Gå til innhold
Arkivverket

[#78604] Johan Joensen Barstad f. 1765 på Ytterøy - hvor ble han av


Gjest Asbjørn Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Værnes

Forsøker å finne ut hvor det ble av Johan Joensen Barstad, født 1765 til foreldre Joen Mogensen Barstad og Marit Johansdatter Stangerholt. Sist 'sett' i skiftet etter onkelen med samme navn som faren i 1788 (faren død i 1766).Jeg har en 'teori' om at Johan Joensen er samme mann som gifter seg med Lisbeth Poulsdatter i Stjørdal 1795, og som dør i 1799 35 år gammel etter å ha fått en datter Marit i 1796 (Lisbet dør 1798). Johan i Stjørdal går under navnet Johan Johansen Fløan ved giftemålet (rådsdreng der), senere Johan Johansen Stokgierdet/Stokmoen/Austokplass. Johan Johansen Stokmoen ses ikke født i Stjørdal, likeledes ses heller ikke Johan Joensen Barstad på Ytterøya etter konfirmasjonen 1780 (det fremgår ikke av skiftet i 1788 om han da bor der, men han er ihvertfall i live).Av indisier jeg har er alder, navnet på datteren, samt et 'sagn' som sier at Johan Johansen Stokmoen skulle stamme fra en svensk offiser Scharfenberg. Dette sagnet stammer direkte fra datteren Marit, det er tenkelig at Scharfenberg er en mistolking av Stangerholt fra en utydelig håndskrevet kilde Det er også tenkelig at Stangerholtene stammer fra svenske innflyttere på 1600-tallet, tilknyttet kobbergruvedriften på Ytterøya (Johan Jonsen Barstad har en onkel Matz Stangerholt, det er jo utvilsomt en svensk navneform).Bare løse tråder som dere ser, men kanskje noen vet noe mer konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Vigen

