Gå til innhold
Arkivverket

[#78541] Sør-Solvær: Kristen Nilsen (ca. 1751-1816)


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

I FT1769 under gården Sør-Solvær [url="http://picasaweb.google.com/runeandrenyg78/LurYOgTrNaFolketellingAugust1769#5342434309808341826>Lenke finner jeg søskenparet Kristen Nilsen 18 år og Giertru Nilsdatter 12 år (hun ble senere gift med Abraham Jonsen på Lunderøy). De har tilhold hos Per Andersen og kona Berith Rasmusdatter.Kristen Nilsen overtok gården etter Per Andersen og giftet seg 3/10 1779 i Nesna kirke med Martha Erichsdatter f. 1755 på Handstein i Nesna, død etter 1816 på Sør-Solvær. Hennes foreldre var Erich Jensen og Marith Michelsdatter. Familien i FT1801 Lenke Skiftet etter Kristen ble holdt 2/12 1816 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24915/130 og nevner enken Martha Christensdatter (Erichsdatter) og sønnen Peder Christensen.De hadde 2 barn:Peder Andreas: 1780-1847 Faddere: Christopher Andersen (Solvær), Anders Morthensen (Reløen), Lars Olsen (Solvær), Abelone Hansdatter og Gjertrud Nielsdatter. Lenke Gift 1. gang 10/10 1802 med Maren Pedersdatter Lia 1780-1821 (5b) og 2. gang 1823 med Pernille Birgitte Andersdatter 1793-1878 (3b). Om Pernille kan man lese her Lenke2. Christian 1782-før 1801 Faddere: Joen Joensen Lunderøen, Elling Olsen Scionøn, ??, Martha Erichsd, Kiersten Andersd, Kiersten Christensd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei!Så artig at det kommer opp tema fra Solværøyan:-) Det er ikke så altfor ofte det skjer! Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg med mere informasjon om Christen Nilsen i Sør-Solvær sitt opphav. Men 'Schionøn' er en gammel betegnelse på 'Sjonøya' som ligger sør for Onøy i Lurøy kommune.For øvrig er 'Solværkjerringa' (Pernille) min tipp- tipp- tipp- tippoldemor. Min bestemor (f.1944) vaks opp i Nord-Solvær, og jeg var mye der som barn da min oldemor bodde der til slutten av 1990-tallet. Jeg vet godt hvor stua til 'ho Pænella' sto. Stua ble revet rundt 1937, og solgt til Ludvig Jakobsen på Sleneset. Den skal visstnok stå der den dag i dag. Jeg har bilde av den (mens den sto i Nord-Solvær) hvis du er interessert:-)Er du etterkommer av Pernille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Det er nok flere som står fast da 10 år (1751-59) mangler. Man får finne hvem som bodde på Bolgen rundt 1751, oppsitter/husmannsmanntall.Jeg er etterkommer gjennom eldste datteren til Peder Andreas Christensen og Maren Pedersdatter, Elisabeth Maria Pedersdatter 1802-1873. Hun var min tipptipptippoldemor.Vet du når Martha Erichsdtr døde. Har ikke funnet hennes eller Christens dødsfall i kb.PS! Du er ikke etterkommer etter skomaker Michael Rostad LenkeMvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Interessant å snakke med fjerne slektninger. Jeg kunne i farten ikke huske at Peder Christensen var gift før, men med nærmere ettersyn ser jeg jo det. Ble Elisabeth født i Sør-Solvær, og hvor var hennes mor fra? I Harry Danielsens bok 'Solværøyan' står det at Peder og Maren hadde en datter som var eldre, nemlig en datter ved navn Ane Marthe f. ca. 1800. Stemmer dette? Hvor og hvem ble Elisabeth så gift med?Jeg vet dessverre ikke når Martha og Christen døde. Men muligens kan vi ha et spor på Christen Nilsens opphav i innlegg 4(?). Er ikke noen stor tyder av gotisk håndskrift, så jeg vil i første omgang overlate det til noen andre som er mere drevne.Nei, Michael. Er ikke etterkommer av Skomaker Rostad. Mitt navn kommer fra Drevja i Vefsn, Nordland.Håper noe mere kommer frem i dette mysteriumet fra Sør-Solvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Geir! De kan være dem jeg søker.Da Nils døde oppgis han å være 73 år, dvs. f. ca. 1720 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-65>Lenke noe som stemmer med FT1769 da Nils var 49 år og bosatt som husmann på Svinøy. Kona Elen var 40 år og de hadde 2 barn boende hjemme Jacob 6 år og Stephen 7 år Lenke Christen og Gjertrud må ha dratt tidlig ut i tjeneste, kanskje Peder Andersen og Berith Rasmusdtr var slektninger.Yngste datteren til Nils og Elen, Olava var Krøpling og almisselem i 1801 og bor hos sin søster Gjertrud Lenke Stephen må være død før 1793 da han ikke nevnes i skiftet.Peder Andreas Christensen hadde følgende barn:1. Elisabeth Maria f. på Lia 1802 og døde på Svinøyneset 17/2 1873 Gift med Iver Johan Bye Tollefsen 1798-1874. 