Gå til innhold
Arkivverket

[#78598] Tydehjelp kirkebok for Stjørdal 1842


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Anne Lise.Med forbehold:Arne Rollufsen Wold, Karen Andersdatter Wold, Ingeborg Jørgensdatter Wold, Lars Pedersen Islandsgjerdet, Lasse Johnsen Island og Lars Gutormsen Island.Litt usikker på om det står Islandsgjerdet.Gården Island ligger i Hegra.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Prøver igjen da.Fortsatt med forbehold.Er ikke sikker på den første.Olav Henriksen Hollan, Olava Ivarsdatter Vold, Halvor Ivarsen ....?, Ingebrigt Arntsen Graabrek, Ole Halvorsen ....?V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen. Det kan se ut som det står Ole Halvorsen Sutteren på slutten, men kan det være Ole Andersen Sutterøn?(det var farfaren) som levde helt til 1860. Det er i håp om å komme videre på besteforeldrene til barnet og søsteren Gurina jeg legger inn fadderne her. Fadderne kunne jo være nære slektninger til barnet, men også fjerne slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Tror det står Sutterøen både på nr.1, 4 og 6.Du har nok rett der Anne Lise.Kommer tilbake hvis jeg finner ut noe.V.h. odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

I bind II del II side 151 finner du Anders Olsen og Marit Pedersdatter.Anders er sønn av Ola Johnsen Groen og Beret Andersdatter. De giftet seg 14.januar 1790.Marit er datter av Peder Johnsen Hilgjerdet.Hvis du ikke har bøkene så er jeg selvfølgelig behjelpelig.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også kommet tilbake til Peder Jonsen Hilgjerdet/Gidsken Eriksdatter Torp som foredre til Marit, og Berit Andersdatter/Ole Andersen som foredre til Anders Olsen. Hadde håpet at noen av fadderne til Anders og Marits barn kunne være søskenbarn av disse, og tenkte å prøve å følge fadderne bakover der det var mulig slik at jeg kanskje endte opp med å finne ut mer om besteforeldrene til Anne Martha, Gurina og deres søsken. Merker meg at flere i søskenflokken til Gurina og Anne Marhta har faddere blant etterkommerne til Jon Henriksen Holan født 1725(ifølge Skatvalsboka). Det gir jo mistanke til at dette kan være far til Marits far Peder Jonsen Hilan som skal være født ca 1757, men Peder er ikke nevnt som sønn der. I såfall må Jon ha vært gift tidligere enn da han giftet seg i 1765, eller eventuelt fått sønn Peder før ekteskapet. Det er det jeg til nå har greid å få ut av å føre fadderne til Anders Olsens og Marit Pedersdatters barn. Også en av fadderne til Ole Andersen døpt 1822 gir mistanke i en bestemt reting. En av fadderne var Peder Pedersen Spende, som jeg har funnet ut var gift med Gjertud Eriksdatter Mæla født ca 1769(kan være søster av Gidsken Eriksdatter Torp?). Så å skrive opp fadderne har i det minste gitt meg mer å tenke på, men til nå er det vanskelig å få bevis for teoriene.Er også nå ferdig med avkskriften av skiftene for Skatval 1786-1823, og har ikke funnet noe mer sikkert der når det gjelder disse. Noen skifter mangler, for det var så svak skrift på enkelte av skiftene i perioden 1787-1802 at jeg har måttet utelate noen skifter. Har også skrevet inn skiftene for Stjørdal 1786-1823, men mangler noe i registreringen og korrekturlesning. Der måtte jeg utelate ca 10 skifter på grunn av svak skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.