Gå til innhold
Arkivverket

[#78573] Kristian Olsen Rud-eie i 1863 på Biri


Gjest Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Baardseth

Kristian Olsen Rud-eie oppgis å være født i 1863 på Biri. Skal ha utvandret til Amerika. Det kan være han som innvandrer over Ellis Island i 04021898 med norsk etisitet. Men jeg finner han ikke ved tellingen i 1863 for Biri og heller ikke som født på Biri. Ei heller står han som utvandret fra Biri. Jeg har ingen ytterligere opplysninger om mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan du legge inn lenke til immigrasjonen?Har du funnet ham i emigrasjonslistene her på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Hei!Takk for at du har sett innpå problemet. Du skjønner, jeg har ikke pc og er avhengig av å låne på biblioteket.Jeg logget meg inn på Ellis Island og søkte på innvandrere fra Norge, men har ingen dokumentasjon på at det behøver å være ham, men han har utvandret fra Biri uten å være nevnt i utvandrerregisteret.Ser det er lite kirkebøker for aktuelt tidsrom på Biri. Jeg trenger i hvertfall hjelp for å komme videre. Han var på Biri i 1891. Hilsen Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Må si at dette behersker jeg ikke, men Kristian Olsen fikk bl. a en sønn Ole Martin født utenfor ekteskap døpt 13 aug 1893. Da burde vel kirkeboka ha antydet at han var gift? Da Ole Martin ble konfirmert i 1908 står det at faren var ungkar, tjener, nu i Amerika, mens moren oppgis å være gift med en annen mann. Da burde vel det ha stått på faren også dersom han ble gift på Biri, og spesielt dersom han allerede var gift da Ole Martin var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Så er det jo det at han skulle være født 1863. Da ville han være ca 16 år i 1879 ved konfirmasjonen. Vet ikke om det har betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Den Kristian Olsen jeg viste til var født 30/11 1863 og 16 år ved konfirmasjon er helt vanlig. Men om det er rett Kristian Olsen vet jeg ikke. Ole Martins dåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6099&idx_id=6099&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ole Martins konfirmasjon Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Vet ikke helt hva som skjer siden sidelenke og billedlenke ikke er like, men permanent bildelenkene er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Johnnys kandidat ser ut til å stå sterkt.Pussig dette her, men det finnes jo en Kristian Olsen fra Biri som dro til Amerika alt i 1883. – Og da var han 20 år gammel, med andre ord født ca 1863. LenkeDet var ikke veldig uvanlig at man returnerte, for så å prøve lykken nok en gang.Men jeg stusser litt ved gårdsbetegnelsen Rud-eie (i Biri?). Siden det er på ført –eie, vil jeg gå ut fra at det er en plass under en større gård. Det er vel ikke Rud i Snertingdalen?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Jeg lurte også litt på Rud-eiet og hvor det kom fra. Men det kan jo være en feil avskrift fra tidligere. Se f.eks på vielsen foran den til Kristian Olsen, de kom fra Rud-eiet. JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvorfra har du at han er født på Biri?Men det kan være vanskelig å finne vedkommende igjen i USA/Canada hvis vi ikke vet hvilket år han reiste, og helst fødselsdato. Kristian Olsen er for vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Rud-eie. Har ikke tenkt på at det kunne være noen gard. Tror nok at det var en husmannsplass. Etter å ha lett, finner jeg Rud i Snertingdal, men det er jo en del av Biri?Å komme igjen fra Amerika? En husmannsgutt som kom seg dit, kom seg vel aldri hjem, giftet seg og dro igjen? Kom han hjem så måtte han vel hatt penger og ikke vært ungkar og tjener? Jeg har hengt meg opp i ungkar, tjener, Amerika. Men han har nok ikke utvandret før han ble far? Han måtte nok sikkert også spare penger til han kunne reise. Muligens var det skam over å ha brakt ei som han IKKE ville ha i uløkka? Derfor har jeg hengt meg opp i at det KAN være han som innvandret over Ellis Island i 04021898.Men å finne noe mere om han da? Reist fra hvilken havn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Rud er helt klart i Snertingdal. Ut fra dåpen til Ole Martin kommer det frem at Kristian Olsen da var tjener og bodde på Rud, men ikke at han er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og derfra er det ikke så langt til Hasselknippe (-eie) i Redalen, der vår kandidat Kristian Olsen ble født.Har noen forresten sjekket bygdeboklitteraturen vedr. dette?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden usikkerheten er såpass stor vedr. facts omkring denne Kristian Olsen f.1863 med tilknytting til en Rud-gård, så slenger jeg fram en kandidat som inngår ekteskap 28/12 1886 på Østsinni (Nordre Land), grensende Snertingdal/Biri.Jeg klarer ikke tyde fødestedet hans, men han er tydeligvis ikke konfirmert i Nordre Land (da hadde feltet vært fylt ut.) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6128&idx_id=6128&uid=ny&idx_side=-89>Lenke og her i FT 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Berntsen

Dersom jeg ikke husker helt feil så lå vel Redalen under Ringsaker tidligere. Har dessverre akkurat levert tilbake bygdeboka for Biri-Snertingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

