Gå til innhold
Arkivverket

[#78596] Anne Christensdatter f.1812 Fåberg, Oppland-Nes Hedmark. Tydehjelp


Gjest Sigrun Knutrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrun Knutrud

I 1812 ble det født 3 Anne Christensdtr i Fåberg: Anne Christensdtr Mitjørstad f.5. mars Anne Christensdtr Balberg f.19. april Anne Christensdtr Langsæth f.27. juniHvem av dem er 'min' Anne? I de opplysninger jeg har om henne finnes ikke fødselsdatoen, men heller nå til at det må være Anne Christensdtr Langsæth. Kan noen be/avkrefte dette? 'Min' Anne flyttet til Nes, Hedmark i aug.1841 der hun fikk et barn, Marthe Maria 21. 11. 1841, uægte, med far Gudbrand Olsen.Fåberg, ministerialbok nr.5 (1836-1854) utflyttede s.716 nr.31: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8934&uid=ny&idx_side=-325>LenkeHva står det her? Noe med Schøien, Agger... 14 aar????Nes, Hedmark, ministerialbok nr.3. (1827-1851) innflyttede s.332 nr.31 Lenkeog samme: fødte og døpte kvinner s.112 nr.53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skal se litt mer på dette men det er jo litt rart da at Anne Christensdatter 29 år flyttet til Nes 30/8-1841 og får barn 21/11-1841... Hun må ha vært gravid da hun flyttet??? Den som flyttet fra Faaberg til Agger 22/4-1848 er 28 år så det er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Kent:Takk for hyggelig tilbakemelding! Ja, jeg kjenner til Richard, og har sendt ham en mail. Siden dette berører flere områder enn Fåberg,tenkte jeg det kanskje var flere som sitter med kunnskap.Hans: fint at du vil se på dette! du skriver at Anne som flyttet 22/4 1848 er en annen. Ja, men slik jeg forstår kirkeboka,Fåberg (1836-1854 s.716 nr.31): er det slik jeg oppga i(1):utflyttet 13.aug. 1841 (Det står 1842 lenger ned på siden) Prøver meg med ny lenke-den fungerer visst ikke hos meg:LenkeOppgitt alder kan vel være litt tilfeldig, upresis? I FT 1875 og ved dødsfall 7.1. 1893 er 1812 oppgitt som fødselsår (54 år i FT 1865). 'Min' Anne Christensdatter forble ugift, og det er kanskje ikke så rart at hun reiste bort for å føde? Jeg tenker meg at hun, og evt. Gudbrand Olsen kanskje kjente noen på Enger, familie? En av fadderne heter Theodorius Olsen? Når det gjelder Martha Marie (noen ganger kalt bare Marie), har det i familien alltid blitt sagt at hun ble født på Nes, selv om det opplyses litt forskjellig i FT.Dersom det skulle vise seg å være Christen Syversen Langsæth som er Annes far, kan det kanskje være en ledetråd at han i FT 1801 står oppført som Compagnie tambour? Kan det ha noe med flytting til Agger å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Videre: Hvis det tydes korrekt at Anne har bodd 14? år på Schøien i Aker,før hun flyttet til Nes, har jeg erfart at melding om flytting kan bli gitt flere år senere enn den faktisk skjer. Jeg har ikke funnet henne som konfirmant i Fåberg, men de to andre Anne i 1827, så hun kan jo ha flyttet allerede før hun ble konfirmert? Christen Syversen Langsæth døde 2. juni 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Anne: Jeg har sett på den muligheten tidligere, men så lenge jeg ikke vet noe mer om Gudbrand Olsen, kan det vel forsåvidt være hvemsomhelst!? Han behøver jo ikke engang ha bodd på Nes, selv om moren og barnet gjorde det. De giftet seg aldri, men Marthe Marie ga sin første sønn navnet Gudbrand. Denne Gudbrand du henviser til var jo en del yngre enn Anne, men det var vel ikke så uvanlig det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne Christensdatter 29 til Nes 1841... Kan Gudbrand Olsen også være fra Faaberg? I 1865 er det en Gudbrand Olsen selveier på Konnerud f. ca. 1825 Faaberg.....Ellers kan det jo tenkes at han som flytter til Nordland i 1848 kan være faren..nåla i høystakken dette her når en ikke har så mye faste opplysninger å gå etter. Anne Christensdatter 29 til Agger....hvor kommer de 14 årene inn. ser jeg for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Hans: takk for innspill!. Gudbrand Olsen- foreløpig som nåla i høystakken, ja (innlegg 7). Kan han være bror til Theodorius Olsen, fadderen til Marthe Marie? Var det vanlig for ugifte mødre å bruke sine fedres navn på egne barn?-det meste blir spekulasjoner. Men om det står ved M.M.s fødsel at han ikke er i militærtjeneste (slik er det tolket en gang), kan det finnes noe sted å lete videre?Og nei, det kan like gjerne være jeg som ser dårlig!- nettopp det som står ,to linjer, ved Annes utflytting fra Fåberg er vanskelig å tolke, bortsett fra Schøien, Agger.Jeg fikk en tolkning for lenge siden, og at det dreide seg om mange år som hun hadde bodd et annet sted-men da var jeg dessverre tidlig i prossessen!-og fikk ikke med meg alt- Jeg har også sett etter hennes konfirmasjon i ulike kirkebøker for Oslo uten å finne henne. Anne og Marthe Marie flyttet tilbake til Fåberg og ble der hele sitt liv. M.M. levde helt til 1936/37- kanskje det er mer å hente når FT 1910 kommer? De var min tippoldemor og oldemor, men det ble aldri sagt noe om Gudbrand Olsen.Om Anne: Jeg har også forsøkt elimineringsmetoden, og mener å ha funnet at både Anne Christensdtr. Mitjørstad og Anne Christensdtr Balberg giftet seg og fikk barn i Fåberg. Derfor tror jeg etter hvert at det må være Anne Christensdatter Langsæth som er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sigrun Knutrud

