Gå til innhold
Arkivverket

[#78502] Gjertrud Knutsdatter, død 20.10.1818 Mo i Rana


Gjest Solveig Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sletten

I følge Rana bygdebok var Gjertrud fra Tjøtta, og var 77 år gammel da hun døde. Hun giftet seg 1777 med Johannes Johannessen (1750-1822) fra Gullfjellet, og de ble brukere av gnr. 20 Mo, bnr. 4. Bygdeboka oppgir at de fikk seks barn i tidsrommet 1778-1791. Jeg er interessert i mer om Gjertruds fødested, aner og øvrig slekt. Jeg finner en Gjertrud i skifte fra Tjøtta, født ca. 1744, foreldre Knut Jørgensen og Elisabeth Arntsdatter, bosted Åkerøy. Er dette samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ja, høyst sannsynlig. Det er et skifte på Åkerøya i 1780 etter broren Morten. Det opplyses da at hun er gift med Johannes Johansen, Moe.I innrulleringsmanntallet for 1769 opplyses det at Knud Jørgensen skal ha vært 57 år, altså født ca 1712.Vielsen til Knud og Lisbeth i 1739, nederst til høyre: Lenke Trolovelsen fant jeg i farta ikke, men den kan være innført i en annen kirkebok/sogn i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har forsket for andre på disse tidligere, og her er det jeg har om Knut Jørgensen og kona Lisbeth Arntsdatter med familier:Knut Jørgensen kaller seg Knut Jørgensen Alstahaug ved eldste datter Dorthes dåp, og Knut ble født i ca 1709-1712. Han er oppgitt å være 68 år da han ble gravlagt på Alstahaug kirkegård Dom.8.p.trinit(20.07)1777(altså født ca 1709 ut fra dette. Ved innrulleringen 1769 er han oppgitt å være 57 år(altså født ca 1712 ut fra dette). Han er da ført under rubrikken for oppsitter, husmann og inderst. Ifølge Family Searh ble han gift 19.07.1739 med Lisbeth Arntsdatter, men dette giftermålet har jeg ikke greid å finne i kirkebok. Deres barn:1)Marithe Knutsdatter født ca 1737, og 40 år ved farens skifte i 1777.2)Dorthe Knutsdatter døpt 3.søndag i faste(05.03)1741 i Alstadhaug kirke. Hun kalles også Daaret Knutsdatter. Hun var gift 23.p.trinit(14.11)1762 i Sandnes kirke med Bendigt Nilsen Omnøen som skal være født ca 1729, og han ble gravlagt på Alstahaug kirkegård 26.04.1790.3)Gjertrue Knutsdatter døpt Dom.Latære som var 4.søndag i faste(20.03)1746 i Tjøtta kirke4)Beritha Elsebe Knutsdatter døpt Festo purificat, som var Kyndelsmesse 02.02.1748. Sikkert henne som ved farens skifte kalles Bergithe Elise5)Arent Knutsen døpt 24.p.trinit(08.11)17506)Inger Knutsdatter døpt Festo grat Act(takksigelsesfesten 13.01?)1753 i Alstadhaug kirke7)Morten Knutsen døpt i Tjøtta kirke Dom.6.post paascat 11.05.17557)Olava Knutsdatter døpt Quasimodigen(17.04)1757 i Tjøtta kirkeIfølge Family Search skal far til Knut Jørgensen være Jørgen CarstensenForuten kirkebøkene så er mine kilder skiftene for 1686-1780 av Svein Edvardsen for Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er ved nest eldste datters dåp at Knut kaller seg Knut Jørgensen Alstahaug, og eldste datter Marithe fant jeg ikke som døpt da jeg holdt på med dette for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Geir: Trolovelsen i 1739 står rett over vielsen ser jeg nå. Det er jo også en sjanse for at forloveren Arent Isaksen Bærøen kan være far til Lisbeth Arentsdatter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Tusen takk, Anne Lise! Du har tydeligvis lett gjennom kirkebøkene og funnet mer pålitelige fødselsdata enn det man kan finne i skifter.Min tidligere kilde var skifter fra