 1734 og venter 9-10 år på å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Amund Leene hadde Lars 1737, Jens 1742 i tillegg hadde han Peder og Haagen som var eldre samt jentene Siri og Anne.Hovel gifter seg jo 1738, ikke alle fikk barn som perler på en snor den gang heller :-) 7 år før første levendefødte er ikke så rart.Hvor mange svangerskap som gikk gæli får vi jo ikke vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Sorry, søkte med fornavn og patro. Du har rett Else Kari. Hovol og Eli g. 13/11-1738. Så sjekket jeg en gang til med bare Hovol på Enger og får 2 til, Per i 1739 og Hans i 1740.Amund ...Leene fikk Lars 1737, Ziri 1738 og Anne 1745. Mors navn er ikke nevnt før 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Rett skal være rett :-) Siri dpt 29/11-39 og Jens 28/1-42. Hele denne familien bor på Østre Leene 1764, Amund er enkemann, Sønnen Peder er gift med Dorte Jørgensdtr Haagen,Lars,Jens,Siri og Anne er oppført som oppsitters barn over 12 år. Jens Amundsen Leene ble gift 1771 med den nesten 20 år eldre enken i Saugen,Kari Thomesdtr fra Simenstadberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hovol Pedersen er leilending på Enger i ekstraskatten 1762/64. Amund Pedersen er selveier og enkemand på Østre Lehne med Silsebergshougen. Fant forøvrig også Jens i 1742..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet ikke Else men det er da født noen på Snilsberg 1737..men det ser ikke ut til at den heter det i 1762/64. Hovol hadde 9..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Bingo! Da fikk jeg en telefon fra en slektsgransker som ikke bruker digitalarkivet. Han sier at min gode venn Arne Haave i en art i Hedm. Slektshist tidende hadde skrevet at Hovel Pedersen var søstersønn av Gullik Amundsen på Enger.Dermed kommer Hovel ikke helt ut av intet. Faren var en Peder og moren var N. N. Amundsdatter muligens Enger, muligens fra et annet sted.Dette reduserer ikke sannsynligheten for at Amund Pedersen østre Leine-eie er en bror av Håvel, altså oppkalt etter morfar ....... må bevises. Personlig tror jeg like gjerne de kunne være i slekt på en annen måte? Fetter?Imidlerstd sier min kilde at navnet Amund har vært på Enger før. Amund Torgersen el Torkildsen var bruker på 1600-tallet. Han kan være en noe gammel far til Gullig og N. N. Amundsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skifte på Enger 1761:Amund Torgiersen død, barn Torgier og Guttorm. Skifte 1722 Eli Larsdatter død g.2m. Fredrich Hovorsen men bare barn i første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det skiftes etter ei Mette Thollufsdtr på Enger i Ringsaker 6/6 1671 Hun hadde vært gift med 1.Guttorm Enger død 2.Amund Torgersen død barn 1.ekt 1.Ouden Guttormsen 2.Tholluf Guttormsen 3.Sidsel Guttormsdtr barn 2.ekt 4.Torgier Amundsen 5.Guttorm AmundsenIngen Gullik Amundsen eller N.N Amundsdtr der, Hvis ikke Gullik og Guttorm er blitt forvekslet da ? Men det skulle vel være lett å tyde de navnene fra hverandre?Eller kanskje alle disse er godt voksne så vi rekker et par generasjoner til før Gullik !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.