Gå til innhold
Arkivverket

[#78577] Ebba Alexandra Margrethe Hoff Petersen, hvem var hennes mor?


Gjest Gøril Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gøril Berg

Har lett etter dette i over et år. Hun er min morfars søster, men alt tyder på at hun ikke har samme mor som han. Eneste spor jeg har funnet er når hun 5.7.1919 gifter seg hos kriminaldommeren i Stavanger. Hun står oppgitt med fødselsdato/sted 16.8.1898 Kristiansand. Men når min oldemor melder flytting fra Høyland til Oslo juni 1899, står det kun Jørgine og sønnen David (født 1895). Hun kommer tilbake til Høyland for å melde seg ut av statskirken, også her bare sammen med David. I folketellingen 1900 står Jørgine oppført på Askøyen (v/Bergen), nå med barna David, Emma (som er Ebba) og Einar (min morfar født nov 1900). I denne husholdningen står Reinhart (som skal være Einar)som far. Jørgine og Einar skal ha giftet seg i 1900, men denne vielsen finner jeg ikke på nettet. Her vil det jo komme frem om Einar er enkemann, noe som kunne litt på vei gi en pekepinn på om han tok Ebba med seg inn i ekteskapet. Håper virkelig noen kan hjelpe til, eller gi noen vink om hvordan jeg skal kunne spinne videre. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I 1900 står det Flekkefjord/Kristiansand. Regner med du har lett begge plasser? Veit du om hun er konfirmert, eller er hele familien utmeldt av statskirken? Bruker å stå i ft, men der står ingenting. Blei de boende i Askøy?Hvor bodde Einar før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant konfirmasjonen i Stavanger, der er Jørgine oppført som mor med?.Hun skal være født i Kristiansand og døpt i Kr.ania 29 aug 1900.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 21 (1894-1917), Konfirmerte 1913, side 189. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3667&idx_id=3667&uid=ny&idx_side=-188>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Einar er født på Hoff i Solør 12. mai 1872. Etter at han konfirmerte seg reiste han til Oslo og jobbet som Piccolo på Grand Hotel, hvor lenge vet jeg ikke. Senere jobbet han som stenhugger på jernbanen. Han sprengte av seg begge hendene i en arbeidsulykke, senest i 1900. De flyttet veldig mye rundt. Hans kone Jørgine f: Larsen er født på Høyland i Rogaland 10. juni 1875. Jeg har funnet dåp og konfirmasjon på alle de andre barna (rundt omkring i Norge) Vet også at Ebba bodde i Stavanger på den tiden hun eventuelt skulle vært konfirmert. Det var også der hun giftet seg i 1919. Jeg har ikke funnet noen av de andre søskene til Ebba som dissentere, men det er endel utmeldinger at statskirken i tidligere slektsledd, men da på Jørgines side. Jørgine og Einar skal ha giftet seg engang i 1900, enten på Stavangerkanten eller i Bergen. De skal ha giftet seg borgerligt. Jeg har følelsen av å ha vært innom alle kirkebøker fra sør til nord på leting etter Ebba, men uten hell. Familien har bl a bodd på følgende steder: Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Svolvær og Vardø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Dette er nesten for godt til å være sant. Tror nesten ikke mine egne øyne. Men dette er uten tvil den riktige personen. Utrolig at denne konfirmasjonen er blitt oversett, men men. Tusen takk. Da er det bare å sette seg ned å lete i Oslo etter dåpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Takker for tipset. Jeg er ikke så bevandret i mulighetene jeg har, men er det slik at jeg da må reise til Stavanger Byarkiv for å se igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Du kan ta telefon/brev/mail/-kontakt med de. Har vært innom noen ganger, og da er de veldig hjelpsomme. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Da skal jeg jammen ta kontakt. De vil jo kunne gi tilbakemelding om de kan sende info, eller om jeg må ta meg noen feriedager i Stavanger. Bare det å vite at det ligger informasjon som er tilgjengelig på en enkel måte er virkelig oppløftende. Gleder meg til å gå litt mer i dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Gøril. Jeg går ut fra du visste at Jørgine er av reisende slekt? Men disse er folk som egentlig ikke hørte til de reisende, men som på et tidspunkt i historien begynte å reise. Dette ser ut til å gjelde begge Jørgines foreldreslekter. Men slektene BLANDET seg med reisende (blant annet en god del av mine slektninger - men vi er ikke i slekt så vidt jeg kan se), og dermed ble de selv ansett for å være reisende. Jørgine er født 10-6-1875, døpt 20-6-1875 i Høyland (fadder er bl.a. onkelen Thore Andreas), 0/1875. Hun hadde sønnen David f.8-9-1895, dpt.15-9-1895 i Bakke v/Flekkefjord med 'omstreifer, malersvend fra Karlstad i Sverige' David Karlsen Kjøllin, f.1872. Da er hun kalt 'Pige Jørgine Larsen fra Østraat i Høiland, født 1875'. Så hadde hun et barn - som jeg ikke vistte navnet på - med Lars Mikalsen. Det er altså han som er far til Ebba, uten at jeg vet mer om ham. Høsten 1898 var hun i Vennesla sammen med et barn på 3 år (David) og et annet på 14 dager (Ebba). Jørgine reiste for øvrig med sine foreldre til hun var i 15-årsalderen, og streifet etter dette alene. Foreldrene hennes var Per Matthias Larsen, -'Toppen' / 'Toppe-Per', f.1833 i Jelsa, konf. i Mandal, død 1-7-1883 av blodforgiftning og gravlagt 6-7-1883 i Høyland, gift 1864 på Sand med Marthe Oline Kolbensdatter [av det reisende Kolbens-følget], f.1844 i Bolsø (også nevnt Suldal), dpt.15-12-1844 i Molde (oppl. 1845, også nevnt 8-12-1844 i Suldal). I Eilert Sundt sin liste over 'fanter' i 1865, finner vi dem under Kvinesdal (nr.268): 'Peter Mathias Larsen, 2 Aarsb. # 170a, ægteviet 1864 i Sand m. Marthe Helene Kolbeins¬datter. 