Gå til innhold
Arkivverket

[#78554] Bryllupet til Ma(r)grete Mikkelsdatter (Mikon-Kreeta/Mihkku-Greitá)?


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Må be om hjelp igjen. Det dreier seg om Kistrand.Jeg har fått endel hjelp av en som skriver på slektshistorien for Porsanger kommune, men han er litt tilbakeholden med sine data ettersom dette er et bokprosjekt.Margrete er farmoren til min morfar. Hun ble født i Lakselv 26/12-1823 (Side-[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=10&uid=33630&js=j>Lenke, bilde-Lenke) og døde i Børselv 27/5-1863 (Side-Lenke, bilde-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner denne vielsen i 1840, bruden var bare 16 år gammel, ser det ut som. Hun heter Grethe Mikkelsdatter og ser ut til å være født i Lakselv - se venstre side, nr. 5 - Finnmark fylke, Kistrand, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 3 (1825-1842), Ekteviede 1840, side 380-381. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9771&idx_id=9771&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Margrethe ser ut til å ha vært 14 1/2 år da hun ble konfirmert - se til høyre (noe utydelig skrift) - Finnmark fylke, Kistrand, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 3 (1825-1842), Konfirmerte 1839, side 476-477. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9771&idx_id=9771&uid=ny&idx_side=-102>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk. Det ser riktig ut. En stund trodde jeg det var snakk om at Aslach Pedersen var gift to ganger, med Gretha og Magrete, men etter å ha sjekket dåpen til samtlige barn ser jeg at navnet hennes skrives forskjellig. Dette skyldes også at jeg har han to steder i treet, som min morfars farfar og som min mormors oldefar på morssiden. Min bestefar giftet seg altså med datteren til sin kusine...Magrete er vel den fornorskede versjonen mens Gretha ligner mer på det samiske og kvænske navnet.Takk for konfirmasjonen også! Her har de skrevet Magrethe!Har du noen forslag til hvordan jeg skal klare å finne ut mer om brudens foreldre og deres bakgrunn?Som sagt ble faren født i Pello i Finland. F.1790, d.1871. moren ble født i Børselv f.1895, d.1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være vielsen til Margrethe foreldre? De ble gift i 1816, og så vidt jeg kan se heter en av forloverne Aron Mikkelsen Lakselv - en mulig bror av brudgommen?

bilete9429.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være Ane på Børselv i 1801? Hun var 4 år gammel, født 1797 - men alder kan jo avvike noe i kildene - LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På Lakselv i 1801 finner jeg to brødre som heter Aron og Mikkel, sønner av Hans Mikkelsen og Marie Isaksdatter - LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk igjen Grethe! Jeg tror du har rett på både (5), (7) og (8). Både Børselv og Lakselv var virkelig små steder på den tiden. Må bare gå igang med sjekke kirkebøker for de navnene du har funnet i folketellingene. Jeg blir aldri flink nok til å bruke disse :-(Har du link til bryllupet i (5)?Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk igjen Grethe! Jeg tror du har rett på både (5), (7) og (8). Både Børselv og Lakselv var virkelig små steder på den tiden. Må bare gå igang med sjekke kirkebøker for de navnene du har funnet i folketellingene. Jeg blir aldri flink nok til å bruke disse :-(Har du link til bryllupet i (5)?Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Giftermålet til Johannes Johannesen og Kirsten Samuelsdatter som muligens er Ane Johannesdatters foreldre - Finnmark fylke, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 1 (1764-1792), Ekteviede 1788-1789, side 254-255. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9769&idx_id=9769&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Giftermålet til Johannes Johannesen og Kirsten Samuelsdatter som muligens er Ane Johannesdatters foreldre - Finnmark fylke, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 1 (1764-1792), Ekteviede 1788-1789, side 254-255. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.