Gå til innhold
Arkivverket

[#78568] Birthe fra Høland besvangret av Eric fra Bergen 1809


Gjest Grete Singstad Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Birthe Halvorsdatter fra Hemnes, Høland i Akershus fikk i 1810 sønnen Halvor utenfor ekteskap.Halvor Erichsen Ødegaard ble døpt jul. 1810 i Hemnes i Høland, AK: ”Uægte”. ”Moderen Pigen Birthe Halvorsdatter ved Ødegaarden under Bergsiøe, udlagt til Barnefader Ungkarl Erich Endrichsen, Korpsrytter af Capitaine v. Dunkers Division fra Sigdahl.” (Hendichsen eller Endresen?). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7577&idx_id=7577&uid=ny&idx_side=-123>LenkeDa Halvor giftet seg 14. feb. 1834 i Høland ble hans far oppgitt å være Eric fra Bergen, soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg kan ikke hjelpe deg mht hvem Erich Endrichsen var, men ved Halvors dåp er Erich oppført som Skarpskytter, ikke Korpsrytter.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk skal du ha, Berit - visst står det Berger. Skulle selvsagt ha sjekket klokkerboka først. (Nå skulle jeg ønske at det lot seg gjøre å endre overskriften...)Det blir vel vanskelig å finne ut hvor Eric er i fra siden det finnes mange Berger-gårder/steder. Men han var altså skarpskytter i Dunkers divisjon fra Sigdal. Betyr det at Erik var fra dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Finner tjenestedrengen Erich Endresen 17 år i Sigdal 1801. Han kan være en bra kandidat, så jeg får se om jeg finner ut mer om han. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hege Mohagen

Hei jeg bor i Sigdal, det første som slo meg var at han kan være fra gården BERGAN? Han hører da til Holmen kirke i Sigdal. Da kommer han evnt. fra nabogården her hos meg! ;)Berger og Bergan kan jo lett forveksles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

Fant en Erich Endres. Bjertnos? (burde være Bjertnes) konfirmert 19 år gammel, 1802 i Olberg Kirke, Krødsherad som da lå under Sigdal kirkesogn.En mulig kandidat?Beklager på det sterkeste at jeg ikke vet hvordan lage lenke..Buskerud, Sigdal, 1793-1811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

1801-tell for 0621 Sigdal:Mulig far til Erich!Endre Olsen bor på gården Bjertnes i Krydsherred (Krødserad). Der er også kona Ingebor ERICHsdtr. En sønn bor fortsatt hjemme, Ole Endresen, ugift 22 år, yrke: gevorben soldat.Hva betyr gevorben soldat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

se lenke til nr 6. Personene i forrige innlegget mitt er der lenger ned på siden, på samme gård... *flau*Men virker som fine kandidater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for interessen, Hege!Tror Erich Endresen på Bjertnes er sønn av Endre Olsen på samme gård, og at han fint kan være den karen jeg er på utkikk etter. Den eneste måten man kan sjekke dette på er vel å se om han finnes i militære ruller.Gevorben soldat betyr vervet soldat (yrkessoldat).Når du skal lage lenker til andre sider er det stort sett bare å kopiere det som står i adressefeltet på nettsiden. Du marker først hele adressen, deretter trykker du ctrl-tasten samtidig med c for å kopiere. Når du limer inn trykker du ctrl og v. Men dette går ikke når man skal lage lenker til kirkebøker. Når du har åpnet en kirkebokside ser du at du har noen brukervalg øverst. Velg ”bildeinformasjon” og velg ”øverst”. Da vil du se at det dukker opp et nytt felt hvor det står kildeinformasjon, permanent sidelenke og permanent bildelenke. Det er denne adressen som må kopieres for at lenken skal fungere. Du kopierer adressen på samme måte som beskrevet over. Det er fint å velge permanent sidelenke, da kan man bla i kirkeboka. Du kan gjerne prøve å legge inn lenke her, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Du burde nok ta deg en tur til Kongsberg og titte på militærrullen. Her ser du hvilkene de har: LenkeSom du ser så er rullen fra 1810 bevart (L0004). I denne burde det finnes mer info slik at du kan konkludere med riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for nyttige opplysninger, Erlend! Blir spennende å se om han lar seg identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.