Gå til innhold
Arkivverket

[#78579] Oppslag bygdebok Ringerike, garden Løche i Norderhov


Gjest Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Russøy

Er det nokon som kan slå opp denne garden for meg.Eg er på jakt etter opplysningar om Elling Hansen LenkeKva skjedde med han?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 3, tror jeg, bøker som heter Ringerikske slekter. Om du har flaks så står det kanskje noe om han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Etter en rask gjennomgang av registrene i Lagesen 'Ringerikske slekter I-II-III, kan jeg ikke finne han nevnt.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Nå ligger Løchen i Hole Kommune , under Stein sokn. Nå har det kommet noen bygdebøker fra Hole i de siste årene. Finnes sikkert på ditt lokale bibliotek. Ellers så har jeg en en bok fra 1914 , men der står det lite. Lykke til!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er heldigvis Hole Kommune en av de få kommunene her i landet som har skjønt at bygdebøkene må være på nett i 2010: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg var nærmere info til deg , uten å vite det. Løche er , var en husmannsplass nærmere Ådalen.Elling Hansen giftet seg med Thora Mortensdatter. Hun var helst fra Nes i Hallingdal. Men jeg sliter med å få det bekreftet.Elling og Thora slo seg ned under gården Fornebu , som ligger helst på det gamle flyplass område i Bærum. De fikk flere barn, bl.a. Halvor, som jeg er oppttatt av. Denne Halvor kan være en tippoldefar til min kone.Elling med kone samt barna Mette Andrea, 6 år og sønnen Halvor 4 år er registrert innkommet i Norderhov sogn, (kirkeboka) 17.5.1815. De kom da fra Fornebo i Ager Sogn.Jeg kjenner også til at de fikk en datter Mari døpt 15.5.1817.Lykke til videre.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Tusen takk for informasjon. Det er nok rett at Løche og Løken ikkje er same gård, så vidt eg har funne ut.Det er nok sikkert rette Elling Hansen i innlegg 6. Eg skulle gjerne visst kva som skjedde etter 1817.Kan det være Mari som er her i 1865 Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det er en stund siden jeg 'jobbet' med denne familien , og da jeg ikke kan dokumentere at Elling og Thora er foreldrene til 'vår' Halvor Ellingsen , har jeg ikke notert alt ned, men jeg mener å huske at Marie bodde på den plassen.Thora var nok den 16 åringen som var betler i Nes i Hallingdal. Og Thora navnet har fulgt min kones slekt veldig veldig. Selv min svigermor hadde Thora som mellomnavn.Denne Thora Mortensen døde veldig ung i barsel med tvillinger 11.12.1823. En av tvillingene fikk navnet Thora blir 3 måneder gammel.Mener å huske at Elling giftet seg senere og fikk nok ett barn Carl, mener jeg å huske.Nå har du endel mye leder tråer.Lykke til.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Takk igjen Tormod. Då har eg mest truleg nok informasjon til å kunne eliminere denne Elling Hansen.Men det er noko merkeleg med denne gjengen. Eg har funne gravferdsregistreringa til Thora Mortensen i 1823, men eg klarer ikkje å finne verken dåp eller konfirmasjon til barna.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. De to eldste ble døpt i Asker. Marie døpt i Norderhov 27.8.1815.. Familien bodde fortsatt på Loche. Elling døde 24.2, begravet 7.3.1829.Jeg har også hatt problemer m.h.t. Halvor. Ingen konfirmasjon. Har heller ike funnet han utflyttet. Men den Halvor Ellingden jeg er på jakt etter er født i Asker. Da han fikk borgerbrev i Drammen som kjøpmann, står det at han hørte hjemme i de Askerske Compagni Chef F W Lützow, under hvis Lægd han er født. Samtidig som han giftet seg meget Borgerlig.Og han måtte jo ha stått til konformasjon for å gifte seg, på den tiden.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Halvor i Haslum krk. 13/3 l813 LenkeIflg. FS døpte de 2 sønner i Norderhov: Elling 25/3 1818 og Hans 11/3 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Tusen takk igjen. Her er det så mykje informasjon at eg i alle fall endeleg kan slå fast at denne Elling Hansen Løche ikkje er han som eg jaktar på.Då kan eg stryke han av lista, og leite vidare på dei andre kandidatane.Får håpe du finn ut av det med Halvor, Tormod.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ja, jeg håper å få til en bekreftelse. Har lett innflyttingslistene til Drammen , utflyttingslistene fra Norderhov. Da han gifter seg inn i Cappelen familien , så står det heller ikke noe dåpsdato eller foreldrenes navn. Men den som gir opp den har tapt.Til Berit; vi antar at det er den Thora som er betler i Nes i 1801. Hun har ikke blitt døpt i Hallingdal, men kanskje i en eller annen kirke i Oslo området, men var nok sikkert av halling ætt.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.