Tjøtta 1686-1780 av Kurt Jakobsen, som jeg lånte på biblioteket. Her fant jeg en datter du ikke har nevnt, Ane Elisabeth, som jeg har notert at det ikke var oppgitt alder på. Jeg har notert at Gjertruds mor var død ved skiftet etter faren 1777.Jeg prøver å samordne data fra ulike kilder. Frode Holthe har en Knud Jørgensen Aacherøen som han oppgir fikk bykselbrev på Åkerøya 17.11.1741. Da burde han ha vært bykselmann ved innrulleringen 1759, ikke husmann/inderst. Frode oppgir også en Marit Olsdatter, f. ca. 1753, som hans (2?) ektefelle.Ved folketellingen 1801 for Alstahaug finner jeg Doreth (63, Skogsholmen), Inger (50, Aakerøen Sør), Arnt (52, Halsvigen) og Olava (52, Herten), som kan være Gjertruds søsken. Finnes det bygdebøker for området som inneholder noe om denne familien, evt. senere skifter? Litt dumt å plage biblioteket til å skaffe bøker uten å vite at jeg kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei dessverre finnes det ikke bygdebøker for Tjøtta. Tror jeg holdt på med disse i ca 2002 for noen, men jeg har tatt vare på en del av det jeg har gjort for andre. Det kan jo godt stemme at Knut fikk bygsel på Åkerøya i november 1741 siden han kalles Knut Jørgensen Alstahaug tidligere samme år(han flyttet sikkert da sent i 1741 fra gården Alstadhaug til Aackerøen). Det er mulig jeg også har sett disse i skiftene av Kurt Jacobsen(eller Svein Edvardsen). Det var Doreth jeg skulle videre på den gangen jeg forsket for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Dette blir stadig mer interessant. Dersom du har forsket på Doreth, går jeg ut fra at du vet om det var henne jeg har funnet i 1801. Detaljkunnskapene mine om dette øyriket er små, men jeg mener å ha funnet ut at både Åkerøya, Bærøya, Omnøya og Skogsholmen er egne øyer i nåværende Alstahaug kommune. Finner både Åkerøya og noe som kalles Åkerøya søndre mye lenger sør - forvirrende. Vokste søskenflokken opp på Åkerøya (nord), mens Inger i 1801 bodde på den søndre Åkerøya? Er interessert i mer om hva du har funnet ut om etterkommere, om jeg har noen fjerne slektninger i området nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg har på Doreth Knutsdatter og hennes familie:Hun ble jo døpt 3.søndag i faste(05.03)1741. Hun ble gift 23p.trinit(14.11)1762 i Sandnes kirke med Bendigt Nilsen. Jeg har disse barna på dem:1)Marith døpt 12.p.trinit(21.08)1763 i Tjøtta kirke, som døde før farens skifte i 1790. Hennes barn nevnt i 1790: Elias Samuelsen 6 år, som da bodde hos sin far Samuel Eliassen.2)Lisbeth Bendigtsdatter døpt Dom.2.paascat (08.04)17653)Lisbeth Bendigtsdatter døpt 30.01.1767. Ved farens skifte i 1790 var hun på Tjøtta, og hennes formynder var da Ole Johansen Aackerøen. Hun ble konfirmert i Alstahaug kirke i 1784, og jeg har vært usikker på om det sto 7.p.trinit.1784. Det er litt rotete kirkebok, så jeg ser at jeg kom frem til at konfirmasjonen må ha vært 25.07 eller mellom 25.07 og 31.07 ut fra kronologien i kirkeboka(det neste som var ført var for 31.07). Trolovet i Tjøtta kirke med Christen Jacobsne Michelbostad(Myklebostad) Dom.17.p.trinit(09.10)17914)Morten Bendigtsen døpr Dom.cantatne som var 4.søndag etter påske(23.04)1769 i Alstahaug kirke. Familien var da i Omnøen. Det dukket opp noen barn i kirkeboka ser jeg, som jeg tror han kan være far til: Gunelle Mortensdatter som var 40 uker da hun ble gravlagt27.10.1794. Videre Ollava Mortensdatter døpt Dom 