Gå til innhold
Arkivverket

[#78593] Skomakerverksted i Strandgaden i Bergen i 1916


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

I 1916 da den store Bergensbrannen startet bodde min oldefar Mikal Johannesen i Strandgaden i Bergen.Han hadde skomakerverksted og bodde ovenpå verkstedet. Skomakerverkstedet brente ned.Er det noen som vet om det finnes noen oversikt over skomakere i Bergen på den tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Visst du slår opp i ei adressebok for Bergen, finn du skomakere og andre! I adressebok for 1920 under skomakere er det ein M Johannesen i Strandgaten 80. Din oldefar? I personregisteret er det to stk Johannesen, ein Michael og ein Mikal. Sjå her: http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exeMarianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Min oldefar døde i 1918.Adressen i folketellingen 1912 har jeg.Det er adressen da Bergensbrannen i 1916 startet jeg prøver å finne ut.Men det er nok vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg ante ikke at det fantes adressebok for 1915 eller 1916! Håper noen har som kan se etter for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Berge Person

I 1885 teljinga for Bergen finn eg skomagermestre: '32792 Strandgaden 21, 2 Etage Johanes Pedersen f1817i Bergen' og i'32796 Strandgaden 21b, 1 Etage Anders Johannesen f 1834 i Haus Presteg.'Mvh Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Berge Person

I folketelling 1900 for Bergen er '32796 Mikal Johannesen Skomagerdreng 1884 Herlø' i Øvregade lille.Mvh Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det er 2 Mikal Johan(n)esen som dør i 1918 21 juni adresse Abs Beyersgt 33 og 10 nov adresse Vestre Torvgate 5Du finner de i det scannede skiftematriale for Bergen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det finns Adressebog for Bergen 1915/16. Bergen off Bibliotek har den sjølvsagt. Men kanskje ikkje nokon privatpersonar som er så heldige å ha eit eksemplar.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.