Gå til innhold
Arkivverket

[#78515] Gullik Amundsen på Berge i Ringebu født ca 1685


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Mine tre debatter: Håvel Pedersen Enger, Reier Amundsen Ovren og denne må sees i sammenheng. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise det, men disse personene må være slektninger.Gullik Amundsen på Berge i Ringebu har mange barn, men opphavet er ukjent for meg. Kunne han ha kommet til Ringebu via Bjørnstad i Øyer? Evt født på Brøttum eller Fåberg?? Det er mange spørsmål som kan stilles. Dersom noen kan delta i debatten, så er det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er også hyggelig å bli ringt opp. I en telefonsamtale kom det fram at Gullik på Spangrud i Ringebu eide 4 skinn i Kjos på Ringsaker i 1624. Hvordan kunne han gjøra det? Var det evt via et gifte? Var det etter ei mor? Det var flere utti Ringsak som eide andeler i Kjos, bl a Mogens Leine. Var han av den samme slektskretsen? Var det slik at brukeren på Kjos bare hadde døtre og at disse ble gift rundt omkring?Men nå er spørsmålet egentlig om Gullik på Spangrud kan være forfar til Gullik Berge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Gullik Amundsen er neppe identisk med Gullik Amundsen på Enger, men en fetter eller tremenning?? Og Gullik Amundsen Enger er født på Kjos på Ringsak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Gullik Amundsen Berge var frå Kaurstad, nistuen, hans foreldre var Ingeleiv Johannesdtr nigard Vestad og Amund Tjøstolvsen. Kaurstad(ein gard i 1665, skyld 3 1/2 hud 1 skind)3 brukare: Amund Reiersen 70 år br 1/2 hud, Erik Amundsen 26 år br 1 h 3 1/2 sk og Gullik Eriksen 28 år br 1 1/2 h 3 1/2 sk. Gullik Eriksen var gift med Ingeleiv Johannesdtr Vestad. Dei hadde 2 sønner: Johannes og Erland Gulliksønner, begge døde ugifte. Ingeleiv oppatt gift med Amund Tjøstovsen, barn: Hans, Tjøstolv, Gullik og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det var hyggelig du svarte Torbjørn. Jeg hadde jo håpet på det! nigard Vestad er for øvrig min bestemors fødested.Jeg klorer meg fast i Amund Reiersen. Kan han ha noe med Reier Amundsen Ovren å gjøre. Her er det jo navn som muligens kan tyde på det!Og hvordan er sammenhengen på Gullik-navnet i Ringebu? Dersom det er en sammenheng, starter det med Gullik på Spangrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Reier Amundsen Ovren var lagrettemann i 1649. Han var g m Anne Larsdatter på Ovren og de hadde sønnen Amund Reiersen som kjøpte Skrukkerud på Brøttum. Jeg vil tro disse to med så like navn og med Gullik brukt innenfor garden eller slekta må være slektninger. Her er det navn som ikke ble brukt av Hvermannsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nå sier enkelte informanter at Amund Reiersen Ovren var fra Fåberg. Rett er vel at han er født i Gausdal ca. 1637?. Han ble g m Anne Eriksdatter Hong, f ca 1645 på Hong i Øyer, d. 1723 på nedre Bjørnstad i Øyer. Amund Halfuersen Skrucherud og Amund Reiersen Ovren fra Gausdal ble ved tingforlik av 14. mai 1673 forlikt for retten således at Amund Halfuersen tok imot 60 rd for å røddegjøre 1/2 gården Skruckerud for Amund Reiersen. (Brøttumsboka s. 416). Om det er et slektsmessig forhold mellom disse to vites foreløpig ikke, men Brøttumsboka som ikke er en kilde sier at Amund Halvorsen er far til Gullik Amundsen på Kjos i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Ingeleiv Johannesdtr var 1.gang gm Gullik Eriksen Kaurstad, 2. gang med Amund Tjøstolvsen. Gullik Amundsen fekk namnet til mora's 1. ektemann. Amund Reiersen Kaurstad er truleg frå Kaurstad, ein Reier var brukar på Kaurstad i 1610.Amund Reiersen fødd ca 1595. 1645(Koppskatten)Kaurstad:Amund og Nils I 1610(Landskatten) finn eg berre ein Gullik i Ringebu, det er ein tjenstedreg på Myre.På Spangrud var det Bergsvein. Spangrud 1665(mandtallet) Erik Engebretsen 21 år haffuendis hos sig sin Bestefar Gulleg Siffverdsøn 97 år Gullik er den eldste i Ringebu i 1665.Han er brukar saman med Engebret på Spangrud i 1645.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Gullik Sjursen Spangrud eide også 4 skinn i Romsås fra ca 1624, sannsynligvis i Nordgard Ner-Romsås. En kan ha lov til å tru det var disse 4 skinn Sjur Tjøstelsen Gunstad solgte til Peder Olsen Nordbu i 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg synes denne diskusjonen har vært informativ mht Gullik og hans foreldre, men ikke avklarende mht de mulige forbindelsene jeg har en vag ide om. Jeg har sådd noen tanker, så kan det være en inspirasjon for andre til å ha denne diskusjonen i tankene. Dessuten er det jo pinseutfart, så fortsatt kan det komme nye opplysninger, men jeg vil vel tro at de aller viktigste informantene har kommet med den informasjonen som er mest nærliggende.Takk til dere ringbyger! Så får vi håpe på at det over tid kan komme ytterligere nytt - for det er jo slik at den 'hitoriske viten' øker med tilgjengeligheten av kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Gullik Eriksen Lien i Saksumdal kom vestre Skjerven (eller skjervum?) i Vardal. Gullik er født ca 1625. Sønnesønnen Gullik Ellingsen f ca 1694 kom til en av Lundegarda på Ring. Igjen synes det som om Gullik-navnet kunne ha kommet fra søndre Gudbrandsdalen.Far btil Gullik Eriksen het nødvendig vis Erik, men jeg har ikke farsnavnet hans. Kanskje kunne farsnavnet bidra med ytterligere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.