Hei. Ser du ikke har fått noen reaksjon på spørsmålene dine. Jeg er også borte i disse slektene uten at jeg har de navnene du nevner. Mitt bidrag er å fortelle at Stangerholdtnavnet kommer fra gården Stangerhold her på Ytterøya. Den gården er mye gamlere enn da det var gruvedrift her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra Rootsweb:# Name: Johan Johnsen BRUSTAD # Sex: M # Birth: 1765 in Barstad, Ytteroy Krk (16/6/65) Norway # Death: 13 MAR 1822 in Norway [url="http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:1821239&id=I253>LenkeTelling 1801.Johan Johnsen og Maren Clementsdatter bor på Hogstad i Inderøy: LenkeDet er kanskje vielsen deres man finner på høyre side?(Gift 15 okt 1789 i Ytterøy): Lenke Ifølge opplysningene på RootsWeb fikk de en sønn Johannes,født på Hogstad i Inderøy i 1802.Konfirmasjonen til Johannes Johnsen Hogstad. Konfirmert i 1817: LenkeJohannes Johnsen Hogstad giftet seg med Ingebor Anna Nilsdatter den 23 nov 1821:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei AsbjørnJeg ser at Ann-Mary allerede har funnet ut det jeg fant fram i natt, men jeg sender inn innlegget mitt allikevel :).Etter at Joen Mogensen døde i 1766 giftet enka Marit Johansdatter seg året etter med Daniel Poulsen. Paret bor først på Barstad før de blir husmannsfolk på Tangen under gården Brustad hvor hennes foreldre bodde.I 1789 blir en Johan Joensen gift med Maren Klemetsdatter og flytter samme år til Inderøy etter å ha kjøpt gården Hogstad. På den tida kaller han seg i panteregisteret/panteboka for Johan Joensen Brustad. I 1801 tellinga finner du også paret på Hogstad på Inderøy, begge er innført med alder 36. I samme telling finnes forøvrig fortsatt Johans mor med familie som husmannsfolk under Brustad, det samme gjør også Marens søster, Gunnil Klemmetsdatter og hennes mann Henrik.I 1791 tellinga for Ytterøy finnes Johan innført som dragon/soldat under legdet Laugsand (hos sin fetter Mogens/Mons Danielsen), det står da at han har bosted på Hogstad på Inderøy. Johan døde også der i 1822, innført som 58 år gammel. Det finnes ingen andre Johan Joensen enn din mann født på Ytterøy i perioden 1760-1770 og det ser ut som om det er han som flyttet til Inderøy. En måte å bekrefte/avbekrefte dette på er å få tak i ei militærrulle han er innført i, en hovedlegdsrulle eller mønstringsrulle for 1. Trondhjemske regiment - kompaniene Ytterøy eller Inderøy -, og se hva som står innført som fødested. Jeg kan ikke finne han i de rullene jeg har transkribert eller i andre kopier som ligger her hjemme. Jeg har dessverre ennå ikke tatt kopier av rullene mellom 1790-1802, som jo er perioden han ville ha vært innført i. Militærrullene finner du på Riksarkivet og på Statsarkivet i Trondheim.Jeg må innrømme at jeg tviler på at Scharfenberg kan være en mistolkning av gårdsnavnet Stangerholt siden denne gården nok er eldre enn gruvedrifta..Du mener vel at Mats (Simonsen) Stangerholt var onkel av faren til Johan? Mads/Matz/Mats osv er en dansk og svensk kortform for Mathias. I kirkebøkene for Ytterøy, og i andre kilder fra samme sted, er navnet skrevet på flere forskjellige måter i løpet av årenes gang - også når det gjelder innførsler om en og samme person.Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Tusen takk for tilbakemeldingene alle tre - siden Johan Johansen Stokmoen definitivt døde i 1799 så kan jeg gravlegge teorien min om at han og Johan Barstad er samme person - det er i grunnen like verdifullt som å få den bekreftet. Det 'skurret' jo også litt at etternavnene var såpass forskjellige som Johansen vs Joensen.Nå når jeg har fasit så er det interessant hvordan man kan lage seg en indisierekke ut av ingenting og dermed langt på vei lure seg selv. Tenker da på Scharfenberg vs Stangerholt samt Matz-navnet. Jeg var vel ca 80% sikker på at jeg her hadde riktig person.Mats Simonsen Stangerholt er vel broren til Johan Simonsen Brustad/Stangerholt, altså onkelen til moren til Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Du har selvsagt rett angående Mats Simonsen Stangerholt, som var onkel til Johans mor :)Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Mette: du har vel ikke også kopi av militærruller for Stjørdalen kompani ca 1785-1795? Jeg sliter som det framgår med å finne fødested og -navn for Johan Johansen Stokmoen, all informasjon jeg har er fra kirkebøker f.o.m. 1795 (giftemål). Kilder fra før dette kunne gitt svar på hvor han var født. Det er ganske sikkert at han ikke er født på Fløan (som han heter ved giftemålet), heller ikke Stokmoen hvor han døde 1799. Skifteprotokoller for 1799 for Stjørdal mangler visst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen AsbjørnDessverre, jeg har ikke kopier av rullene for Stjørdal men du kan undersøke med Riksarkivet og eventuelt Statsarkivet i Trondheim.Jeg fant forøvrig ut at skifteprotokollen for Stjør- og Verdal 1796-1802 var feilindeksert. Dette er nå rettet og den vil være tilgjengelig på nett i løpet av helga.Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Takk, det var gode nyheter med de manglende skifteprotokollene. Kanskje er jeg så heldig at fødestedet står der, hvis det er noe skifte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Asbjørn Værnes