1 Aarsb. 106. 2 Aarsb. # 137. (Haa, Sand og Saude, Hjelmeland, Hølle, Suledal)'. De er da plassert i klassen 'hjemløst omstreifende Fanter' og 'de, som have været under Forsørgelse af Fantefondet, men ere faldne tilbage til Fantelivet, saa de streife som før'. Fra omkring 1868 ser det ut til at de bodde på Graveren under Øvre Austrått i Høyland, der de også er nevnt ved folketellingen 1875. Han kalles da ”Husmand uden Jord. Daasemager. (forhenværende Omstreifer)”. Da Toppe-Per dør i 1883, er han kalt 'Gjørtler, bofast Omstreifer'. Foreldrene til Toppe-Per er Anne Pedersdatter - 'Toppa', f.ca.1792, 'efter eget Sigende født af boende Ægtefolk i Holt og konfirmeret i Dybvaag, har i mangfoldige Aar streifet om først med en Urmager Lars Monsen muligens fra Lillesand'. Foreldrene til Marthe Oline er Kolben Vikingsen 'fra Hærem paa Vos', f.1795, som reiste sammen med, og ble gift 1832 i Suldal med Marthe Ingemundsdatter Kvæstad, dpt.20-6-1802 i Suldal -'fra Suldal, Ryfylke, af bosatte Folk...', død 29-6-1862 og gravlagt i Fjotland, da kalt 'Kurvbinderske'. Kolben sin slekt kan følges tilbake til Botolv (Kolbeinsson?) Indre Sundve, død 1645, og Marthe sin slekt er fullt opp med Suldals- og Sandsslekter blant annet. Hennes slekt (men ikke etterslekt) sitter fortsatt på Kvæstad i Suldal! Det er mulig du visste mye om dette, men når jeg først var i farta... :-) Beste hilsener Jonny (http://maishamema.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei igjen! Jeg har en Einar Hoff, ukjent fødselsår, som ble gift med ei av Wallin-jentene i Stavanger (født 1919), og hadde en datter Grethe. Det er ikke tilfeldigvis dine folk? Ville jo vært svært interessant ettersom jeg da får knyttet to reisende slekter sammen og identifisert Einar, - og Grethes mor er jeg i slekt med :-) Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Fantastisk! Ja jeg visste om denne bakgrunnen og har allerede de fleste inne på slektstreet. Har nok lett litt på gale steder etter Toppeper sine foreldre, da jeg har lett i Hordaland etter faren og i Rogaland etter moren. Men jeg har sett at noe ikke stemte med Ebba i forhold til de andre barna. Så denne mannen var helt ny for meg, men det stemmer veldig i forhold til hvordan jeg har resumert meg frem. Det at Jørgine også streifet har vært ukjent for meg, men jeg har jo hatt meget sterke mistanker i og med at de reiste rundt i Norges land fra sør til nord. Det har vært litt av et puslespill å finne alle barna til Jørgine og Einar. Dette at Peder Mathias og Martha Oline hadde slått seg ned på Austraat trodde jeg tydet på at de hadde sluttet å streife. Har også funnet at Martha døde på Høyland i 1916. Takker kjempemye for hvert ord du har skrevet. Jeg er meget interessert i alt som finnes av opplysninger. Dessuten var det veldig flott å få bekreftelse på at man har funnet den rette greina. Håper det er greit at jeg nå setter inn navnet til Ebbas far inn på slektstreet mitt. Har du flere opplysninger takker jeg ja til stort og smått. Er meget interessert i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Ja, det er med glede jeg kan informere at jeg har noe å gi tilbake av opplysninger. Min morfar (Jørgines sønn) Einar Hoff Pettersen født 3. november 1900. Han var gift to ganger, første eksteskap var med Olga Karine Grødem. De fikk først to sønner som begge het Einar og som døde kort tid etter fødsel. 2. januar 1922 får de datteren Edith og på årsdagen 2. januar 1923 får de sønnen David Einar Hoff. Han gifter seg med ei som min mor ikke husker navnet på og fikk en datter som het Grethe. Så jeg er nokså sikker på at du i dette øyeblikk har fått koplet disse to familiene sammen. Dette var jo i overkant av hva jeg trodde denne dagen skulle bringe. (Etternavnet til min oldefar startet som Pedersen, han tok videre Hoff navnet fra sitt fødested på Solør, for så til sist slette Pedersen/Pettersen navnet. Dette måtte min morfar Einar ta tilbake på sine gamle dager. Men i mange år var navnet Hoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Spennende dette her! :-) Jeg hadde i utgangspunktet ingenting av etterslekt på Jørgine, så her mottas alt med takk (gjerne til privat adresse jonny-m@online.no ettersom vi behandler nyere slekter her). Ettersom jeg ser fra konfirmasjonen til Ebba, ble hun konfirmert i Petrus menighet i Kristiania. Har du funnet den dåpen? Står Lars Mikalsen som far der? Det ville jo vært kjekt å fått identifisert hvem han er. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

