Gå til innhold
Arkivverket

[#78533] Samuel Evertsen Storch, f 1637, d 1719 i Flekkefjord


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Samuel var tollbetjent og senere tollkontrollör i Flekkefjord, hvor han döde. Han var gift med Kirsten Marcusdatter With og hadde minst to barn med henne (Anna og Peter) Hvem var foreldrene til Kirsten og hvor ble Kirsten og Samuel gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Jeg vet ikke nøyaktig hvor ekteparet giftet seg men det er vel ikke utenkelig at det var i Flekkefjord. Kirstine Marcusdatter With var datter av Anna Hansdatter og Marcus With. Marcus With døde ifølge bygdebok for Nes (bind 1, s. 451) i Flekkefjord i 1641. Hans enke ble deretter gift med tolleren Michael Sartorius i Flekkefjord (d. 1685). Etter at Sartorius var død giftet Anna Hansdatter seg for tredje gang omkring 1690 m. fogden i Lister, Hans Gabrielsen Schønnemann. Hans Gabrielsen Schønnemann hadde fått kongebrev av 19.10 1689 på å gifte seg med Anna Hansdatter hjemme i huset uten foregående trolovelse. Anna Hansdatters svigersønn Samuel Evertsen Storch møtte imidlertid på tinget på Feda 05.03 1690 og motsatte seg vielsen. Han krevde at det først ble holdt skifte etter Anne Hansdatters avdøde mann Michael Sartorius.Det ble holdt skifte etter Kirstine Marcusdatter With 23.07 1718 - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24448/105 og i skiftet nevnes navnet på sju barn. I tillegg var det en datter Abel Margrethe gift med Johannes Weisecke, toller i Korshavn og Farsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Takk skal du ha,Jan! Viktige opplysninger for meg.Om du skulle finne flere opplysninger om Kirsten eller Samuel,er jeg takknemlig mottaker.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Per, du vil finne en rekke Storch-diskusjoner i dette forumet ved å søke på Storch. En utførlig tråd er denne: Lenke Jeg har ellers notert at slektsforskeren Gustav Schmidt har satt opp en anerekke som går 6 generasjoner bakover fra Samuel Evertsen Storch, uten at jeg dessverre har kjennskap til hvor denne utredningen kan finnes. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Nermo

(Jan/2:) Jeg klarer ikke å lese navnene på de 7 barna i skiftet (23 Jul 1718), men jeg har fra tidligere notert 6 barn: Johannes c1663, Edvart, Petter Gabriel 1666, Anna Magdalena 1670, Katarina, Abel Margrethe. Hvilket barn er det jeg mangler, og når ble vedkommende samt Edvart, Katarina og Abel M. født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.