Gå til innhold
Arkivverket

[#78539] aner til Anne Olsdatter Moen f. 1788, Kongsberg


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Anne oldatter Moen født 1788, Kongsberg dåp 03.05.1788 gift 1812 m/ Narve Helgesen Øen gift 1825 m/ Peder Ingebrethsen BarmsrudKirkebøkene inneholder bare navn faren Ole Halvorsen Moen.1. Trenger opplysnnger om både moren og faren til Anne Olsdatter. 2. Hvilken gård Moen er det snakk om? (Kongsberg, Sandsvær, Flesberg o.a)?mvh. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Jeg tenkte å se om de bor på Moen når de døper Live Maria 03.12.1791, som jeg fant i FS. Lenke Men i de scannede kirkebøkene for Kongsberg er ikke mors navn oppgitt i 1791, ikke finner jeg dåpen til Live Maria heller. Vet ikke hvor FS har funnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Kan dette være Anne i 1840. Er riktignok 60 år, men navnet Moen er jo med.Kikka på hennes vielse til Peder.Kan ikke se at hun er enke.Var ikke dette hennes 2. ektesk?Har sett etter hennes dåp 3.5. 1788,men finner den ikke.Hvor fant du den?Lenke Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

her er dåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8573&idx_id=8573&uid=ny&idx_side=-8>LenkeNarve Helgesen ved folketelling 1801 i Johndalen/Flesberg LenkeEkteskap med narve Helgesen 02.02.1812 LenkeEkteskap med Peder Ingebrethsen Barnsrud 30.07.1825 med Anne Olsdatter Øia (Øia/Øjer er en plass i Jondalen under Barmsrud der hun bodde da hun var gift med Narve)LenkeSansynligvis Peder Ingebretsen 7 år folketelling 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Kan virke sansynlig at Moen ligger i Området Flesberg, men trenger bekreftelse på dette.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du tar en kikk i skifteprotokoller for Kongsberg, vil du finne flere Moen-navn: Eger-moen, Sandsværmoen, Korpemoen og Postebroemoen. Kan hende du finner skfter av interesser her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel Annes Dåp fra kirkebok i Kongsberg:Se øverste v. her: LenkeHer er vel navnet på faren rett, Ole Harvorsen Moen, pluss faddere nevnt.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her var også ektemann Christopher nevnt som fadder samme sted som i forrige lenke.Da vil jeg tippe at Anne Olsdatter kom fra Sandsvær -moen og at foreldre muligens hadde noe tilhørighet til Gruvne.Skal se om jeg finner flere faddernavn i 1801 tellingen.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg tror vi skal gå tilbake til den Ole Halvorsen som Mette fant i innlegg (3).Ole Halvorsen Moen, enkemann, og pike Giertrud Olsd. giftet seg i Kongsberg 28. sept. 1791:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 6 (1783-1797), Ekteviede 1791, side 390. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8573&idx_id=8573&uid=ny&idx_side=-394>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Og her er begravelsen til første kone i Kongsberg 20.feb. 1790: Ole Halvorsen Moen h[an]s hustrue Berthe Hansdr. gl. 32 Aar.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 6 (1783-1797), Døde og begravede 1790, side 326. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg er temmelig sikker på at dette er Moen i Jondalen. Også fadderne ved Anne dåp tyder på det. Margrethe Maria Sørensd. og Helge Sørensen Thorsdalen er trolig søsken av min ane Anne Sørensd., og barn av Søren Helgesen Moen og Maren Halvorsd. Brua. Disse er i hvert fall fra Jondalen.Men i så fall hvor er Anne i 1801? Kan det være henne som befinner seg hos Thore Gulbrandsen og Marie Halvorsd. i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror at både Bjørg og Anne har funnet rette personer her :-) Tenke jeg skulle legge lenke til Anne som Bjørg har nevnt i 1801-tellingen innlegg 17, tror det er en meget sterk kandidat.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Og nå oppdager jeg at denne Berthe Olsd. er mitt barnebarns ane som jeg ikke hadde flere opplysninger om. Berthe var gift med Kittel Olsen Elveseter (også i Jondalen) og blant fadderene til barna deres finnes både Anne Olsd. og Peder Ingebrethsen.Noe som kan virke forvirrende er at personer fra Jondalen hørte til Sandsvær og står i 1801-tellingen for Sandsvær mens de brukte Kongsberg kirke som lå mye nærmere. Egentlig er Jondalen et litt vanskelig område ettersom man kan finne igjen folkene i kilder for både Kongsberg, Sandsvær, Flesberg og Gransherad i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Oi, var på seiltur et par dager. Ja her har det skjedd mye siden sist...Kan ta litt tid å sortere hvilke innlegg som skal utgå, men det skal gå.Er det noen som kjenner til om Moen i Jondalen er nevnt i bygdebøker eller liknende skrifter? Har ikke tilgang til dette for tiden. Som tidligere nevnt faller Jondalen lit utenfor de vanlige regler. Jondalen kirke ble bygget først i 1882, og gårdene hørte bl.a til Sandsvær eller Flesberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ole Halvorsen Buen gifter seg med Berthe Hansdtr Moen 1/10 1874 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-347>LenkeHar funnet disse barna døpt i Kongsberg:Halvor døpt 27/5 1775Live døpt 18/5 1776Rønnaug døpt 21/3 1778Berit døpt 19/5 1781Hans døpt 18/3 1786og Anne 3/5 1788Skifte etter Berthe Hansdtr Moen/Moensæter http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25513/20Skifte etter Ole Halvorsen Moen/Moensæter http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25515/146Skifte etter Hans Olsen Moen/Moensæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.