Gå til innhold
Arkivverket

[#78586] Norgesprosjektet - The Norway Project FTDNA


Gjest Anne M Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M Berge

Family Tree DNA er det selskapet flest bruker for testing innen genetisk genealogi, og der fins en egen gruppe - et prosjekt - for alle som har opphav i Norge. Man kan delta i gruppen gjennom Y-DNA test (farslinje), mitokondriell test (morslinje) eller autosomal 'Family Finder'-test som kan finne slekt på tvers av linjene i flere generasjoner bakover.Det er to norske co-admins for dette prosjektet, undertegnede og Svein Davidsen, og vi svarer gjerne på spørsmål eller hjelper til med å finne en 'ekspert' der det er faglig mer komplisert.Vi oppfordrer alle nordmenn og folk med norsk opphav som har testet seg via Family Tree DNA til å bli medlemmer i dette prosjektet. Finn 'join' nederst på prosjektsiden når du er innlogget med kit-nummer. The Norway Project - Norgesprosjektet: LenkeDenne tråden kan også brukes til generelle spørsmål om slike tester, haplogrupper eller annet man måtte lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Hei.Jeg lurer ganske enkelt paa om det er mulig aa delta i dette prosjektet med dnatester fra andre selskap.Spennende greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

Prosjektet er en del av FTDNA og altså begrenset til folk som har testet med dem.Men om du har testet med National Geographic: Genographic Project, så kan dine data overføres enkelt, beskrivelse her: [url="http://www.familytreedna.com/faq/answers/default.aspx?faqid=3#326>LenkeOm du har testet med ett av de følgende selskaper, tilbys spesielle reduserte priser for å fornye og/eller oppgradere testen hos FTDNA: Relative Genetics, DNAHeritage, Ancestry, Oxford Ancestors, Genebase. Se mer informasjon her: LenkeOg skjema for å bestille slik test her (.pdf):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg kan bli med på prosjektet da jeg har testet med hos Genetic Family Tree(Sorensen), men da jeg forsøker å skrive min User ID forsvinner feltet. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne M Berge

Sorenson (SMGF.org) og GeneTree er ikke listet opp under tilbudet om 'conversion' test. Dette har mulig sammenheng med at inntil nylig ga smgf.com testene gratis, riktignok med ekstrem lang ventetid og vanskeligheter med å få ut resultater.Såvidt jeg vet testet SMGF bare 12 markører av Y-dna?I alle fall har FTDNA fra nå og fram til 25. juni sommertilbud på Y-testene sine, 37 og 67 markører og altså ganske omfattende:Here are the details: Bullet Y-DNA37 for $119 (Regular price would be $149) Bullet Y-DNA67 for $199 (Regular price would be $239) Bullet Y-DNA37 mtDNA for $159 (Combined test would cost $238)Bypass the Y-DNA12 and Y-DNA25, and get the best Genealogy tests on the market!The promotion will start June 5 and will end June 25. Kits need to be paid for by June 30, 2010. Ta kontakt om dere har spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Bare litt i tillegg til hva Anne Marit har skrevet.SMGF tester opp til 43 Y-DNA markører, men det tar lang tid - jeg ventet over 18 måneder før alle mine markør resultater ble satt opp på SMGF databasen.En kan forkorte den tiden med å betale $48.50 til Gentree for å frigjøre resultatene tidligere. Nedenfor har jeg kopiert hva SMGF sier om det.Jeg har mine resultater i Gentree, men jeg fikk dem overført før de begynte å ta betaling, men jeg er ikke så imponert av hva de har å tilby!Hvis en ikke har tatt en DNA test ennå så tror jeg at FTDNA sommertilbud er mye bedre.You can purchase your personal SMGF DNA test results at a significantly discounted price of $49.50 through www.genetree.com. Simply sign up for a free GeneTree account and then place an order to 'unlock' your DNA profile(s). In cases where SMGF has not yet generated DNA test results, an unlock request will expedite this testing. If you already have a DNA test report from a previous test, you are welcome to add that profile to your GeneTree account and take advantage of the extra tools and scientific explanations offered there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (5): Jeg var nettopp inne på hjemmesiden til FTDNA for å se efter sommertilbudet. Men jeg fant kun USD 169 og 268 for henholdsvis 37 og 67 markører. Må man gjøre noe 'lurt' for å få prisene 119/199?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

