Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Magne Godberg

[#78576] Tydehjelp Bragernes 1828?

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, døpte nr. 76 Johannes iLenkeKlarer noen å lese/forstå hva som står etter (moren) 'Marthe Johannesdr'?Faren 'Andreas Larsen' osv. tyder jeg uten problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Lettere å lese klokkerboka: LenkeMarthe Johannesd. barsl. h. Slettas, udl. Andreas Larsen Sletta, 2det Leiermaal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Godberg

Hei, Aud! Takk for innlegget ditt. Smart å sjekke også i Klokkerbok, ja.'barsl. h. Slettas, udl.' - Kan det være det som det står i Ministerialbok nr. I 7 (se lenken)?Hva betyr i så fall disse forkortelsene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Ja, jeg leser akkurat det samme i ministerialboka.Min tolkning av forkortelsene er at Marthe lå i 'barselseng hos Slettas', og at hun hadde 'udlagt' Andreas Larsen Sletta, altså opplyst at han var far til barnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Godberg

Jeg synes det er en rimelig tolkning som jeg ser det også finnes andre eksempler på:Lenke udlagt&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=Takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Godberg

Den dårlige lenken er er Google-søk med de to ordene 'barselseng' og 'udlagt'. Mange eksempler der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.