Gå til innhold
Arkivverket

[#78508] Jochum Mørch og hans døtre


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

I 1801 bor to søstre i Øvre Grensegaden i Christiania: Lenke &filnamn=f18010301&gardpostnr=687&personpostnr=8129&merk=8129#ovreDen ene, Ingeborg, ft ca 1771, gifter seg med Ole Olsen Moe i Domkriken 10. mai 1797. Der fremkommer det at mannen har Olsen som patronym, og at hun selv heter Ingeborg Jochumsdatter Mørch.Søsteren Karen Jochumsdatter Mørch (ft ca 1782) bor altså som ugift 19-åring hos søster og svoger.I 1812 dukker Karen opp igjen, da er hun gift med Johan Olsen (garvermester) og døper sønnen Bernt i Domkirken. Svoger Ole Moe er en av fadderne.Men så var det opphavet til damene. Er det noen som har vært borti en Jochum Mørch? Sannsynligvis i Christiania.Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har sett at begge søstrene døper en sønn for Berndt.Dåpen til Ingeborgs sønn Berndt. Han har fått en ekstra strek under navnet, og så står det noe med en helt annen skrift ved siden av navnet hans. Jeg synes det står genealog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreldrene het Jochum Torgersen Mørch og Goro Olsdatter og alle deres barn er født på Rud i Trøgstad. Familien flyttet på midten av 1780-tallet til Grønland i Aker hvor faren døde i 1789. Moren gifter seg andre gang med Johannes Olsen Oppen og dernest med Lucas Guulsen (begge vielser finnes i Aker) og du finner dem på Øvre Foss i Aker i 1801.Farens skifte finner du i Aker skifteprotokoll 1780-1792 f.407b.Barnebarnet Berndt som er nevnt her, ble senere Fullmektig på Bærums Verk (men dette er lenge etter 'min' tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.