17.p.trinit(08.10)1797. Dessverre har jeg ikke skrevet i hvilken kirkebok jeg fant dette i.5)Gjertrud Bendigtsdatter døpt i Herøy kirke Dom.13.p.trinit(25.08)1771. Hun ble konfirmert i Alstahaug kirke Dom.5.p.trinit(22.06)1788. Det er henne jeg skal videre på for dem jeg har forsket for.Gjertrud Bendigtsdatter med familie: Hun ble trolovet 1 i Tjøtta kirke Dom.5.post trinit(08.07)1792 med Ingebrigt Andersen Nødøen, men jeg har ikke funnet giftermål på dem. Barn:a)Berit Kirstina Ingebrigtsdatter døpt i Tjøtta kirke Dom.23.p.trinit(11.11)1792). Familien bodde da i Skogsholmenb)Elen Maria Ingebrigtsdatter døpt i Tjøtta kirke 2.påskedag(21.04)1794c)Anders Ingebrigtsen født ca 1797(3 år ved farens skifte i 1800, og 4 år i 1801. Fant ikke han som døpt.d)Doreth Ingebrigtsdatter døpt i Tjøtta kirke Dom 22.p.trinit(20.10)1799. Ved alle barns dåp holdt familien til i Skogsholmen.Gjertrud ble gift 2 med Ole Andersen Skogsholmen. Det ekteskapet har jeg ikke funnet, men de fikk denne sønnen:e)Andreas Olsen som jeg er den jeg skal videre på for den siste damen jeg forsket for. Andreas ble født i 1803, og døpt i Tjøtta kirke 15.søndag etter trefoldighet(18.09)1803. Han ble konfirmert i Alstahaug kirke 5.søndag etter trefoldighet(29.07)1803. Andreas døde den 08.02.1878, og ble gravlagt på Tjøtta kirkegård. Han var da i Sørvær, men skiftet etter han ble holdt i Sandvær samme år.Tar Andreas med familie i eget innlegg. Jeg vet jeg forsker mer på etterkommere fra Gjertruds 1. ekteskap, men har mistet noe av det jeg forsket i 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Andreas Olsen med familie. Han ble som sagt født i 1803, og han ble gift med Kirsten Maria Olsdatter 17.07.1831 i Tjøtta kirke. Hun ble døpt i Tjøtta kirke 9.søndag etter trinit(03.08).1806, og konfirmert i Stamnes kirke 3.søndag etter trefoldighet(01.07)1827. Deres barn:a)Ole Johan Andreassen født 28.01.1833, og døpt 21.04.1833 i Herøy kirke. Han ble konfirmert 23.10.1850, og har da fått feil mor men riktig far(moren kalles da Berit, men farens navn og opplysninger om dåpen stemmer). Så her må en stole på opplysningen ved dåpen om at moren var Kirsten Maria Olsdatter. Han var gift med Else Christine Martine Didriksdatter, og jeg har ført en datter på dem. Anne Christine Marie Olsdatter født 16.10.1862, og døpt i Herøy kirke Dom.22.p.trinit(16.11.)1862.b)Johan Fredrik Kristian Andreassen født 13.01.1842, og døpt i Tjøtta kirke 2.pinsedag(16.=591842. Foreldrene bodde da i Nord-Sandvær. Han ble konfirmert i Tjøtta kirke 28.06.1857. Gift i Herøy kirke 10.07.1863 med Nicoline Antonette Ivarsdatter som var oppgitt å være 22 år ved giftermålet.Jeg har jo mistet en del av det jeg gjorde i 2002, og den siste jeg forsket for hadde det hun trengte om etterslekt på sin forfar Ole Andreassen. Så derfor har jeg ikke mer. Hun driver litt med slektsforskning selv. Når det gjelder Dorthe i 1801 så har du sikkert funnet den riktige, men jeg har av en eller annen grunn ikke notert henne ved folketellingen 1801Ser at jeg ikke har fått med om Gjertrud Bendigtsdatter i 1801 i tidligere innlegg. Hun var da enke etter 1. ekteskap i Skogsholmen, og hun var da bonde, husmor og gårdbeboerske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er vel Dorthe i 1801:LenkeNår jeg nå ser det så mener jeg å huske at jeg tidligere har funnet henne som gift etter 1790 ja med Peder Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.