Gå til innhold
Arkivverket

[#78506] Hvor ble Ole Christiansen født?


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arnhaug

Har fått fra en familiebok i USA at Ole Christiansen er født 14 september 1861 i Oslo av foreldre Elisabeth Kobberude og Christian Olsen. Har lett etter disse, men kan ikke finne de.Likedann hans kone Johanne Johnsen født 28 juni 1863 av foreldre Mary Andersen og Johan.. Johnsen.Er takknemmelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

'Oslo' er jo ofte en fellesbetegnelse på Østlandet, på samme måte som 'Bergen' var bortimot hele vestlandet, for amerikanerne dengang.Finner Ole Christiansen døpt 29.9. 1861 i Høland, sønn av Christian Olsen og Lisabeth Dorthea Madsdtr.De hadde også en Magnus døpt 01.7.1855 og en Gunnhild døpt 21.11.1858. Og åpenbart en Morten rundt 1864.Du finner dem her, på Østlid i Høland: LenkeOppslag på vigselen ville jo si noe om hvor Elisabeth kom fra, og om navnet Kobberude stemmer. Det kan jo være Kopperud, det er flere Kopperud-bruk i Hemnes/Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Men det er vel en viss mulighet for at dette er Hølands-Ole: LenkeTar gjerne mer informasjon, om du skulle vite noe om når de emigrerte, navn på deres barn eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for mange innlegg Heidi. Jeg vet at Ole og Johanne fikk sin første sønn Henry den 21-9-1886. Han var født i Vinova County, Minnesota. Jeg vet ikke om de giftet seg i Norge eller i USABjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(3) Christian bodde på Kortøen? af Kolstad, men født på Houkelund u/Fagermoen. Lisabet bodde på Kjersundsæteren u/ Boelstad, men født på Auten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det kunne jo være at noen hadde tilgang til kilder derfra? Forsøkte å lete litt her på forum, Winona sprang vel ut fra Fillmore engang. Det var 134 Ole Christians... i 1880, men det blir nåla i høystakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Kan se ut som om Ole Christiansen, Høland kan være den rette personen da han er født 14 september 1861, og dette er overensstemmende med boken jeg har. Ole døde i Gully, Minnesota 27-7 1931. Har en del opplysninger om det som skjedde i Amerika, men mangler det som skjedde i Norge eller det som går bakover fra 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er vel den samme Ole Christiansen fra Høland, som vi fant i 1900, men FT 1885: Lenke Sadelmaker i Deichmannsgate 7.Denne skal da være gift med en Agnes mellom 1885 og barnefødsel i 1894. Kunne være greit å få utelukket ham som den vi fant født i Høland 1861, men jeg er ikke særlig godt kjent i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Heller ikke godt kjent i Oslo. Hvis den Ole vi har funnet er riktig så er han i Amerika på den tiden. Skal prøve å se om man kan finne ut når Agnes og Ole giftet seg. Der står det vel hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg trålte nettopp ministerialbøkene for Jacob og Gamle Aker etter denne Malvin som skulle være født i 1894, uten hell. Det kunne jo stått mer om foreldrene der. Både Deichmannsgate og Maridalsveien (1900 og 1885) ligger midti mellom, så jeg vet sannelig ikke hvilken kirke de soknet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for svar. Tror nok at utvandringen i innlegg 25 kan være den samme Ole. Han reiste ut i 1883 og etter hva jeg forstår av denne siden så er han gift. I tidligere innlegg fra Heidi har vi funnet familien i Enebakk. Johanne Johnsen i innlegg 22 tror jeg ikke er riktig selv om det passer med fødselsåret. Slo opp i Ancestry og fant Jertrud Johnsen enke og datter Johanne Johnsen. Mor til Johanne skal hete Mary Andersen. Hvis Ole var gift da han reiste over burde han ha giftet seg i Norge. Det står i boken jeg har at de fikk sin første sønn i 1886 i Amerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Dette forvirrer meg. kan det være to Ole Kristiansen med ekssakt samme fødselsdato og samme navn på faren og moren. I denne lenken forstår jeg at han er gift med Anne Dorthea Andersen født 1830. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3469&idx_id=3469&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er samme mann i 1882 hvor han gifter seg med Johanne Johannesen Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Klarer ikke helt å tyde hvor de er født. likedann på neste lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ved vielsen i Enebakk (lenke i innlegg 24) så er Oles fødested oppgitt som 'Sitskogen', altså Setskog i Høland. Da kan dette være en 'kandidat'?? Ole født 16. februar 1861, døpt 9. mai i Setskog:Høland kirkebok 1854-1861, nederst til venstre: LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.