10 barn.2. Christen Nicolai f. 1804 Sør-Solvær. Gift med (O)lava Johannesdatter. Finnes på Mølnvold i FT1865 Lenke3. Andreas Christian f. 1806 Sør-Solvær. Gift med Malene Andersdatter Finnes på Maursletten i FT1865 Lenke4. Petter Michael f. 1810 Sør-Solvær Lever 1826 ellers vet jeg ikke mere om ham.5. Ana Martha f. 1812 Sør-Solvær. Lever 1826 ellers vet jeg ikke mere om henne.6. Martinus f. 1824 Sør-Solvær, død 1904. Bor på Klippenvåg nedre i FT1865 Lenke på Bakken under Nord-Solvær FT1900 Lenke7. Peder Andreas f. 1826 Sør-Solvær. Lever 1831. Vet ellers ikke mere om ham.8. Anders f. 1832 Sør-Solvær. Bor på Tonsvigen i Nesna 1859. Barn med Sirianna Jacobsdatter Jacob Christian Andersen f. 1858 FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Skiftet etter Jacob Nilsen Sør Solvær i 1825 nevner enken Olava Mortensdtr, brorsønnen Peder Christensen, søsteren Giertrue Nilsdtr, søster uten noe navn (Olava). Da bekreftes innlegg 4 at foreldrene til Christen Nilsen var Nils Olsen og Elen/Eli Christensdtr.Hvem kan så være Nils og Elen/Eli sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg stusset litt over innl. 6 og barn nr. 2 som nevnes, Christen (Nikolai) Pedersen, g.m. Olava Johannesdr., bos. på Mølnvolden. -På sidene 268 - 269, Lundrøya, er denne fam omtalt og Peder Christensen skulle da ha vært g. 1816 m. Berit Kirstine Johnsdr., og fått en sønn ca. 1817 som hette Christen Johan Pedersn som skulle være g.m. Olava (Lava)Marie Johannesdr. Haugland.-- Denne Peder Christensen mente jeg var sønn av Christen Mortensen Reløya. - Det er sk. e. Peder Christensen Lunderøy i 1831. Formynder for sønnen Christen, er da Morten Christensen Lunderøy. (bror til Peder C) - Se også side 477, Kvitvær vedr. sk. e. halvbroren til Peder Christensen og dennes barn på Haugland. (Moren var åpenbart g. 3. g.g.r., og sist med Jens Hansen Kvitvær.) -- Kan det ha blitt en forveksling her tro ? M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det har nok skjedd en forveksling. Det er riktig det du skriver. Alderen er jo 10 feil også. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Må lete videre hvor det ble av Christen og de andre i søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nu er jeg usikker på hva du mente, men jeg regner med at dette kun gjaldt Christen Johan i site setningen. -- Jeg tror ellers forfatteren har rotet litt vedr. barn til Christen Johan, fam, 77 Lunderøya. - De første oppf. barna må være barna til Christen Pedersen på Gjesbakken i Hemnes. denne Christen er halv bror til Eva og Inger som var bos. i Lunderøy, se fam. 45 og sk. i Kvitvær 1807. - Datter til Eva og Jon, Ane Jonsdr., g.m Christen Mortensen Reløy og deres sønn er Peder Christensen, f.c. 1790, bos. Lunderøy. --Jeg går ut ifra at du har sett Lurøyboka 1985, om Solværkjerringa og hennes fam ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det har du helt rett i :) Christen og Olava giftet seg 25/10 1846 Lenke som bekrefter at Christen var fra LunderøyaDen boka har jeg ikke sett, ligger den på nett?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Om boka ligger på nett vet jeg ikke. - Ellers kan du jo forsøke fjernlån på Bibl., eller evt. kjøpe fra Kulturkont. i Lurøy komm. Tror de har restlager av noen av disse årbøkene. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.