Skifte fant jeg ja, etter både kona Lisbet Poulsdatter i 1798 og Johan Johansen Stokmoen i 1800. Ingen av dem gir nye opplysninger i den grad jeg klarer å lese dem.Jeg har 'pløyd' kirkebøkene for Stjørdal på jakt etter alternative forklaringer på Johan Johansen Stokmoens opphav, og har vel funnet et mulig svar (resten av innlegget sakset fra eget innlegg i DIS slektsforum):Som nevnt i første post så har jeg et par detaljer som kommer fra min tipp-tippoldemor Marit Johansdatter, nemlig at hun skulle nedstamme fra en svensk oberst Scharfenberg. Hun var bare et lite barn når foreldrene døde og må derfor ha fått disse opplysningene fra en annen enn sine foreldre, med tilhørende mulig unøyaktighet i overleveringen.Det er svært få Johan Johansen å velge blant i Stjørdal i perioden, med mindre alle mulige staveformer med Jon/Joen/John skal tas med. Men det finnes utrolig nok en Johan Johansen som var sønn av en Oberst!Døpt 1737 Johan Christopher von Heinen Heidemann (Johansen) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16369&idx_id=16369&uid=ny&idx_side=-86>LenkeDød 1753 hans far Oberstløytnant Johan Henrik Heidemann i TrondheimDød 1775 hans mor Maren Frost i StjørdalGift 12 juli 1775 Soldat under Coldevins compagnie Johan Johansen med Marit Joensd. Bopæl under Hegge Cav Hans Hegge, Peder Forbord LenkeDøpt 28 jan 1776 Johan Hegges barn Jacob LenkeDøpt 14 des 1788 Johan Heggesgrd barn Johanes LenkeDøde Desember 1788 Johanes Heggesgrd og Marite Joensd Heggesgrd 39 år LenkeGift 22 nov 1790 Enkemann Johan Johansen Hegge med Lisbet Olsd Fløged(?) LenkeDøbt 19 mar 1791 Johan Heggesaunets barn Marit Lenke id=ny&idx_side=-145Død 7 aug 1792 Lisbet Olsd Heggesaunet 31 år 7 mnd Lenke id=ny&idx_side=-151Gift 12 nov 1793 Enkemann Johan Johansen Heggesaunet med enke Gunille Olsd Svee LenkeGravlagt 8 mar 1795 pige legdsfattig Gunnil Olsd 54 år Lenke id=ny&idx_side=-210Gift 15 okt 1795 Ungkar Johan Johansen Fløan med Lisbet Poulsd Fløan LenkeFødt juli 1796 Johan Johansen Stokgardens barn Marit Lenke id=ny&idx_side=-233Gravlagt 1798 Hmds kone Lisbeth Poulsdatter Stokgierdet 36 år LenkeGravlagt 23 jun 1799 Johan Johansen Stokmoen 35 år LenkeKronologien stemmer bra, med unntak av at Johan Johansen står oppført med alder 35 år ved død i 1799, samt 'Ungkar' ved siste giftemål i 1795. Gunille Olsd. er vel heller ikke 'pige' ved sin død i 1795 hvis det er riktig person. Det kan tenkes å være feilinnføringer gjort av presten, f.eks fordi han ikke kjente de avdøde og 'antok' visse fakta.Det kan også være verdt å merke seg at Johan Johansen hadde kallenavnet 'Hardjohan', som vel kan tenkes å være oppstått fra det fremmede 'Heidemann' på folkemunne.Sammenblandingen med Scharfenberg kan være med oberst Hermann Nikolai Scharffenberg i Trondheim, eller en annen offiser Scharffenberg med lavere rang. Det er vel ikke sikkert de som har fortalt dette til datteren Marit husket så nøye hverken disse tyske navnene eller nasjonaliteten.I skiftet etter Johan Johansen Stokmoen er kun datteren Marit f. 1796 nevnt som etterkommer. Det er jo en datter Marit til med kone nr. 2 som ikke ses død (men som heller ikke er i FT1801 for Stjørdal), dessuten en sønn Jacob fra det første ekteskapet. Kanskje han ble satt bort når hans mor døde, og dermed ble 'arveløs'. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24764/441Sønnen kan være denne: Jacob Johansen 25 år Tienestefolk på Svee 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen AsbjørnJohan Johansen var dragon ved giftemålet med Lisbeth Poulsdatter i 1795. Du kan jo derfor eventuelt ta deg en tur til Riksarkivet samt kontakte Statsarkivet i Trondheim angående mønsterruller, dragonruller, hovedlegdsruller osv for perioden 1785-1795. Om dette finnes bevart for Stjørdal for disse årene, så er sjansen stor for at Johan er innført i ihvertfall en av dem.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.