Gå til innhold
Arkivverket

[#78520] Hurra for Aftenposten!


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

I går åpnet Aftenposten arkivet sitt på nett. Jeg betalte for en måned (kr 99,-), og brukte kvelden til å snuse rundt. Det er nok ikke så mye slektshistorie jeg kan finne der, med min bakgrunn av fattige husmenn og fiskere, men litt er det, og man får jo et utrolig tidsbilde av å bla seg gjennom en avis fra 1930, for eksempel. Anbefales! Så kan vi bare håpe at andre aviser følger dette eksemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Så bra! Agderposten i Arendal har det samme fra 1940-dd. Men man må jo snu litt på skillingen før man tegner abonnement mange steder. Jeg er blitt mer og mer begeistret for (lokal)avisen som skildrer/kilde til begivenheter opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Er det virkelig nødvendig å være så sutrete at man antyder at noen holder noe for seg selv når noen gleder seg over noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Trist at du ikke kan forstå noe humor :-)Generelt bør en alltid oppgi linker til det man referer til. Her oppgav jeg linken jeg antar det er snakk om og det var ment som en gledelig referanse :)Ha en trivelig god helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Otto (5) Nå havner vi kanskje utenfor, men for et par uker siden så jeg to innlegg fra forskjellige nettdeltakere som bare slengte opp skannete kirkebøker uten å fortelle hvilken kirke det var, og en kunne ikke gjette det fra sammenhengen. Men jeg har sikkert begått lapsuser selv. Vi må passe på ! Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Vesterås

Jeg kan bare slutte meg til Mariannes hyllest av Aftenpostens nye tjeneste. Selv har jeg sittet mange timer de siste par døgn og lest om både små og store saker som omhandler mine hjemtrakter.Det må sies at tjenesten til tider er meget frustrerende å bruke, med søk som ikke returnerer treff, osv. Når et søk omsider returnerer treff, og man har klikket seg inn på en avis, så kan det være slitsomt å finne det man søkte etter. Sju spalter per side, fullspekket med tekst, er ikke akkurat lett å finne frem i. Søk i avisen du har oppe på skjermen har jeg ikke fått til å fungere.Det er visst heller ikke mulig å returnere til siste søk, etter at man har klikket seg inn på en avis. Det er utrolig dumt, når man er på jakt etter noe. Man er altså nødt til å kjøre søket på nytt, med alt det innebærer, det vil si klikke på årstallet, så bla seg fram til riktig dato, og så klikke på neste avis.En virkelig nyttig funksjon er muligheten til å lagre avisen som PDF. Eneste ulempen med den er at PDF-filen ikke blir søkbar. På tjenesten bokhylla.no hos Nasjonalbiblioteket er PDF-filer som lastes ned søkbare, så dette burde være mulig for Aftenposten å fikse på.Her er det altså et stort forbedringspotensiale, men slik er det vel med alle nye tjenester... Til tross for dette, er altså tjenesten i mine øyne fortsatt verdt de 99 kronene den koster pr måned.Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Helge Hålåseter (6): dersom det er permanent sidelenke går det jo an å sjå kva krk.bok det er ved å klikka på boksen bildeinformasjon, men dersom det er permanent bildelenke, så er det uråd.Men sjølvsagt er det best å ta med kva bok det er iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er klart at en kan klikke på ordet lenke her og få opp artikkel eller side for så å 'let videre2 på aktuelle lenke, men et par ord er også en forklarende hjelp der hvor det bare står på samme måte som en kan være til str hjelpe hvor det bare er verbal henvisning til en kilde. Begge følger hver andre.'Permanent Sidelenke' er et 'must' for alle referanser til skanna kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Haha, jeg er ikke så flink til det med lenker,nei! Jeg leste bare om at arkivet skulle komme ut 20. mai, og så googlet jeg 'Aftenposten arkiv', og der var det.Werner: Jeg er enig i at søkefunksjonene er litt tungrodde, men vi kan jo håpe at det forbedres etter hvert. Når det gjelder å gå tilbake til siste søk etter å ha gått inn på en avis, har jeg klart det ved å trykke bakoverpilen i Internet Explorer. Det finnes ingen egen knapp for det, men ved å klikke tilbake kommer jeg tilbake til trefflista. Vet selvsagt ikke om det fungerer i andre nettlesere.Jeg savner også å kunne søke i avisen du får opp på skjermen! Den kommer riktignok opp 'ferdig oppslått' på dobbeltsiden der treffet er, men som du sier er det mye tekst å søke gjennom. Vi får sende tilbakemeldinger til Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Jeg prøver nå et abonnement og selv om søkefunksjonen er alt for dårlig, har jeg funnet endel. Aftenposten hadde nemlig anmeldte dødsfall ganske tidlig. Der har jeg funnet dødstidspunktet for endel eldre slekt (Oslo og Aker) som ikke liggger i DIS gravminner. Jubileum og bilder av slekt og kjente er også å finne. Eller er det jo moro å lese gamle aviser. Spesielt interessant er det å lese vinklingen av nyheter under 2. verdenskrig. Avisen fra 9. april 1940 er jo meget interessant. Videre er det moro å lese hva som skjedde f. eks. på den dagen mine foreldres ble født. I det hele tatt - vel verd 99 kr, for en måned (og så får en jo dagens avis attpå!).Så takk til Marianne for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Hella

Finner hvertfall noe allerede på 1860-tallet. Men det var nok et fåtall som satte inn dødsannonser den gang - vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Noen som vet hvorfor selve dødsannonsetekstene er holdt utenfor OCR-skanningen? Rent teknisk skulle det vel ikke være noe i veien for at også disse kom med - eller? Men det er mye å finne som det er, slutter meg helt til det, selv om endel av ordene er feilindeksert, både fordi jeg iblant har en dato, men ingen annonse, og ikke minst p.g.a. at både anmeldte dødsfall og også listene med begravelsestidspunktene jo er med i OCR-behandlingen. Kjempeflott tiltak!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.