Gå til innhold
Arkivverket

[#78551] En 'slektsdrøm'


Gjest Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Man kan drømme mye rart, og av og til kan det virke helt levende. Jeg hadde strevd i flere dager/uker med å finne en to-tipp-oldemor. Hun hadde et vanlig navn, Elen, og etternavnet var like vanlig, så jeg holdt på altfor mye med dette utover kveldene. Jeg hadde flere kandidater å 'velge' mellom.Om natta drømte jeg at jeg var på kirkegården og spadde opp gamle graver, for jeg ville finne min Elen. Jeg tok opp lik for å se om de hadde likeens tannstilling som jeg selv har. De som ikke hadde det, ble stablet på kanten av gravene, for å bli satt ned igjen, for jeg ville lengre ned i jorda. Så fant jeg en med likeens tannstilling som jeg selv har. Da ble jeg fornøyd og la henne ned igjen og stablet de andre likene over der igjen. Så våknet jeg og følte at jeg hadde gjort et varp, men ble ganske skuffet da drømmen rant av meg igjen. He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var litt av et 'varp' du gjorde der Marianne. Jeg måtte bare le da jeg leste dette, - det er utrolig hvor mye rart en kan koko sammen i drømme ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hehe..eller et mareritt? Hjernen din har jobbet for å finne løsninger på det du har 'slitt' med i våken tilstand.. Morsom historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg kom på at denne drømmen kanskje kunne passe her. Det var ikke noe mareritt, snarere tvert imot. Jeg følte meg helt avslappet og rolig da jeg våknet ... he he.Takk for responsen begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Vi blir jo ofte beskyldt for å grave i gamle beinhauger. Jeg har våknet om morran med lignende bilder i hodet, men ikke kunnet beskrive dem så detaljert som Marianne. Takk for historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Marianne :o)Jeg håper virkelig du finner din 2xtipp-oldemor. Det kan jo bli veldig slitsomt hvis du skal jobbe sånn med å flytte lik hver natt:-))Det går vel bra nå som det er fridager, men noe verre hvis en skal på jobben dagen etter. Litt vanskelig å si til sjefen hvis en virker uopplagt og ukonsentrert, at en har holdt på med en sånn jobb om natta :-))En artig historie var det, så takk for at du delte den med oss.Jeg har holdt på å gå opp og ned noen trapper inatt, men vet ikke hvorfor :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jau, denne soga var artig og minner litt om draumen som eg hadde i mange år (og framleis har...); eg førestilte meg at eg vakna opp ein viss stad i indre Sogn for 250 år sidan og kunne tala med forfedrane som levde den gongen for å få veta meir om livi deira og ikkje minst for å spørja dei om kva dei visste om dei føregåande generasjonane...?Kanskje skulle eg freista med hypnose for å komma attende til tidlegare liv?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Hehe...snakk om kreativ slektsgransking! I allefall lukke til med leiting idei skrivne kjeldene!- Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Hehe...snakk om kreativ slektsgransking! I allefall lukke til med leiting i dei skrivne kjeldene!- Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nei men, så mange som har kommentert min 'slektsdrøm' mens jeg har vært en tur i Fyresdal. (En herlig tur forresten).Jeg skal huske på ikke å røpe for mye Aase (6).Rigmor (7), jeg pleier også ofte å vandre oppover og nedover trapper om natta, helst i store høyblokker, der jeg leter etter en bestemt adresse, men befinner meg på motsatt kant av dit jeg skal, må gå omveier, men havner på rom med helt ukjente mennesker osv.Men jeg leter og leter ... etter noe ... og har ellers andre helt idiotiske drømmer ... ikke om slekt akkurat.Skriver forresten dikt i drømme, som bare trenger en oppussing når jeg våkner, så da kan dere skjønne at jeg jobber fært ... he he.Takk alle sammen! Det er hyggelig å høre fra alle dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Lars (8). Interessant drøm, som jeg også delvis har/har hatt både i sovende og våken tilstand. Jeg skulle så inderlig ha erfart og kunne fått snakket med noen av anene mine, slik du sier. Jeg skrev derfor ned en historie der jeg forestilte meg at jeg var en bestemt ane som var født i 1770. Hun hadde blant annet en bror som var sinnsyk og en annen bror som bare var lat (visstnok). Samtidig kunne jeg lese om familien i husforhør, der denne anen min var så flink i sin bibelhistorie, (som presten hadde kommentert). Han hadde vært der i 8 dager, stod det, og da antar jeg at denne anen min hadde måttet varte ham opp i tillegg til sine andre plikter.Det er artig å forestille seg at 'vi' på en måte har vært 'påtenkt' for mange hundre år siden (ikke riktig det da, men nesten) og tilfeldigvis ble akkurat oss, som sitter her og gransker våre aner.Nei, vi må bare fortsette å drømme, enten i våken eller i sovende tilstand. Hypnose ... hvorfor ikke? Det kunne faktisk vært litt artig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Når jeg besøker Norge neste gang drar jeg gjerne til Bergen for å hilse på bestefar Ludolf (b1663), som jeg har oppkalt den fine bilen min etter. Ludolf er spøkelse på Hansa-Museet nå, he-he...Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Oppkalling er fint! Og Ludolf blir sikkert glad over å få slektsbesøk uansett. Det går jo an å innbille seg det i alle fall. Er det ikke derfor man besøker gravsteder og snakker til støttene? For det er vel ikke for ens egen del vel; så egoistiske er vi vel ikke ... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Skyldfordeling er tingen ... og særlig når man er sikker på å få siste ordet. Morsomme små klipp; jeg ble sittende å bla igjennom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.