Gå til innhold
Arkivverket

[#78504] Om skredder Johan (Jan) Børs på Stord, født 1689, d.1729.


Gjest Svein Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Tislevoll

Johan Børs, født ca.1689,døde på Stord i 1729. Var skredder. Skylda folk penger og bodde på Leirvik, Stord på 1720-årene og betalte 1/2 rdl.i skatt da. Hadde ikke såkorn, husdyr ell. avling. Kona nevnt i 1720-årene, når Johan (ell.Jan) var på arbeid andre steder måtte hun be godtfolk om hjelp, mat og føde. Ekteparet hadde 7 små barn i 1720 - årene, mellom dei var :1. Ragnhild Jansdatter Børs(1709 - 1746), g.m. Abraham Haland (etternavn Alten også nevnt)Han eigde hus i Sagvåg, Stord. Gift m. Ragnhild i des. 1736. Vart gift. 2. med yngste dtr. til Nils Ebeltoft på Leirvik, Stord. Abraham flyttet bort i 1757. 2. Synneve Jansdatter Børs (1707-1748), g.m. Johannes Håkonsen Skorpo, Onarheim, bs. Stokken, Stord (ca.1700 - e.1770. Barn : m.a. Haldis Johannesdatter Stokken, f.6.8.1746.Spørsmålet er om noen vet hvem som var foreldre til Johan (ell. Jan)Børs, eller kjenner til måter å finne ut dette på ? Kilder jeg har brukt er Stord Bygdebok, digitale kirkebøker, folketellinger.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Dette er nok et skudd i blinde,men der er ikke så mange plasser/garder som heter Børs eller Børsen annet enn i Trøndelag.Du skriver ikke hva kona het...eller hvilket patronymikon han har,det hadde vært intressant å vite.. LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke hvem hans foreldre var el hvor han kom fra, men det kan vi nok finne ut om vi søker litt i Skånevik. Nevnes også Bøes. I tingbøkene står det stort sett 'skredder Jon'.Han var gm Maren Anfinsdatter og var skredder i Skånevik rundt 1710. Marens mor var da trolig en Ragnhild eller Synneve og Jons mor det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Tusen takk Eyvind og Arnfrid, skal skrive opp det dere nevner. Så får vi lete mer om andre opplysninger finnes.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk, nei, det hadde jeg ikke sett, så nå er også kona til Jan på plass med både navn, ca. fødselsår og dødsår. Skal lete etter en kandidat til far til Maren nå, først på nettet og så har jeg bygdebok for Stord om han er derfra.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Om Maren Anfindsdtr. var fra Stord, så fant jeg kun en person som passer som far når jeg leste i Stord bygdebok :Anfinn Hysingstad (Fra gnr. 26 Hystad). Han var lensmann der i 1704, men året etter overtok Næl Torsteinsson Hysingstad som lensmann i Føyen skiprede. Når Anfinn slutta som lensmann i 1705 var han antagelig en litt eldre mann da. Når Maren var født ca.1680, kan vel Anfinn være født omkring 1640 (kanskje).Men dette er bare om Maren var født på Stord, noe vi ikke vet med sikkerhet. Skal se gjennom Bygdebok for Skånevik en dag og se om det er noe der om Jan og fam.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ville laget en tråd der ja ba om oppslag i Skånevik bygdebok vedr skredder Jon Børs (Bøes) nevnt ca 1710 gm Maren Anfinnsdatter. Anfinn var et svært vanlig navn i Skånevik. Flere av mine aner fra Skånevik heter Anfinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

takk for forslaget Arnfrid, kan prøve det nå.V.h. SveinSiden jeg fant kun en mann som het Anfinn på Stord på den tida, er det jo mulig at han kom fra Skånevik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Her er en kar som 'børs'jekkes ut,han kommer fra Børsa Annex i Orkdal og var tjener hos en skredder...LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Dette ser ut til å være rette personen, mange takk skal du ha. Fødselsåret stemmer, yrke stemmer og også at det heter Børsa der, så er vel for mange ting som stemmer til at det kan være tilfeldigheter ? Tror jeg skriver det opp i slektsboken min som fakta snart.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette var fine opplysninger. Min kone er også etterkommer av denne Jan Børs! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Johan, ja bra å kunne skrive opp nye ting. Jeg har også han rett bakover i slekta, tror det er første skredderen jeg har i slektstreet.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Fant dette når jeg søkte i digitalmateriale for Stord :Grete Jansdtr. Bøers, d. 50 1/2 år gml. i 1754, altså født ca.1704. Står også at hun var kone, men ikke til hvem.Fant videre en Friderich Jansen Eldøen, Gravlagd 70 år gml., den 8. mai 1789, altså født ca.1719. Må da være sønn til kone nr. 2 til Jahn Børs om han var en sønn til Jahn.Fant også Ole Johansen, han d. 27 år gml. i 1726, var altså født ca.1699. Om han var sønn til Johan Børs og den eldste av hans barn, så er det jo tydelig at Johan børs sin far også het Ole som lenken over (12) også viser.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

I Stord kirkebok for året 1730 står dette : 4 Januar Begr. ved Storöens Kirke en Mand gl. 52 Aar og 9 Maaneder ; Johan Børs.Det betyr at skredderen var født ca. april 1677 og ikke i 1689 som jeg tidligere trodde.Fant også en annen opplysning fra mai 1728, det var at Johannes Haagensen (Johannes Håkonsen) Stokken 1700 - e.1770 ble forlovet med en som het Haldis rett etter 1. mai 1728. Hun må ha døydd eller blitt langvarig alvorlig syk, for Johannes ble gift 25.6.1730 m. Synneve Jansdtr. Børs (1707 - 1748), datter til skredderen Johan Børs. Johannes sin første datter fikk navnet Haldis og altså oppkalt etter hun som Johannes var forlovet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.