Gå til innhold
Arkivverket

[#78523] Anders Paulsen født 6.1.1863 Sel/Oppland - til Amerika?


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Paulsen

Anders ble født i Sel 6.januar 1863 Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sel i Vågå, Ministerialbok nr. 6 /3 (1857-1872), Fødte og døpte 1863, side 93. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16815&idx_id=16815&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke: Lenke FT1865 LenkeFT1875 LenkeEtter dette har jeg ikke klart å spore han.Når hans far Paul Hansen, død i Trondheim 9.juni 1906, så er ikke Anders oppført. Men ved dødfallsmeldingen til hans mor Marit Hansen d. 3.mars 1914, så er han oppført som Anders Paulsen, Amerika.Hans yngre søster Else emigrerte til Amerika, eget tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tommy Paulsen

Trolig så er dette Anders i FT1910: (selv om fødselsår og dato ikke stemmer) http://128.39.57.24/ft/person/pf01036806016939/Det er oppført at han emigrerte 1883 og flyttet tilbake til Norge 1909.Bosted oppført i Amerika er Duluth.(Minnesota) Har noen mulighet til å sjekke Census 1900 for å se om de finner han.På forhånd takk.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Boende sammen med mange andre jernbanearbeidere finnes også en Andrew Krogstad som kan passe. Kan han ha brukt det navnet? Yrket er ført som RR Grader.Name: Andrew Krogstad Home in 1900: Stuntz, Saint Louis, Minnesota Age: 37 Birth Date: Jan 1863 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1883 Relationship to Head of House: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk Arne. Spennende kandidat:) Kjenner ikke til noe Krogstad-navn fra tidligere...Foreldrene tok etternavnet Næss-etter gården Sørnesset.Jeg har ikke funnet konfirmasjonen til Anders som antagelig burde vært rundt 1878...Men hvor er den ??? Foreldrene flyttet fra Sel til Støren, rundt 1872-1873, så videre til Malvik 1877..før de endte opp i Trondheim.Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Nei, har du sett !! :)) Nydelig!!! Hjertelig takk Arne.Jeg lurer på om denne Andrew Krogstad(3) har sitt opphav fra Støren/Horg og derfor ikke er den jeg søker...men må tygge litt mer på denne...har prøvd SSDI/www.findagrave.com osv. men ingen treff...Anders søster, Else, flyttet tilbake til USA i 1912..mulig Anders har dratt etter, siden hans mors dødsfallprotokoll i 1914, nevner Anders i Amerika ... Levde han i 1920 ?Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Andrew Krogstad finner jeg ikke i 1910 eller 1920 - ei heller noen Andrew Paulsen som passer helt. Jeg tar et forbehold om at jeg kan ha oversett dem/han.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

SS Hero hadde avreise 22. april 1886 fra Norge (Tr.heim-Kr.sund-Ålesund-Hull) og han rakk vel da SS Pavonia (Cunard) som gikk fra Liverpool den 27. april med ankomst Boston den 7. mai 1886.Han kan ev. ha reist med SS City of Richmond (Inman Line) som også hadde ankomst 7. mai 1886 (New York) men avgangsdatoen fra Liverpool er ikke kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

De som reiste samtidig kom med denne båten, men jeg har ikke funnet Anders her. New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ludwig Bys Arrival Date: 13 May 1886 Birth Year: abt 1865 Age: 21 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Place of Origin: Norway Port of Departure: Glasgow, Scotland and Moville, Ireland Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Anchoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Kan være han? Feilregistrert som svensk og med avreise fra Malmø?New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Anders Poulson Arrival Date: 13 May 1886 Birth Year: abt 1865 Age: 21 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish Place of Origin: Sweden Port of Departure: Glasgow, Scotland and Moville, Ireland Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Anchoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Glasgow som ble brukt som 'utskipningshavn' for disse Hero-passasjerene. (Norway Heritage skiplister har ikke fått med seg disse avgangene).Noen av Hero-folket reiste derfra med 'Anchoria', andre av dem med 'State of Georgia' som hadde ankomst New York samme dato. (Fordelingen antagelig etter hvilken shipping agent de hadde kjøpt billettene hos).Jeg fant ikke Anders Paulsen ombord på 'State of Georgia', så da kan du ha rett i at han feilaktig er ført som svenske, selv om dette er et veldig vanlig navn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tommy Paulsen

Tror jeg har funnet Anders Paulsen(Andrew Paulson), død 10.november 1944 i Hennepin/Minnesota. Det er oppført at han har vært boende her i 30år. Det er oppført Omaha Railroad under 'industry or business'. Har noen kjennskap til kilder for å eventuellt finne mer om Anders(Andrew?) Mvh Tommy Paulsen

bilete10951.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tommy Paulsen

(3) Den Andrew Krogstad som Arne fant i 1900 kan godt være 'min' Andrew.Name: Andrew Krogstad Home in 1900: Stuntz, Saint Louis, Minnesota [Hibbing, St. Louis, Minnesota] Age: 37 Birth Date: Jan 1863 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1883 Relationship to head-of-house: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Har funnet et statsborgerskap på Andrew Paulson i 1898 i Hibbing/Saint Louis. Men å finne han i 1920 eller 1930 har jeg ikke klart. Noen som klarer ? Mvh Tommy Paulsen

bilete11072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.