Gå til innhold
Arkivverket

[#78576] Tydehjelp Bragernes 1828?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, døpte nr. 76 Johannes iLenkeKlarer noen å lese/forstå hva som står etter (moren) 'Marthe Johannesdr'?Faren 'Andreas Larsen' osv. tyder jeg uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Aud! Takk for innlegget ditt. Smart å sjekke også i Klokkerbok, ja.'barsl. h. Slettas, udl.' - Kan det være det som det står i Ministerialbok nr. I 7 (se lenken)?Hva betyr i så fall disse forkortelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, jeg leser akkurat det samme i ministerialboka.Min tolkning av forkortelsene er at Marthe lå i 'barselseng hos Slettas', og at hun hadde 'udlagt' Andreas Larsen Sletta, altså opplyst at han var far til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Jeg synes det er en rimelig tolkning som jeg ser det også finnes andre eksempler på:Lenke udlagt&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Den dårlige lenken er er Google-søk med de to ordene 'barselseng' og 'udlagt'. Mange eksempler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.