For det første, jeg fant dåpen til Ebba, men her var Einar Pedersen innført som far. Men grunnen til at jeg har søkt etter Ebba med alternativ mor er jo nettopp pga at det var noe som ikke stemte. Videre har jeg veldig mange etterkommere av Jørgine. Har også funnet endel etterkommere etter noen av hennes søsken.Jeg sender deg en privat mail :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen

Einar Pedersen f.1872 Solør gifter segt 1891 i Nittedal Akershus Permanent sidelenke: Lenke med Caroline Nielsdatter f 1867mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gøril Berg

Dette er spennende. Har vært på leting etter spor av han fra tiden mellom han flytter fra Hviten til han treffer min oldemor Jørgine. Einar var utsatt for en ulykke hvor han sprengte av seg begge hendene.I følge folketellingen i 1900 hadde han allerede da denne skaden og mottok pensjon/forsikring. Jeg ser du har lett etter en Einar Pedersen fra Fredrikstad. Mener du at det kan være samme mann? Tusen takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ja, jeg tror det var din søster som satte meg på sporet av dette via telefon. Det ser veldig interessant ut!! Dersom han slik Mydland (10) antyder at han har reist med et følge, er sannsynligheten stor for at han også kan ha tilbragt tid i Telemarks-området tiden omkring 1896. lenke til min debattråd: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.