Gå til innhold
Arkivverket

[#78586] Norgesprosjektet - The Norway Project FTDNA


Gjest Anne M Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Anne. Jeg er en av dem som har fått testet min Y-DNA hos FT. Min mt-DNA ble testet Hos National Geographic, men er for 1 1/2 år siden overført til FT. Det jeg har fått ut av testene er at jeg er en typisk Vest-Europeer (mt-DNA; haplogruppe H, y-DNA haplogruppe I2b1). Jeg har god oversikt over min slekt, både på fars- og morssiden. De fleste linjer går tilbake til 1600-tallet, og noen til 1200-tallet. Jeg er usikker på hva Norgesprosjektet kan gi meg? Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Arnfrid (25). I genetisk genealogi er det to forskjellige typer DNA mutasjoner som brukes når en skal sammenligne test resultatene. Punktmutasjoner, SNP, som bestemmer haplogruppene og STR, som bestemmer haplotypene. Hvis du er medlem av DIS-Norge vil du finne at deres siste medlemshefte, Slekt og Data, som kom ut forrige uke, er et spesialnummer om DNA og der er det en introduksjonsartikkel om DNA som forklarer forskjellen (PS. Jeg skrev artikkelen!) Hvis du ikke er medlem kan vel biblioteket få tak i en kopi for deg.ID 85867s to nærmeste treff er ID 176476 og ID 176312, men de er jo anonym så jeg kan ikke si deg mer om dem.Fredrik (26). Vet ikke om Anne Marit er på ferie så jeg kan kanskje svare litt for henne.Idag er det kanskje ikke my Norgesprojektet kan gjøre for deg, men hva vi forsøker å gjøre er å samle så mange norske DNA testresultater som mulig så vi kan komme opp med en bedre statistikk over det norske genetiske landskap. Den siste (eneste?) artikkelen om Y-kromosomene i Norge var i 2005 hvor resultatene av 1766 menn ble studert, men mye har skjedd i DNA testing siden da, for eksempel studiet var bare med 9 STR markører.Det er idag bare litt over 200 deltagere i Norgesprojektet, men når vi kommer så langt som Finlandprojektet hvor de snart har 2000 deltagere, vil databasen bli en utmerket kilde for å finne mulige aner og slektninger innen din egen norske haplogruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis man bestiller 67 Y-DNA mtDNA fra FTDNA vil man da få alle biologiske aner på far og mor siden eller er det bare far-farfar osv. og mor-mormor osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis man bestiller 67 Y-DNA (pluss) mtDNA fra FTDNA vil man da få alle biologiske aner på far og mor siden eller er det bare far-farfar osv. og mor-mormor osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis man bestiller 67 Y-DNA (pluss) mtDNA fra FTDNA vil man da få alle biologiske aner på far og mor siden eller er det bare far-farfar osv. og mor-mormor osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Michael (30). En 67 markør Y-DNA test vil gi deg 67 STR alleleverdier, dette gir deg din haplotype, pluss noen SNP verdier for å fastsette din haplogruppe. Din far, farfar, etc paternale aner vil ha hatt den samme haplogruppe og haplotype. Det er selvsagt mulig at det har vært mutasjoner i din paternale familiegren slik at haplotypen til en av dine forfedre var litt forskjellig, men SNP mutasjoner som bestemmer haplogruppen hender veldig sjelden, vi snakker om 5-10000 år mellom hver SNP mutasjon.En mtDNA test vil gi deg din mt-haplogruppe og den er den samme som din mor, mormor, etc hadde.De andre aners genetisk detaljer kommer ikke opp med YDNA eller mtDNA tester, men en DNA autosomal test vil gi deg litt av et innblikk i hva deres genetisk bakgrunn var/er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Oddbjørn (23). Jeg må få lov til å spørre deg hva du mener når du sier at du har et 'visst ubehag' med et projekt som begrenser seg til 'norske aner'?Som jeg forstår det kan det være tre grunner til å ta en DNA test. 1. Interesse i pre-historiske folkevandringer så testen er for å finne haplogruppen og haplotypen for å se hvor noen av de urgamle forfedren var. 2. Har mistanke om at det har vært en NPE (Non paternal event) i familien, dvs det er mulig at traditionell forskning ikke er biologisk rett. 3. Interessert i å finne flere aner og slektninger.Jeg foreslår at punkt 3. er det viktigste for de aller fleste som tar en DNA test og for å få den største utnytte av testresultatene må en sammenlign sine resultater med så mange som mulig i den samme haplogruppe og i det geografiske relevante område. For de fleste av oss er dette selvsagt Norge og det er derfor at vi 'adopterte' The Norway Project' på FTDNA websiden og forsøker å få så mange nord-menn og -kvinner som mulig til å melde seg på.Det er ikke så at vi er det eneste geografiske prosjektet, så vidt jeg kan telle er det over 260 geografiske prosjekter i tillegg til de omtrent 6000 etternavnprosjekt under FTDNA så jeg tror ikke det er mange som har det samme 'visst ubehag' som du Oddbjørn. Husk også at alle deltagerne er anonyme, de har bare et kort ID nummer, til de selv bestemmer annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Ubehaget' er sikkert en uberettiget følelse, basert på min manglende kompetanse innen genetikk. Jeg reagerte imidlertid på termen 'opphav i Norge' i innlegg 1. Jeg savner der en nærmere presisering av hva det konkret vil si. For svært mange av oss er det slik at vi ikke skal så mange leddene tilbake før opphavet i mange av slektslinjene er dansk, svensk, tysk, samisk, romani osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Før eller senere går jo alle linjene ut av Norge, i og med at landet ikke var beboelig før etter istiden.Med 'opphav i Norge' forstår jeg det slik at det dreier seg om rett mannslinje så langt tilbake man kjenner til, dvs. med tradisjonelle metoder, altså 'papirkilder'. Om eldste kjente stamfar i rett mannslinje skulle vise seg å være f.eks. en svenske eller en danske, er det vel naturlig å slutte seg til et svensk eller dansk nasjonal-prosjekt, om dette finnes. Men noen av oss har jo mannslinjer fra Norge, og da er Norges-prosjektet relevant for oss. Vi kan jo likevel ha andre anelinjer som går tilbake andre steder i verden i tavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, du har selvsagt rett i dette. En må riktignok kalkulere med noen usikkerhetsfaktorer - i hvert fall for oss som har mange forfedre i uthavnsmiljøene langs kysten, der kontakten med utelandske sjøfolk (særlig hollandske) var tett i noen generasjoner. Det er jo dermed slettes ikke sikkert at alle 'papirfødsler' er biologisk 'riktige'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Oddbjørn (34). Vi kunne sikkert ha uttrykt oss bedre i innlegg(1). I 'gamle'dager da man bare hadde Y-DNA og mtDNA tester var det jo bare de paternale og maternale linjene som var relevante, men nå med autosomale DNA tester er alle aner relevante så hva vi skulle ha sagt i (1) er at all som har en, eller flere, norske aner må være så snill å melde seg på 'The Norway Project'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har bare litt passivt fulgt denne debatten, men så slo det ned en tanke i meg:Min fars slektsnavn (og mitt) kan følges tilbake med sikre data til slutten av 1600-tallet via København til Hamburg-området. I forbindelse med en slektsbok i 1968 om slekten ble det gjort mye arbeid for å finne eldre forekomster av navnet og det ble gjort en rekke funn i Nord-Italia, bl.a. bankierer og 'doger' fra midten av 1300-tallet på deres håndskrevne dokumenter som finnes fortsatt. Er det mulig å få tak i DNA på disse dokumenter og matche mot mitt eller andres DNA idag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Godt spørsmål Leif (39). Dette er litt utenfor mitt kompetans området, men teoretisk (hvis man leser mange kriminalromaner), og med masse penger, er det nok mulig, men hvems DNA, og det vil nok helst bli mtDNA, blir det man finner? Skribenten/kontormannen som skrev dokumentet, en av de mange hundrede av biblotekere som har behandlet det eller en av dine forfedrer? Det vil du aldri finne ut. Og som du sier er det ditt etternavn som går tilbake til Italia, dvs ditt Y-DNA, og ikke din morslinje, i.e mtDNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