På slektshistorielaget sine sider finner jeg Kristian Olsen konfirmert i Snertingdal, han blir senere far til tre 'uækte' barn. Riktignok født i 1873, men mye tyder på at det er feilskrift ved Ole Martins dåpsinnf.Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Konfirmerte i Snertingdal 1877-1919 Konfirmasjon: KONFIRMERT I SNERTINGDAL 16. SEPTEMBER I 1888 Konfimasjon år: 1888 Fornavn: KRISTIAN Etternavn: OLSEN Kjønn: GUTT Født: 11-11-1873 Døpt: 07-12-1873 Fødested: HOFFSEIE Bopel: BERG Foreldre: HUSMAND OLE HANSEN OG HUSTRU HELENE HANSDATTER HOFFSEIE Diverse: 1 UÆGTE BARN I 1893, 1895 OG 1898Så følger de 3 dåpsinnførsler fra Snertingdal, deriblant Ole Martin, samme kilde. Født: 13-07-1893 Døpt: 13-08-1893 Kirke: Barnets navn: OLE MARTHIN KRISTIANSEN Foreldre: PIGE MATHEA OLSDATTER SVEENEIE OG OPGIVENDE UNGKARL OG TJENER KRISTIAN OLSEN P.T. RUUD Bosted: SVEENEIE --------------- RUUD Far alder: 1863 Mor alder: 1863 Faddere: GAARDM.FOLK INGEBORG ELIASDATTER OG MARTHIN ENDRESEN BAKSÆTERSVEEN, PETER OLSEN RUUDSHOUGEN, KRISTIAN PEDERSEN TOMTEBAKKEN, INDERST AGNETHE MARTHINUSDATTER AALSETHEIE Ægte/Uægte: UÆGTE BEGGES 1. LEIER-MAAL Konfirmert: I BIRI 1908 Født: 14-04-1895 Døpt: 12-05-1895 Kirke: Barnets navn: HANS OSKAR KRISTIANSEN Foreldre: TJENESTEPIGE AGNETHE PETERSDATTER OG UNGKARL OG DAGARB. KRISTIAN OLSEN Bosted: SKONNORD-EIE OG HOFFSEIE Far alder: 1873 Mor alder: 1870 Faddere: HUSMANDSFOLK KAREN HANSDATTER, RASMUS HAAVELSEN NØSSEIE, HUSMAND OLE JAKOB NILSEN NØSSEIE, TJENER ANTON ANDREASSEN BERG, TJ.PIGE MINA OLSDATTER HOFFSEIE Ægte/Uægte: UÆGTE HENDES 1. OG HANS 2. LEIER-MAALFødt: 11-01-1898 Døpt: 30-01-1898 Kirke: Barnets navn: ALFRED LUDVIG KRISTIANSEN Foreldre: UNGKARL/DAGARBEIDER KRISTIAN OLSEN RINGSVEEN (HOFSEIE) OG TJ.PIGE KLARA LARSDATTER STENBERG Bosted: HAN INGEN FAST BOPEL HUN p.t. STENBERG AF FAARENG Far alder: 1873 Mor alder: 1878 Faddere: HUSMANDSFOLK BERGITTE ANDREASDATTER OG OLE PETER GUDBRANDSEN HOFSEIE, TJ.PIGE JULIE ANTONSDATTER NØSS, DAGARBEIDER ANTON GUDBRANDSEN ALUND, TJENER EVEN GUDBRANDSEN BERG. Ægte/Uægte: UÆGTE HANS 3. OG HENDES 1. LEIER-MAALMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Denne var virkelig ikke enkel. Jeg har slitt lenge. Mange gode medhjelpere har gjort at jeg kom i mål. Det er kommet mange oppysninger som sikkert langt flere enn meg på jakt etter slekta kan nytte, og spesielt vi som er etterkommere av de tre nevnt i siste innlegget. Da kan det jo bli interressant å lete etter nålevende slektninger som vi ikke visste om også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott at Hilde kommer inn på denne måten, og bringer temaet i land.En bitte liten ting til slutt, siden Leif er opptatt av nålevende etterkommere: Ved Kristians andre og tredje leiermål knyttes han til HOFFS-EIE, og ved siste anledning presiseres dette til RINGSVEEN.Dette gjør dette funnet på FS interessant, da det ser ut til at han giftet seg og stiftet familie i Iowa i USA.Kristian OLSEN Sex: M Event(s) Birth:1874 Ringsveen, Snertingdalen, Oppland, Norge Death:1955 McIntire, Mitchell, Iowa, USA Burial: Wayne Cemetery, Mcintire, Mitchell, Iowa, USA Spouse: Marie (Twin) ELLINGSENMarie (Twin) ELLINGSEN Sex: F Event(s) Birth: 21 Sep 1888 Gj?vik, Oppland, Norge Death: 11 Mar 1962 Mitchell, Iowa, USA Burial: Wayne Cemetery, Mcintire, Iowa, USA Parents: Father: Johan Adolf ELLINGSEN Mother: Anna Magdalena ENGSTR?M Marriage(s) Spouse: Kristian OLSENIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.