Gå til innhold
Arkivverket

[#78535] Betegnelse på fødselshjelper


Gjest Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Er det noen som vet om en/flere betegnelser på fødselshjelpere før i tiden -- før det ble vanlig med jordmorutdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg lurar på om 'krafskjerring' vart nytta på våre kantar om kvinner som hjelpte til med fødslar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I ei liste over dialektord på Nordmøre har presten Hans Bull (Kvernes) skrive at Ljøsmor = Jordemoder. Det heitte med andre ord ljøsmor på Møre først på 1800-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Tusen takk for gode forslag!Det var min søster som hadde et ord 'hengende løst' i hodet, men kom ikke ordentlig på hva det var. Vår oldemor ble kalt for 'Krafse-Maja', fordi hun brukte å være med under fødsler, men det eneste min søster husket var at ordet minnet om et redskap. Da jeg ringte og nevnte 'krafse' ble hun veldig glad ... og samtidig fikk vi flere ord å velge mellom.Tusen takk! :) Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hyggeleg at du fekk hjelp Marianne. Det var forresten mor mi (1923 - 1998) som fortalde om 'krafskjerringar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

De som har gått bort, visste masse som går tapt etter hvert. Jeg synes at det er så flott å kunne få greie på noen av disse gamle betegnelsene. Da jeg skrev inn krafsekjerring i word, fikk jeg ikke feil, så ordet er i bruk, men kanskje betyr det noe annet nå.Ha en fin pinse! Jeg skal en tur til Fyresdal i morgen, for å se på en eiendom, som min mann holder på og maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det gjorde den ikkje, men det som stod var at 'nærkone' var det same som jordmor er ''linnmor'', ''ljosmor'', ''krafsekjerring'' og ''stråmor''. Se ''[[Leksikon:jordmor|jordmor]]''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Så herlig da!!! Her kom jo enda flere betegnelser ... jettefint. Linnmor var jo helt nydelig; minner meg om noe mykt, lint ... Ljosmor skjønner man jo også, men 'stråmor' skjønner jeg ikke helt betydningen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi har jo noko som heiter stråmann også. Det tyder vel nokon som opptrer på vegne av nokon, dvs som hjelpar. Då skulle vel stråmor ha ei liknande tyding med tanke på fødselen. Altså ei som hjelper den verkelege mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Stråmann, ja ... en som opptrer på vegne av en annen, i noe ulovlig, trodde jeg. Men her er det jo fullt lovlig, så det kan da ha en slik betydning også. Fint, alltid noe nytt å lære her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Aha! Det også! Det hadde jeg ikke tenkt på. :)Takk for denne opplysningen også!En niese av meg, som er jordmor i Stavanger, følger også tråden med interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.