Gå til innhold
Arkivverket

[#78586] Norgesprosjektet - The Norway Project FTDNA


Gjest Anne M Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Arnfrid (74). Nei, dette var ikke hva jeg trodde det var.Vet ikke hvor mye engelsk du forstår, men skal forsøke å oversette etc. 1. Vi har sendt 3 prøve kit for å være sikker på at vi får en god prøve.2. ID nummeret på røret, Release Form og plastposen må være den samme.3. Med rene hender åpne plast posen uten å skade skraperen. Behold plastposen med ID nummeret så du kan legge inn rørene etter at du har tatt prøven.4. Bruk en av kinnskraperne, skrap med litt makt på innsiden av kinnet flere ganger (ca 60 sek). En god skraping produserer en god prøve. En svak skraping vil produsere mindre DNA og kan forsinke resultatet.5. Ta ut det lille prøverøret med ditt ID nummer. Skruv av lokket og forsiktig trykk på toppen av skraperpinnen slik at skraperen faller ned i røret like under såpevannet. (vennligst ikke skyv skraperen ned i bunnen av røret.. da er den vanskelig å få ut) 6. Ta bort skraperpinnen slik at selve skraperen blir igjen i røret. Skruv lokket på hardt så kvaliteten av prøven holder seg. Røret med skraperen må beholdes at romtemperatur. Det er imidlertid ikke noe problem med å sende prøven med normal post, sommer eller vinter.7. Etter 3-4 timer gjenta stegene 4 til 6 med den andre og tredje skrapere og rør med ditt ID nummer.8. Legg rørene i plast posen med ditt ID nummer. Legg plast posen og release brevet i den adresserte konvolutten og send den tilbake til FTDNA etc.Håper dette svarer på alle spørsmålene dine, selv om norsken min ikke er helt 'up to scratch'.Hvis det er mere bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

'Soapy solution' betyr vel egentlig heller ikke 'såpevann', men 'såpeaktig (såpelignende) væske'.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Svein(71)Takk for svar og hjelp. Jeg scanner over resultatene på Y-DNA og mt-DNA fra SMGF og jeg har krysset av ved mine resultater. Elste oppgitte mannsperson i slektstreet mitt er Anders Otto Olsson, 2.10.1842 Sverige og kvinne Alvilde Hansen, 6.8.1878 i Oslo

bilete9750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Svein(71)Takk for svar og hjelp. Jeg scanner over resultatene på Y-DNA og mt-DNA fra SMGF og jeg har krysset av ved mine resultater. Elste oppgitte mannsperson i slektstreet mitt er Anders Otto Olsson, 2.10.1842 Sverige og kvinne Alvilde Hansen, 6.8.1878 i Oslo

bilete9750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hans Petter (81).Jeg fant resultatene dine på SMGF ved å kjøre mine verdier, som jeg har på SMGF filen mot Search Surname - Olsen. Fant da flere av dine allele verdier og med å endre mitt input litt også noen flere. Som du kan se på det vedlagte skann har du nå 22 av de 37 allelene. Du må bare være tolvmodig å endre en allele i gangen til du finner alle. Hvis jeg husker rett er det bare så mange search en kan gjøre per dag så det kan ta tid!!Ved å sette inn de 22 verdiene i Whit Athey's predictor kommer du ut med 99,9% haplogruppe I1. Han har jo ingen subgrupper til I1, så for det trenger du kanskje en Deep Clade I1 test, men før det kan du jo, når du har funnet alle 37 STR allele verdiene, sammenligne deg med alle de andre på f.eks ysearch så du kan se hvilken undergruppe du er nærmest.Skal se litt på mtDNA resultatet ditt senere.

