Gå til innhold
Arkivverket

[#78599] Mari Hansdatter Ottestad i Stange, f. ca. 1752.


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Mari Hansdatter Ottestad ble gift i Stange 16. nov. 1775 med Embret Hallvordsen Sætre fra Elverum: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9117&idx_id=9117&uid=ny&idx_side=-104>Lenke. De ble brukere på en del av Hemmer-Sætre (Vestre Sætre) i Sørskogbygda, Elverum, og hadde barna Hallvord, f. 1776, Marte, f. 1779, Hans, f. 1782, Helene, f. 1784, Johanne, f. 1788, og Anne, f. 1792. Hans døde tidlig, Hallvord var gift og bosatt på Søndre Sætre, mens alle døtrene flyttet ut: Marte til Romedal, Anne til Vang og senere Løten, og Helene og Johanne til Tromsø.I 1801 er Embret og Mari her: Lenke. Mari Hansdatter er 49 år i 1801, altså født ca. 1752. Hun døde i Elverum 28. nov. 1833, med oppgitt alder 86 år. Ettersom hun og Embret giftet seg i Stange, var hun trolig derfra.Jeg har funnet ei Mari Hansdatter som døpt i Stange 13. søndag etter trinitatis 1752 (27. aug. 1752), datter av Hans Amundsen og Marte Andersdatter på Nordvieie (Lenke). Nordvi ligger i Ottestad og var en stor gard med mange plasser.Hun kan være lik en av disse konfirmantene, som holdt til relativt langt unna Nordvi:Mari Hansdatter Helset, 17 år, konf. 1. okt. 1769 i Stange: Lenke. Helset er navn på to ulike garder i Stange, begge ved Tangen.Mari Hansdatter 'Votsand', 17 år, konf. 2. okt. 1768 i Stange: Lenke. Våtsand var en plass ved Tangenvika, ikke langt fra Skabberud.Jeg finner ikke den andre som døpt. Jeg kan ha oversett henne, kirkeboka kan være mangelfullt ført, eller hun kan være født utabygds.I ei husmannsstue under Vestre Frang i Stange hovedsokn bodde i 1801 enka Mari Hansdatter, også 49 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lettere å lese denne transkripsjonen av vielsen? LenkeFant ikke noen opplysninger om paret i mine gamle Stangebøker. Kan det være at skifter kunne hjelpe med svar på hvilken Mari som var denne rette av de du lister opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne var lei. Det er bare en Mari Hansdatter f. 1740-54 og det er i 1752. Den neste er f. 1760..... Ikke enkelt å vite hvem av de to i 1801 som er født i STange 1752. Eneste indikasjonen er at hennes mor heter Marthe og hun i Elverum får jo en datte ved navn Marthe. Dette er ikke noe bevis, bare at muligheten er der for at hun kan være døpt 27/8-1752 Nordvieie av Hans Amundsen og Marthe Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takker for innspill så langt. Det ante meg at dette kom til å bli vanskelig.De mulige foreldrene Hans Amundsen og Marte Andersdatter hadde bl.a. en sønn Amund Hansen, døpt 20. nov. 1757. I 1801 finner jeg en Amund Hansen, 45 år, som husmann under Nordre Ottestad, men hvorvidt det er samme Amund er jo helt uvisst. Jeg bare beit meg merke i dette, ettersom Mari Hansdatter som kom til Elverum var på nettopp Ottestad da hun giftet seg, riktignok nesten en mannsalder tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er denne Amund Hansen som døpes her du sikter til ? LenkeKan jo passe med Nordvie :-) Kan det være skifte etter dette paret som gir en pekepinn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hans Amundsen og Marthe Andersdtr. fikk disse barna etter Mari: Erich 1755 Nordvieie gift Johanne Johansdtr Amund 1757 Nordvieie gift 1784 Anne Gundersdatter Anders 1760 Nordvieie mulig gift 1789 Pernille Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ser at en av forloverne til Amund i 1784 var fra Ottestad. Ikke at det beviser noe som helst, men det trekker i samme retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.