Gå til innhold
Arkivverket

[#78517] Anders Andersen Myrvold f.18.09.1833 død på arbeidsanstalt i Bergen 24.07.1885


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Er det mulig å få informasjon om hvorfor han var innsatt der, og hva som sto i hans skifte?Mvh Siw Sværholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Arbeidsanstalten i Bergen var kommunal, og arkivet er å finne ved Bergen byarkiv. Opplysninger om kilder er å finne her: LenkeAnstalten hadde to avdelinger, en for de fattige og pleietrengende, og en for dem som var satt til arbeid.Stort sett kan man si at de som var ved Arbeidsanstalten enten var ute av stand til å arbeide, eller var oppfattet som uvillige til det.Jeg har ikke funnet innførsel i dødsfallsprotokollen for Bergen, men det var neppe noe å arve, og om det var, ville institusjonen overta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk for nyttig informasjon Yngve.Tenkte ikke primært på arv, men om det fantes flere barn enn de fem jeg vet om, eller om det var barn fra flere ekteskap. Hans kone døde i barsel i 1881, og det barnet er ikke funnet, kanskje det også døde(?).Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Myhrvold

Hei Siw helt riktig som du skriver Siw, hans kone Oline Pedersdtr. døde i barsel, og barnet, en gutt,f. 4.05.1881 døde også. Oline Pedersdtr. ble bare 37 år, de mistet to barn til, Emil Hans Olai 9 år gml, og Emma Bertine Nilsine 3 år gml.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk Vigdis. Barnet som døde i 1881 hadde jeg ikke funnet. De to andre fikk jeg opplysninger om av Grethe Flood.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.