bilete9757.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hans Petter,En ting jeg glemte å nemne. På DYS389II har du match med verdien 29, men jeg har match med 30... det forstår jeg ikke, hvis det ikke er to med de samme Olsen og Olsson forfedre!!, men med to forskjellige DYS389II allele verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til SveinTakk for at du hjelper meg. Jeg ser at du har funnet 22 av 37 alleler. Jeg forsøkte for noen minutter siden, men fikk kun 9 av 36 aleller som jeg har scannet inn? Enten er det for sent på kvelden for meg eller så forstår jeg ikke hvorfor det endrer seg hele tiden. Jeg vil forsøke imorgen å søke på nytt etter flere alleler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hans Petter, Her er alle dine 37 alleler (lab standard: FTDNA). Ser at du har flere sjeldene verdier for I1. Fra haplotypen din ser det ut til at du er L22 (I1d). Ca.50-60% av alle I1 i Norge er i denne gruppen.Odd K. Stuvstad

bilete9759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Jag måste korrigera mig själv.Det finns faktiskt DYS390=24 inom I1d så det är möjligt att det är I1d speciellt då du också har DYS455=8 vilket är ett ganska säkert märke för I1 ser också DYS462=13 vilket pekar åt I1d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Odd (86).Se mitt innlegg (84). Du finner DYS389II match på 28, så nå har vi 28, 29 og 30 som match for denne markøren! Dette kan jeg ikke forstå - kanskje det har noe med searchverdien av DYS389I hvor du har 12, som må være den rette verdien, Hans Petter har 13 og jeg 14, men jeg kan ikke akkurat se hvordan searchalgoritmen er for å gi disse svarene. Kan noen foreslå en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Odd(86) Kent og SveinHer kommer resultet fra Whit Athey's Haplogroup Predicator. Jeg har forstått det slik at I1d er en urnorsk/skandinavisk haplogruppe, som også tilhørte vikingene? 35% av den norske befokningen har I1d?

bilete9765.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Vad jag förstått så är I1 den äldsta gruppen och alla andra subgrupper senare muterade ur I1. MRCA för I1 räknar man ha funnits någon gång för ca 4500 år sedan enligt prof. Ken Nordtvedt.Nordtvedt använder egna beteckningar på de grupper han funnit och som han bestämt genom STR bedömningar de kan inte ännu bestämmas genom SNP test. I1d L22 brukar benämnas L22-N eller L22-uN för Norse och ultraNorse.Man bör komma ihåg att detta bara är hans egna benämningar för att kunna hålla reda på de olika typerna. Mycket lättare att säga Norse eller ultraNorse än att säga ' den typen som har 23 i DYS390 och Kittler High-Low i DYS 385ab . ... osv '. Därifrån kommer väl tron på att I1d skulle vara 'ur-norsk' och liknande. Man kan ju undra varför han valt att kalla 'I1' för I1-ASgeneric dvs AS=Anglo Saxon och inte bara I1generic om I1 nu menas att ha sitt ursprung i det som nu är Danmark.Vad vikingar hade för haplogrupp är det ingen som vet med säkerhet. Det var troligen alla möjliga folkslag och stammar som kunde ingå i de grupperna men att gissa att en stor del kan ha tillhört haplogrupp I1 är nog inte så fel.Istället för Nordtvedts beteckningar så föredrar jag de beteckningar som används inom ISOGG som I1, I1d osv. men numer ser jag att många använder både I1d och t.ex. L22-ultraNorse.ISOGG http://www.isogg.org/tree/ISOGG_HapgrpI.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hans Petter (82). Jeg har sett litt på dine mtDNA resultater, men jeg kommer ikke langt. For det første kan jeg ikke finne noen med bare 'Hansen' som mtDNA ane i SMGF så jeg vet ikke hvordan du fant de verdiene du viser. Hvis de 17 treff du viser der er riktig har du ingen treff i Mitosearch databasen så vi kan ikke finne ut hva din mtHg er på den måten.Hvis du ser på listen av 'defining mtDNA mutations' i Lenke er det vanskelig å si hvor du passer inn, men du har noen av mtHg T og/eller T2 mutasjonene, men du har mange flere også. Dessverre tror jeg ikke det en 'Athey' for mthaplogrupper. Skal fortsette å se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Svein(92) Jeg har vært bortreist noen dager og igår tok jeg ut en ny utskrift som jeg vedlegger. Ved en liten sjekk har jeg i defining mtDNA mutations funnet fire H, to V, to K, en T og en X. En skulle tro at jeg tilhører haplogroup H eller HV?Jeg får heller ingen treff i Mitosearch?