@Terje: Ja - du må bestille testen via et prosjekt. For åpne prosjekter gjøres dette enkelt (se f eks Scandinavian Y-DNA under Geographic Y-projects). For Norgesprosjektet sender du en forespørsel om å bli med (join request), så kommer muligheten til å bestille via oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt en forespørsel til Norgesprosjektet.Hvordan forholder det seg med testpersonenes kjønn?Er det forskjell på dataene kvalitativt og kvantitativt om jeg eller en av mine brødre lar oss teste?Hvilke tester skal i tilfelle1) jeg benytte?2) en bror av meg benytte?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Arnfrid, Jeg har ikke sett ditt spørsmål via Norgesprojektet, men kan jo svare her. Anne Marit, som har tatt en autosomal test kan kanskje svare i mer detalj. En Autosomal test hos FTDNA tester bare de 22 autosome kromosomene, ikke kjønnskromosomene X og Y, og så vidt jeg forstår så bruker de det samme DNAchippet for både kvinner og menn så både kvantitet og kvalitet blir den samme for deg eller for en bror. Men du forstår vel at resultatene blir ikke de samme - alle barn, bortsatt fra eneggede tvillinger, har et unikt genom.Hvis du går inn på FTDNA siden Lenke vil du finne hvilken tilleggstester du og din bror kan ta. Det er en test din bror kan ta, Comprehensive Genome Test, som i tillegg til autosomal test også tester Y DNA og mtDNA så du får fra det din fars, og alle brødres, Y haplogruppe, og din mors,og alle barns, mthaplogruppe. På den måten trenger du teoretisk ikke å ta noen DNA test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt det nå, men jeg er spesielt interessert i St Clair / Losna - problematikken. Det ser ikke ut for at det er en del av Norgesprosjektet. Tror jeg venter en stund med dette. Er nok fortsatt noe skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bestilte likevel, men jeg fant ingen rabatt på Family Finder. Står jeg skal kontakte dem vedr forsendelsen. Er det nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har uttrykt skepsis overfor forskningen i en annen hærværende debatt, og muligheten for at den ikke er seriøs. Nå har jeg i Norgesprosjektet funnet at Torbjørn Gjøn f ca 1519 har Y Haplo I1. Ikke vet jeg hvordan man har funnet det, men det må vel da være en mannlig etterkommer som har testet til I1, noe som sikkert ikke er usansynlig.Mitt spørsmål er likevel; tar man det for dokumentert at man er direkte etterkommer helt tilbake til 1500-tallet i og med at man gir Torbjørn Gjøn I1? Eller hvordan er denne nålevende mannen blitt koblet opp til Torbjørn Gjøn?Sett at han ikke er Torbjørn Gjøns etterkommer så vil denne koblingen medføre feilaktige matcher for andre som også kan være etterkommere.Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, han må finne en annen som mener å være etterkommer far-til-sønn etter denne Torbjørn eller hans forFEDRE. Helst selvfølgelig via ei helt anna grein, og helst etter en BROR av Torbjørn Gjøn (eller ei grein som starter så nært som mulig til TG).Så kan disse to sammenligne sitt yDNA, og det skal være nesten helt likt dersom de begge er etterkommere av TG. Er yDNA likt hos begge, men at begge har en felles forfar som har levd flere generasjoner ETTER TG, så kan det jo være at det er feil i slektsforskingen mellom TG og denne felles forfaren.Men har de likt yDNA, så har de i alle tilfelle en felles forfar, og da får de i hvertfall kontrollert sin slektsforsking tilbake til denne felles stamfaren. De vil også kunne konstatere at han har I1.Forvirret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Man må ha i bakhodet at det kan være forskjell på sosial og genetisk far. Om en kvinne har vært sammen med en annen mann like før sitt ekteskap med NN, eller i sitt ekteskap med NN, vil faren likevel være oppført som NN.Det betyr at en papirlinje forsåvidt kan være riktig sammenlenket kildemessig fra generasjon til generasjon, men at det genetisk likevel er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(15) Det var jo dette jeg hadde i tankene i mitt innlegg (13). Da jeg meldte meg inn i Norgesprosjektet ble jeg spurt etter tidligste kjente aner. Jeg svarte ikke. Nettopp fordi man ikke kan vite dette med sikkerhet. Heller ikke når det gjelder kvinnelinjen, i og med at barn også ble satt bort eller forlatt. Det betyr at Torbjørn Gjøn i realiteten like gjerne kan være Bjørn Holdhus eller Sven Bolstad (nabogårdene i Hålandsdalen).Jeg er forøvrig selv 'sosial etterkommer' etter Torbjørn Gjøn, men via flere kvinneledd.Begriper ikke at dette kan være forsvarlig forskning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når du tidligere skrev et spørsmål rundt DNA og forsvarlig forskning, så uttalte jeg meg bare om det, og ikke om slektsforsking.Men dersom TG hadde to sønner, og to etterkommere av hver sin bror i mannsledd har likt yDNA, så må de være