Gå til innhold
Arkivverket

[#78597] Eli Endresdatter/ Endre Evensen/Even Endresen fra Sigdal / Krødsherad


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Simensen

Eli Endresdatter født ca. 1798 på Glesne i Krødsherad. Giftet seg 7. Februar 1822 med Ole Christophersen fra Schinnes i Krødsherad. Ole Christophersen døde i 1848, men når døde Eli Endresdatter?Hun var datter av Endre Evensen født ca. 1769 på Enderud i Krødsherad og Thurj Aslesdatter født ca. 1775. Disse giftet seg i Krødsherad 20. September 1795 i Krødsherad. Finner ikke disse personene i kirkebøkene, verken når de ble født eller døde. Finner dem bare i 1801-tellingen for Sigdal. Endre Evensen var sønn av Even Endresen, står oppført i 1801-tellingen for Sigdal som 60 år gammel og enkemann. Noen som vet hvem hans kone var og når de begge døde?Håper på hjelp:)Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Tror nok dessverre hun er litt for gammel. Når jeg ser i 1801-tellingen for Sigdal finnes det riktignok en Thuri Aslesdatter født i 1769, men hun er gift med en Bjørn Narvesen. Den Thuri Aslesdatter jeg søker er oppgitt i den samme tellingen som 26 år, altså født engang mellom 1774 - 1776, og er gift med Endre Evensen og bosatt i Krydsherret (Krødsherad) i Sigdal. Det kan jo tenkes at hun slettes ikke var født i Krødsherad, men i et nærliggende område.Takk allikevel.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

I samme linken som i (2) side 116-118,1774, nederste høyre hjørne, finnes navnet Thuri, men jeg klarer ikke å tyde resten.Forøvrig kan jeg opplyse at paret Asle Gunnarsen og Live Fingardsdtr på Grønhovd fikk en datter Turid i 1778. (ref. Sigdal bygdebok) Broren Engebret Aslesen, f. 1772, g.m. Guri Eriksdtr., flyttet til Sand i Rogaland i 1805. (I nevnte bygdebok står det at de flyttet til Sand i Kristiansund, men dette er beviselig feil.) Denne familien har brukt navnet Turi, Turine i senere ledd.Mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellinor Simensen

Eva: Tror dessverre ikke dette er den riktige Thuri heller. Har sjekket 1801- tellingen for Sigdal og det finnes 3 Thuri Aslesdatter i den aktuelle alder; en født i 1769, en født i 1778 (som nok er den du har funnet) og en som er født engang mellom 1774 - 1776. Det er nok hun som er født mellom 1774 og 1776 jeg er ute etter.Men takk allikevel.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Ja, det er dette paret jeg leter etter. Har funnet giftemålet i kirkebøkene, men kan verken finne hans eller hennes fødselsdato eller hvor de eventuelt er født. Hans far står oppgitt i 1801-tellingen for Sigdal/Krødsherad som betler Even Endresen og skal være enkemann.Det er alt jeg har funnet ut så langt.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.