bilete9810.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Viser til mitt innlegg nr. 42 og øvrige innlegg omkring autosomal test eller såkalt 'Family Finder' hos FTDNA.Idag mottok jeg en mail ifra en person som har fått gentreff med meg som 5th cousin og hun ønsker å finne mer ut av sitt slektsskap med meg. Jeg har ikke mottatt noe beskjed om at min test er ferdig hos FamilytreeDna.com, men den kommer vel etterkant?Jeg har fått treff med 2 personer i 4th cousin(Fem-menning?) og 53 personer med 5th cousin(Seksmenning?) og noen få er norske.Er det slik å forstå at det ikke vil fremkomme treff lenger tilbake enn 5th cousins og at man fra det leddet på egenhånd må forske seg lengre tilbake i fellesskap med den enkelte person som man har fått gentreffet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg ser litt på testmulighetene og lurer på om mtDNA og mtFullSequence. Har jeg rett hvis jeg mener at den siste er en utvidelse av den første? Noen som vet?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M Berge

@Hans Petter: Se (42) og (69) for noe mer informasjon. Generelt vil en FF-test finne de fleste slektninger innen 5-6 generasjoner, men også svært mange slektninger langt utenfor dette, altså med felles ane mye lenger tilbake.@Anne: Man kan teste mitokondrie-DNA på tre nivåer.a) HVR1b) HVR1 og HVR2c) Full Genome Sequence (= hele genomet)'This test is for all three regions of the mitochondrial DNA: HVR1(16001-16569), HVR2(00001-00574), and the coding region (00575-16000). The entire mitochondrial genome is tested and this is the last mtDNA test that a person would need to take. A perfect match indicates a common ancestor in recent times. Results identify the ethnic and geographic origin of the maternal line.' ----------------For a) og b) er det mulig å kjøpe utvidelse av testen til neste trinn eller FGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Kanskje jeg var litt uklar, men det jeg tenkte på var at tok jeg mtFullSequence, så er det unødvendig å ta mtDNA først. da har du tatt alt? Hva er FGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(97) FGS = Full Genome Sequense, altså testing av hele genomet av mtDNA. Det er helt klart en fordel å ta en FGS-test. Da tester du alt, ikke bare HVR1 eller HVR1 HVR2.Ved siden av at dette er den eneste testen som kan bringe et resultat innen historisk tid, er det ofte også bare ved en FGS-test at man får greie på underhaplogrupper, altså at man tilhører f. eks. H5a1 (som jeg gjør), istf. bare H5, som er det du kan utlede hvis du bare tester HVR1 HVR2.Man bør imidlertid merke seg at det er langt færre som har testet sitt mtDNA på FTDNA enn Y-DNA, så man kan faktisk komme til å vente ganske lenge på en match på hele genomet. Jeg har ennå ikke fått noen match, og det er vel en 1-2 år siden jeg oppgraderte til FGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Anne M. Berge m.flere,Jeg har gjennomført en Family Finder test hos FTDNA og jeg har nå kontakt med en person som kan være interessert i å ta testen. På bakgrunn av en gammel historie i vår slekt dersom den er sann tilsier at personen jeg har kontakt med og jeg skal møtes i 9. generasjon hvor våre anmødre er kusiner. Vil jeg få gentreff med personen i Sverige? På 11. generasjon har vi felles anfar, f.1612 og anmor, f.1608.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.