Gå til innhold
Arkivverket

[#78608] Hof/Våler i Hedmark. Gårdene Ragnerud/Rongerud og Knashaug. Oppslag i bygdebok.


Gjest Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Stenberg

På gården Rangerud (også skrevet Ragnerud/Rongerud) finner jeg i FT 1801 Hof i Hedmark denne familien: Knud Olsen 44 år selveier, kona Gunild Olsdatter 36 år og barna Ole, Ole (!), Guri, Kari og Anne [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18010424&gardpostnr=188&personpostnr=5367#nedre>Lenke.Yngste datter Annes dåp i 1801: Lenke (høyre side). Anne Knudsdatter og Peder Knudsen Rognerud får sønnen Christian i 1838 Lenke nr 66. Han gifter seg med Emilie Bredesdatter i 1866 Lenke nr 14.Emilie Bredesdatter er født på Knashaug av foreldrene Brede Paulsen og Helene (Elene) Tørrisdatter (Toresdatter). Ved giftemål i 1823 bor han på Kaathagen, og hun på Knashaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dette blir nok noe tidkrevende. Etter det jeg kan se er du innom fem familier her. Og opplysninger om en familie kan føre videre til nye familier som bør slås opp. Foreslår at du låner BB Våler og ser hva du får ut av den. Så mye er det ikke. Våler BB handler først og fremst om menn og kjøp og salg av gardparter og har ikke en slektshistoriedel.Når du har gjort dette kan du godt kontakte meg så kan vi se på en familie om gangen og eventuelle aner til Knut Olsen og Gunnhild Olsdatter. De er også mine aner. Min e-postadresse: akom(at)broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Takker for rådet ditt. Har imidlertid søkt etter bygdeboka for Våler på Bibsys og det ser ut til å være få tilgjengelige eksemplarer (på universitetsbibliotekene i Oslo, Bergen og Tromsø). Tror ikke de var til utlån, derfor søkte jeg informasjon på denne måten. Skal sjekke gjennom mitt lokale bibliotek om det er mulig hente den inn. Skjønner at jeg nok har prøvd å få med for mye på en gang her.. Jeg ser også ditt perspektiv, - at dette handler om fem familier. Slik jeg har sett på det er det to slekter som møtes gjennom ekteskapet mellom Christian Pedersen (Evenshaugen) og Emilie Bredesdatter. For meg ser det ut til at familiene har fulgt hverandre gjennom lang tid; mødrene deres er døpt med 1 ukes mellomrom, og Christians mor er fadder til Emilie. Tar gjerne kontakt med deg på mail :-) Takk for tilbudet. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det skulle ikke være noe problem for det lokale biblioteket å skaffe boka/bøkene. Vær oppmerksom på at den originale boka kom i ett bind, mens man i et seinere opptrykk delte boka i to bind. De to utgavene er med andre ord identiske hva innhold angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.