Gå til innhold
Arkivverket

[#78510] Peder Christophersen Sandberg f 16?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker foreldre på min forfar Peder Christophersen Sandberg på Skogn, og skulle også gjerne likt å vite hva som står om han i bygdebok for Skogn. Han hadde disse barna:1)Lars Pedersen født ca 1720, og gift 1 med Mali Larsdatter. Det kan være disse som var foreldre til den Karen Larsdatter som ble døpt i Skogn 3.søndag i advent i 1750 og de het da Mali Larsdatter og Lars Pedersen Skaaraasen. Mali og Lars hadde blant sine barn en datter Karen, men også 7 andre barn(blant annet 2 Berit hvorav den ene er blant mine formødre). Lars var gift 2 med Berit Nilsdatter Leangen. Ved farsøsteren Elen Christophersdatters skifte i Lynum i Skogn 22.06.1768 var han i Brakstad i Åsen.2)Ingeborg Pedersdatter Sandberg gift med Peder Pedersen ved skiftet etter farsøsteren Elen Christophersdatter 22.06.17683)Christopher Pedersen Sandberg, som var i Bye ved farsøster Elen Christophersdatters skifte i 1768Den 22.06.1768 var det skifte etter Peder Christophersens søster Elen Christophersdatter i Lynum, og siden hun ikke hadde barn arvet hennes søsken. I tillegg til Elen og Peder var det også en søster Kari Christophersdatter, som ut fra navn på barna ved nevnte skifte i 1768 må ha vært gift med en som het Thore. Elen Christophersdatter var født i ca 1674, og da hun ble gravlagt 22.11.1767 oppgies hun å være 93 år.Jeg er altså ute etter hvem som var foreldrene til Peder, Elen og Kari. Har noen spørsmål i tillegg:1)Hva står det i bygdebok for Skogn om Peder Christophersen Sandberg2)Hva står det i bygdebok for Skogn om Peders sønn Christopher som holdt til i Bye?3)Hva står det om Ingeborg Christophersdatters ektemann Peder Pedersen under Sør-SandbergJeg skulle slå opp i bygdebok for Skogn bind 2a eller b da jeg var i Stjørdal for noen dager siden, men dessverre var disse bøkene på utlån. Så jeg fikk ikke gjort noe av det jeg hadde planlagt. Har nå reist tilbake til der jeg bor(ca 50 mil fra Stjørdal. Så nå håper jeg noen kan hjelpe.Her er lenke til skiftet etter Elen Christophersdatter hvor det kommer frem mange opplysninger:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Mor til disse tre var sannsynligvis den 'Guri Arensd. Sandberrig' som det ble holdt skifte etter 20. oktober 1712. Skiftedesignasjon viser at hun 'værit gift', etterlot seg 25 rd i arv, som arvinger Peder Christophersen, Ellen og Karen Christophersdøtre. Det står ikke uttrykkelig at de var hennes barn, men jeg regner det som svært sannsynlig.Kilde: SAT, Trondhjems amt, LR6 skiftedesignasjoner Strinda (1700-1809) og Stjør- og Verdal (1692-1714): Stjør- og Verdal, skifte 230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Arne, men hvor kommer Strinda inn i bildet? Bodde Guri Arntsdatter der Det er dumt at skifteprotokollen for Stjør-og Verdal 1701-1727 ikke er mikrofilmet eller utlagt på Digitalarkivet.Jeg hadde jo også håpet at noen visste noe om personene som er nevnt i skiftet i 1768. Det eneste jeg har klart å finne er Kari Christophersdatter Sandbergs datterdatter Kirsten Olsdatter ved folketellingen 1801. Hun var da 67 år(født ca 1734). Hun var gift med Erick Haagensen som var 64 år(født ca 1737), og de bodde da på Levanger plads. Har også prøvd å finne ut noe om Kari Christophersdatters datter Guru gift med en Jossias, og deres sønn Thore Jossiassen født ca 1750. Han ser ikke ut til å være døpt i Skogn for årene 1749-1751 iallefall. De andre har jeg for få opplysninger på til å kunne gjøre noe særlig mer.Her er lenke til Erick Haagensen og kona Kirsten Olsdatter i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Det ligger skifter fra både Strinda og Stjør-/Verdal i denne pakken. Skiftet fra Sandberg er fra Stjør- og Verdal.Fra Skogn historie 2a (s. 434) sakses: 'Det år [1711] var det to mann på Sandberg, Erik og Kristofer, men hvem som var på Søndre og hvem på Nordre, kan jeg ikke sikkert si' (...) 'Kristofer betalte 10 rd. 1 ord i krigsskatt, 6 skp. bygg, 2 skp. blandkorn og 24 skp. havre i tiende og 36 sk. i skoskatt for 6 personer; han hadde en sønn Peder hjemme for 1 !/2 rd. året og en datter Elen for rd., og en fosterdatter fro 1 rd. Og det er meget uvisst om nogen av disse egentlig var bøkselmænn som svaret de ordinære rettigheter. Det heter ofte i regnskapene fra disse årene: 'bruges for afgift', eller 'øde', det siste mest om Nord-S. Sør-S. brev f.eks. i 1715 brukt for 12 rd. avgift. Det år leiet Peder Lund gården og drev den sammen med Støre, hvor han bodde'.Ved Armfeldt-toget i 1718 var en Peder bruker av Nord-Sandberg. Sør-Sandberg ble drevet sammen med Støre. Dersom Peder Kristoffersen var i live på denne tida, vil jeg tro det kan være ham. Hans datter Ingeborgs mann Peder Pedersen hadde fra 1752 bygselbrev på Sør-Sandberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Skal se om jeg finner Ingeborgs ektemann Peder Pedersen i panteboka for ca 1752 når jeg kommer til Stjørdal. Kanskje er det også noe å hente i pantebøkene for ca 1711 i Sandberg, men jeg husker ikke helt hvor langt pantebøkene går tilbake i tid når det gjelder det som Stjørdal bibliotek har på mikrofilm. Skal prøve å se mer i kirkebøkene også, på etterslekt av søsken på Peder Christophersen og etterslekt på barna hans. Skulle jo også gjerne likt å vite hvem Peder Christophersen var gift med, og hvem som var mor til Lars og hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.