Gå til innhold
Arkivverket

[#78549] Ane Henrika Andersdtr Vannbakken Meløy og Andreas Jørgen Isaksen Gildeskål


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiAne Henrika Andersdtr Vannbakken Meløy og Andreas Jørgen Isaksen Gildeskål fikk en datter Lorentse Johanne Andreasdtr 13/6-1841 i Meløy. hennes dåp er øverst s. 147 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2602&idx_id=2602&uid=ny&idx_side=-112>LenkeLeter etter Andreas Isaksen, som jeg ikke finner i folketellingen eller i Støver sine papirer. Stedsnavnet bak han er vanskelig å lese, botsett fra GildeskålDet opplyses og at det er hans første og hennes 4 leiermål. Har noen vært borti andre barn hun har fått før 1841? Hun er fra Sørvik i Bodø og Myklebostasd i Gildeskål. Regner med at de er født mens hun er på Vannbakken.Datteren Lorentse får en sønn Helmer Laurits Jakobsen f. 19/8-1868 i Gildeskal, med Jakob Knudsen bosatt på Inndyr i 1868 og som er fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg tror det står Storrem etter navnet til Jacob. Om det er et slektsnavn, vet jeg ikke sikkert. Kan også være der han var bosatt. Det finnes en gard i Vefsn som heter det, så han kan jo ha bodd der. I Hordaland er det nærmeste man kommer en gard som heter Storeim på Os utenfor Bergen.Det står også at det er hans 3. leiermål, så kanskje det er verdt å lete etter de 2 første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet står en kommentar bak Helmer på neste side, det er litt utydelig skrift, så den er litt vanskelig å tyde. Dessverre skrev mange prester utydelig negative opplysninger. Er det noen som klarer å tyde den kommentarendet er ikke noen andre Jakob Knutsen i Støvers samling eller i 1865/75 ft for gildeskål heller. så her må en vel sjekke kirkeboken nøye.Så til Ane og Andreas Jørgen Isaksen, legger inn snarveien på nytt LenkeAne får 20 år gammel, ifølge Støver en sønn med Iver Rasmusen Holte på Gjelseth den 9/7-1831 som ble kalt Nils Christian Rach Iversen.Har noen vært borti denne personen?mangler og opplysninger om når Ane og Lorentse dør. Ane var fadder i 1881 men død før mannen Petter Sørensen flytter til sønnen Albert Pettersen i Gjersvik i Rødøy.Lorentse er jeg ikke sikker på hvor hun ble av.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker, da har jeg litt om Jakob. Det var jo bra å vite. Kan være litt vanskelig å følge linjene i oppsettet.Ble vel litt mange personer her å lete etter. men alle er jo knyttet til Ane H. Andreasdtr på forskjellige måter.nå er det bare å finne de to barna mellom Nils og Lorentse, men de er vel født i Meløy.her er Ane i 1865 LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiFinner disse 2 i Gildeskål.9/7 1831 får ukonfirmet pike Ane Henrica Andersdtr. sønnen Niels Christian Rach med gift mann Iver Rasmussen Holte [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16609&idx_id=16609&uid=ny&idx_side=-161>Lenke5/1 1834 blir datteren Berithe Andrea født, far er også denne gangen gift mann Iver Rasmussen Holte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ut fra det som står i høyre kolonne er trolig Oline Kirstine f. 8/10 1839 (nr. 31) Annes 3. uekte barn LenkeMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker Hill-Gunn. Det stemmer nok at det er henne. De fleste av fadderne er hennes søsken, ved Olines dåp.ser at Støver har begge barna på henne og Iver Rasmussen Holte, som trolig er fra Trondheim. Siden han omtales som gift mann og Støver ikke har han med ektefelle i databasen er han vel fra et annet sted en Gileskål.pussig nok er Beret den eneste Iversdtr i Støvers oversikt.Av Anes barn før hun ble gift er det bare Lorentse jeg har funnet. Dette tyder vel på at de andre dør tidlig.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiTror det er noe som ikke stemmer når det gjelder Lorentse Johanna sin far. Ved hennes dåp i 1841 er faren oppgitt som Andreas Jørgen Isaksen, Flagmoe? i Gildeskål, men ved hennes konfirmasjon heter faren Andreas Andersen (nr. 13) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var derfor jeg spurte for jeg synes det var noe rart der. Har ike vært borti en plass i Gildeskål som starter med F og der moen er med i navnet. Finner heller ingen Andreas Isaksen i Støvers papirer eller 1801 ft.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå det tidspunkt som Lorentse er født er det en Andreas Andersen på Vannbakken (Wandbakken i S. Edvardsens skifter) som kan være aktuell. Han er sønn av Anders Jensen og Karen Millas Jensdtr (skifte 1814) Han blir da omtrent like gammel som Ane H. Andersen som er født 1811 i Sørvik i Bodin.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.