etterkommere av TG, med mindre kona hans 'hadde seg' med den fyrrige naboen begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. og det får vi aldri vite...Men, ok, jeg prøver nå å komme med noen eksempler jeg for at vi 'vanlige og dødelige' skal forstå hva dette handler om, for først da kan vi vurdere DNA-forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men da får man nøste på BROR til TG sine mannlige etterkommere. Har disse også samme yDNA, så må det være TG som er faren, med mindre svigerinna til TG OGSÅ fikk barn med samme nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er det ikke kjent noen brødre av Torbjørn Gjøn, meg bekjent. Men noen private slektssider har fire sønner av Torbjørn, Oluff, som er den man kjenner, samt Jon, Bjørn (n 1563) og Sven. Disse tre er forøvrig ukjente, meg bekjent. Videre hadde Oluff visstnok fire sønner, hvorav to av dem hadde barn, både gutter og jenter. Her går slektene videre via bl a Aga og Torsnes (Galtung). Jeg har flere grener tilbake til dem, men som sagt via flere kvinneledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(13) Det er vel den som har tatt testen som er I1 og har oppgitt tidligst kjente ane. Når det gjelder tidligst kjente ane gjelder samme regler her som ellers i slektsforskning, ikke ta noe for gitt men sjekk originaler selv. I dette tilfelle er det altså ikke FTDNA som har 'gitt' Torbjørn Gjøn I1, han er bare oppgitt som tidligst kjente ane til en som har testet I1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er det bare det at det er stor usikkerhet mht hvilke sønner Torbjørn Gjøn hadde. Jeg har nå sjekket den forskningen vi i Strandebarm/Os-gruppen har gjort i den anledning, og det finnes fortsatt lite dokumentasjon i så henseende. Jeg får da en følelse som ved DIS-treff at her kan man komme med slektstavler eksempelvis tilbake til gamle konger. Uansett, jeg har jo meldt meg på, så får vi se hvor dette fører hen.Et spørsmål: Når jeg skulle legge inn tidligste ane på morssiden og på farssiden regner jeg med at det er mor-mormor osv og far-farfar osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har kanskje litt tungt for det, men må få si at jeg ikke helt begriper formålet med dette prosjektet. Først og fremst må en jo (som også flere innlegg berører) ta inn over seg hvor problematisk det er å påstå 100 prosent biologisk sikkerhet fra ledd til ledd (vanskeligere jo lenger bakover i historien en kommer, selvsagt). For egen del føler jeg dessuten et visst ubehag ved et prosjekt som begrenser seg til 'norske' aner. Her kan en jo forresten også støte på visse definitoriske problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Arnfrid (13). Du har selvsagt rett, det var den mannen med ID 85867 som fikk resultatet hg I1. Som Arnstein sier i (14) er det mulig å finne ut litt mer om Torbjørn Gjøns haplogruppe hvis flere direkte mannlige etterkommere kunne ta en DNA test. Men DNA tester kan aldri bevise slektskap, bare øke sannsynligheten, men DNA tester kan lett motbevise slektskap.I (15) nevner Svein hva på engelsk heter NPE, Non-paternity event, og hvis en søker på NPE finnes det mange studier hvor prosenten av NPE kan være opp til 30%, men median er rundt 4%. TG levde ca 500 år siden, dvs ca 20 generasjoner tilbake, så hvis NPE har vært 4% per generasjon over 20 generasjoner er det kanskje en stor sjanse på at det har vært en NPE i den rekken - jeg overlater det til dere som er statistikkere å regne ut sannsynligheten.Men betyr dette da at vi ikke skal tegne store anetree for det er en stor mulighet til at det er galt? Hvor mange generasjoner kan vi legge inn?Det er jo akkurat her at DNA testing kan bli brukt for DNA testen ser ikke på dåpsattesten, men på biologien. Y-DNA og mtDNA testene ser bare på de direkte far-til-far og mor-til-mor linjene, men autosomale tester ser på alle forfedrene.Angående TB og hg I1. I og med at hg I1 er den største haplogruppen i Norge med ca 36% av alle menn er det jo en stor mulighet at TB også var hg I1, ikke bare fra hva ID 85867 hevder.Hvis jeg sammenligner ID 85867s 67 STR markører med de andre 41 hg I1 norske mennene som har registrert seg i The Norway project så har hans 2 nærmeste 'slektninger' en Genetisk Distance 12, dvs den teoretiske MRCA (Most Recent Common Ancestor) av de tre er ca 35 generasjoner tilbake.Kan jeg til slutt be alle dere som har tatt en DNA test med FTDNA å melde dere inn på The Norway Project - vi trenger så mange deltagere som mulig slik at vi kan få et bedre innblikk i den genetiske distribusjon av den norske befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(24) Kan du forklare nest siste setning litt nærmere? 'Hvis jeg sammenligner...'Er det mulig å få vite noe mer om ID 85867s to nærmeste slektninger? Har de ID som jeg kan finne noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.