Leif (39): Det som er mulig er å teste og sammenligne Y-DNA fra nålevende som med en viss sannsynlighet er direkte mannlige etterkommere i denne linjen.Gamle DNA-spor forringes svært fort. Det har vært mulig å analysere DNA fra arkeologiske funn, men dette er som oftest mitokondrie-DNA som Svein påpeker. Dette fins det svært mye mer av i hver eneste celle. Man har mt-DNA fra funn flere tusen år tilbake, men kun få Y-DNA resultater fra gamle funn: LenkeY-DNA er det kromosomet som har lettest for å forringes (det er minst), og er dermed det vanskeligste å få tak i fra arkeologiske funn osv. Listen over har en henvisning til Birger Jarls Y-DNA som skal være I1, ellers er de eldste funnene for mt-DNA.Det er altså trolig umulig å finne Y-DNA fra de gamle gjenstandene Leif beskriver, men ut fra etternavnlikhet vil det kanskje være mulig å finne nålevende menn i disse områdene som har tilnærmet identisk Y-DNA med Leif?Et annet mulig forsøk er å starte et Family Finder-prosjekt for dem som nedstammer fra denne familien. Et FF-prosjekt tar utgangspunkt i et bestemt ektepar eller en person, men kan sikkert også kalles ”Salicath 1400s Italia”. For å få til dette bør man ha flere testere klare. FF-testene koster en del, $289, men blir i disse dager oppgradert til også å inneholde ”etnisitetsanalyse”, altså estimat av geografisk opphav for testpersonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

