Gå til innhold
Arkivverket

[#78558] Tydehjelp Hans Larsen Røkkesplass


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

hei.4 september 1863 gifter Nils Kristian Pedersen Røkke seg med enke Maren Ana Mikkelsdt. (ekteskap nr 25)Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal/Nedre Stjørdal (Værnes), Ministerialbok nr. 709A15 (1859-1870), Ekteviede 1863, side 244. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2464&idx_id=2464&uid=ny&idx_side=-237>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det står ikke noe om hennes forrige ektemann i denne anmerkningen: 'Attest fra Lensm. Essendrop af 17/4 63 - ingen Hindring'Det betyr vel bare at hun var fri til å inngå nytt ekteskap.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei Else!da var det ikke mye å hente der.. annet enn at man må anta at Hans var død før 17/4-1863...har lett etter dødsfallet til Hans i perioden ca 9 mnd før Emma ble født og til og med 1863, uten å finne noe spor etter han...er taknemmelig for alle spor noen kan 'kaste' i min retning :-)mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det står heller ikke noe om hans død i bygdeboka.Men det står at Maren Anna ble gift andre gang i 1839 med Ole Andreas Falstad, første gang med Hans Larsson Vinnavågen.Etter dette må jo Hans være død før 1839.Skatvalsboka/den gamle) side 687.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I nye Skatvalsboka bind 3 på side 57 står det at han var født i 1806 og var fra Vinnatrøen. Han var gift med Maren Anna Mathiasdatter som var født i 1808 i Bergen. Ut fra Annes fødselår så må de jo ha blitt gift på slutten av 1820-tallet eller i begynnelsen av 1830-tallet, og da er det ikke mange år å gå på angående hans dødsfall siden han døde før 1839. Hvis det er ønskelig kan jeg skriver mer om Maren Anna og hennes aner senere.Så går jeg til Vinnatrøen på side 264 i samme bok. Her kommer det frem at Hans sin far var Lars Hansen født 1774 og død 11.07.1865. Moren var Gunhild Eyste4nsdatter som ble døpt 03.02.1772, og hun døde 07.08.1857. De ble gift 19.06.1806. Jeg kan sikkert komme noe bakover i Skatvalsbøkene om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei Anne Lise og Odd.Jeg leser det dere skriver, og nesten alt virker å stemme. bortsett fra årstallene. de dere skriver om kan nok ikke være 'mine' Hans og Maren Anna...Ekteskapet omtalt i innleg 1, der gifter Maren Anna seg. årstallet er 1963, og Marens alder er oppgitt til 44 år... det rimer dårlig med at ho skulle være født i 1908.når det gjelder Hans Larsen, så virker det nok litt usansynlig at han skulle vært død før 1839, når han fikk barn så sent som 1859. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal/Nedre Stjørdal (Værnes), Ministerialbok nr. 709A15 (1859-1870), Fødte og døpte 1859, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2464&idx_id=2464&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan også være de som skrev Skatvalsbøkene som har rotet med årstallene og rekkefølgen angående Maren Annas ekteskap. Det er ikke første gang i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ja dette var merkelig. Da hun giftet seg i 1839 var hun nevnt som enke, så vis ikke den første ektemannen var Hans Larsson så må hun ha vært gift fire ganger.Faren het i 1839 Mikkel Mathiassen.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen begge to...dette var virkelig merkelig... farens navn er mikkel mathisen når hun gifter seg i 63, så det passer nesten for godt til å avvise...kan ikke en av dere (eller noen andre) transkribere det skatvalbøkene skriver om Maren Anna og hennes menn og barn, så skal jeg se om jeg finner noe i kirkebøkene som bekrefter/avkrefter årstall etc.. Hvis det stemmer at ho var født i 1808, så er ho i allefall godt voksen når ho får det siste barnet i 1863..mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen..da dukka det plutselig opp en meget utfyllende mail om slekta til Maren Anna i mail boksen min. Stor takk til Kjell Egil for den!!!Da skal jeg sjekke videre på vinjeøra etter Hans si slekt. :-)takker igjen for all hjelp.. :-) mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er nok bygdebokforfatteren som har blandet sammen to søstre Maren Anna og Anna Marie.To sider lenger frem i din lenke i (1) som par nr. 51 gifter Anna seg.Og denne feilen har så kommet med i den nye boka.Men så lenge Kjell Fredly er der har du god hjelp.Lykke til videre.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.