En sannsynlig kandidat er Anne Christensdatter f. 4.jan 1813 v. Nordhove, Fåberg, tvilling med bror Christen. Utfyttet fra Fåberg med attest 13.aug. 1841, der det står: 'til gaarden Schøien i Agger , hvor hun i 14 aar skal have opholdet sig'.- men flyttet altså til Nes, Hedmark- Broren ble konfirmert i Fåberg 11.5.1828. Finner ikke Annes konfirmasjon, hverken i Fåberg eller Aker. Har også sett på folketelling i Aker 1834 uten å finne henne der. Noen som kan hjelpe meg videre med dette mysteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Sigrun Knutrud

Hvilken Anne Christensdatter som flyttet til Nes H. er fortsatt uklart. Hun oppgis å være 28 år på flytteattest (13/8 1841), og 29 år ved innflytting til Nes (31/8 1841). I FT for Aker, nedre Gjelderaas Fjerding dat. 5.jan.1841, finnes en tjenestepike Ane Christensdatter 26 år hos stiftamtmann Thygesen på Skøyen gård (Nordre Skøyen hovedgård) i Østre Aker. (Visste ikke at det er to skøyengårder). Alderen stemmer jo ikke helt, men navnet er sjelden i Aker, så langt jeg har sett. Samme sted FT dat. 6. feb.1840 finnes arbeidsdreng Gulbran Olsen 19 år.Gulbrand Olsen Enger, Nes Hedmark, foreslått i (5), er en aktuell kandidat som barnefaren, og jeg har åpnet et nytt tema om han/evt andre aktuelle kandidater. LenkeDen Anne f. 4.1.1813 i (10) som Richard Fauskrud ved Opplandsarkivet har foreslått, passer godt inn i historien, bortsett fra f. år. Hun ble konfirmert 14. juni 1829, året etter tvillingbroren, begge med bosted n. Lunde i Fåberg.Kilde: Fåberg i Fåberg,1818-1837, klokkerbok nr. 4, s. 513, nr. 43 Fåberg, ministerialbok nr 3, 1818-1833, s.505 nr. 43FT 1865 er det også en Anne Kristensdatter 54 år , ugift tjenestepige v Randgard FT 1875 en Anne Kristensdtr v Kuru, nedre Smestad, f. 1813, mor til Kristine Kristine er født 17.6.1849, med far Christen Johannesen Randgaard-utvandret til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

Kanskje nyttig for andre også: En kandidat i (1) kan utelukkes: Anne Christensdtr Langsæth f.27.juni 1812. (Foreldre Christen Syversen Langseth og Anne Amundsdtr. Traaseth) Har funnet henne som ugift,syerske i Christiania FT 1865 (nr. 40308):[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=f60301&gardpostnr=1569&sokefelt=skjul>Lenke FT 1875 (nr.67070):Lenke FT Christiania 1885 (nr.64338):Lenke Dødsfall 12.4. 1887, Grønland 1881-1893 s.304 nr.51 (riktignok Øier opplyst som fødested, men adr.stemmer med FT):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.