Autosomale tester:Arnfrid og andre som har lurt på autosomale tester av Family Finder-typen: Dette er den eneste type test som kan si noe om aner som er i ”hele treet” – Y- og mt-DNA-tester analyserer bare ren fars- eller morslinje. Videoen linket i (32) er svært god for å vise hvordan FF-testen fungerer. Alt dessverre kun på engelsk, men figurene forklarer svært godt selv om man ikke skjønner alt som blir sagt. Videoene på nettsiden er fra Sorenson (SMGF).Slike tester kan også være et godt verktøy for en del av dem som arbeider med kjente slekter i Norden. Det er sjelden vi har flere direkte mannlige etterkommere i mange forskjellige greiner til de kjente slektene, men det fins mange foreninger som gransker i bestemte slekter og der kun de som har ”beviselige linjer” deltar, som f eks Skancke-foreningen. Dersom alle etterkommere av en kjent Skancke (den eldste man kjenner til som har nålevende etterkommere) testet seg med en FF-test, bør flertallet av disse slå ut som slektninger.Dette vil være en måte å angripe ”Losna”-problemet på: få så mange som mulig med sikre linjer til å ta en slik test, og se hvilke gensegmenter som går igjen. Dersom man har individer som helt sikkert ikke har andre felles aner, vil sannsynligheten for at Losna er felles opphav være større. Alle slike beregninger er basert på sannsynlighet, slik at jo flere resultater man har, desto mer kan man finne ut.Feilkilder: * Slektskap gjennom andre linjer. * Testene i dag tester kun 500 000 SNPs, mens hele det humane genom består av ca 3 milliarder slike basepar, fordelt på 23 000 gener * Rekombinasjon gjør at ikke alle etterkommere av en person arver det samme gensegmentet – men man kan likevel være i slekt * For den norske befolkning som har høy grad av inngifte vil estimatene være noe feil: de fleste nordmenn fra samme geografiske område er i slekt med hverandre om vi går langt nok tilbake, og det kan være vanskelig å sortere hva som er hva – her vil nok forskningen justere slektsberegningene etter hvertFamily Finder-testen er mest nøyaktig for det som ligger nærmest i tid, og mer usikker ettersom vi kommer tilbake i generasjonene. Men de finner altså treff spredt over hele anetreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har bestilt en Family Finder Test for ca. 14 dager siden. Er det noen som hvet hvor lang tid det tar før jeg får tilsendt materiale og deretter når jeg vil motta resultat? Vi har en gammel familiehistorie omkring en person, som ble født uekte i 1788 og jeg håper at en Family Finder Test kan hjelpe meg på vei til å få bekreftet eller avkreftet min(vår) tilhørighet til to potensielle fedre.Jeg kan være heldig at noen med tilknytting til de to potensielle farspersoner allerede har testet seg. Det lever en del personer idag etter de to potensielle så jeg må isåfall få overtalt en av disse til å teste seg og jeg må vel regne med å dekke kostnaden for vedkommende.Jeg kommer ikke langt dersom ingen sier seg villig. Hva gjør jeg så for å lokke noen til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

(43) Det tar vanligvis bare en uke eller så fra man har bestilt til man har testsettet i posten. Om du lurer på om det er noe feil der, kan du kontakte FTDNA direkte på email eller telefon. Det kan være at det er noen forsinkelser på grunn av at de har det ekstra travelt, men om du ikke mottar noe i løpet av et par dager, ta kontakt med dem. (mailadresse er info at - osv)Min erfaring med å få andre til å ta prøver er at de fleste er nysgjerrige, og at det som holder tilbake er kostnadene. Om de føler at de trenger mer informasjon, fins f eks god artikkel av Svein Davidsen i siste nummer av 'Slekt og Data' - eller still spørsmål her. Så lykke til med å spore og overtale :-)Om du vil være med i selve Norgesprosjektet også, så er det flott. (Jeg ser ikke ditt navn på listen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

Resultater for Family Finder-testene tar ofte noen uker. Det virker som om det er få problemer med disse, mens det for f eks FGS mito-tester iblant er lange forsinkelser.Jeg antar at du uansett vil synes ventetiden er for lang, men lykke til. Husk også at denne testen er forholdsvis ny, altså er det kanskje ikke så mange treff med en gang, men flere kommer stadig til ettersom flere testresultater fra nye testere kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har tatt FF og har en del treff i USA. Alle sammen har norske/svenske forfedre. Foreløpig har jeg ikke funnet noen felles forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Her er det minst ti vise som kan svare, og som dåren tillater jeg meg derfor å spørre: Hva er det dette dreier seg om? - håper det finnes i det minste EN pedagog blant de ti vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Berit(46)De du har fått treff med, hvor langt tilbake i tid dreier det seg om?Til Ole(47)Da jeg har fått med meg i grove trekk hva det dreier seg om så kan sikker du også få til det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg fått utstyret for å teste meg med Family Finder. Må man være helt frisk når prøvene tas, - jeg mener mht bakterier eller virus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Arnfinn(49)Jeg tror ikke det skulle ha noe å si. Hvor lang tid tok det innen du mottok utstyret etter at du mottok bekreftelsen? Jeg mottok bekreftelse med kitnummer og password den 24.6.i.å.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.